Hej,
Håller på att planera inför husbygge och har kommit fram till kamin och skorsten. Planen är att sätta in någon enkel standardkamin med modulskorsten. Kruxet är att jag inte kan gå rakt genom taket ovanför kaminen utan behöver förskjuta skorstenen minst 70 cm, innan innertak. Förskjutningen blir rakt ut i rummet, bort från väggen bakom kaminen.

Takhöjden är ca 350 cm över kaminen. Om jag tänker rätt borde en 70 cm förskjutning skapad med två 45 graders böjar bygga ca en meter på höjden. Min tanke är att gå rakt upp så långt som möjligt, nära vägg, för att sätta förskjutningen innan innertak.

Är detta i huvudtaget möjligt? Om så, måste skorstenen stagas i rummet, eller räcker det att fixera den ovan innertak? Någon som gjort något liknande?

Alla tipps mottas tacksamt.
 
J
Det går bra att svänga röret med avsedda bitar , gärna då med 45 graders , tänk även på att det kanske behövs sotluckor .
Samt att det med att ha ett naket rökrör så långt som möjligt är bra , det blir en massa extra värme från röret , kan bli så mycket som 1 - 1,5 kw värmeeffekt av det
 
J jojo123 skrev:
Det går bra att svänga röret med avsedda bitar , gärna då med 45 graders , tänk även på att det kanske behövs sotluckor .
Samt att det med att ha ett naket rökrör så långt som möjligt är bra , det blir en massa extra värme från röret , kan bli så mycket som 1 - 1,5 kw värmeeffekt av det
Tack för svar. Det där med luckor har jag också funderat på, om det behövs eller inte.
 
J
När sotaren hivar viskan i skorstenen så ramlar det ner till botten av pipan , det måste bort , samt att det måste finnas en möjlighet att trycka in en viska i röret inifrån kaminen .. Det går att utelämna lucka på röret om pipan går ner ca 50 cm
nedanför rökrörets anslutning på baksidan om skorstenen med en sotlucka där , men själva kaminröret måst gå att sota på något sätt , händer du med
 
J jojo123 skrev:
När sotaren hivar viskan i skorstenen så ramlar det ner till botten av pipan , det måste bort , samt att det måste finnas en möjlighet att trycka in en viska i röret inifrån kaminen .. Det går att utelämna lucka på röret om pipan går ner ca 50 cm
nedanför rökrörets anslutning på baksidan om skorstenen med en sotlucka där , men själva kaminröret måst gå att sota på något sätt , händer du med
Tack för svar. Tyvärr för många svåra ord och för lite bilder för mig:)
 
J
N nybyggarn3 skrev:
Tyvärr för många svåra ord och för lite bilder för mig
Ber om ursäkt , kommer att skissa lite enkelt så du kan förstå ., är det OK
 
J jojo123 skrev:
Ber om ursäkt , kommer att skissa lite enkelt så du kan förstå ., är det OK
Jag vore tacksam!
 
J
Lite förenklad skiss , görs inte det gula så behövs det blå för sotning och med det blå så behöver det inte sotas från insida kamin , hoppas att du förstår , Det med sotlucka på baksidan som skissen , den kan vara på sidan med , eller var som helst
bara det går att få ut sotet som blir från skorstenen
 
  • Förenklad skiss av röranslutningar mellan kamin och skorsten med sotningsvägar och sotluckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jojo123 skrev:
Lite förenklad skiss , görs inte det gula så behövs det blå för sotning och med det blå så behöver det inte sotas från insida kamin , hoppas att du förstår , Det med sotlucka på baksidan som skissen , den kan vara på sidan med , eller var som helst
bara det går att få ut sotet som blir från skorstenen
Tack för försöket. Jag är inte helt med på hur du menar. Nedan har jag försökt skissa hur jag tänker skorstenen. Kaminen är någon standardvariant med anslutning för skorsten på ovansidan. Kaminen ska stå framför en vägg, med lämpligt avstånd till väggen bakom. Tyvärr behöver jag förskjuta skorstenen in mot rummet innan den går genom taket (beror på att två huskroppar ska mötas och taket ovanför kaminen ansluter mot en högre yttervägg)

Enkel skiss som visar en kamin med en ansluten förskjuten skorsten framför en vägg och under ett innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Då hänger jag med , ska det muras , block eller är det en plåtis skorstenen ,
 
Modulskorsten beskrev ts det som (håller på att läsa in mig på ngt liknande så hänger lite i tråden...)
 
J jojo123 skrev:
Då hänger jag med , ska det muras , block eller är det en plåtis skorstenen ,
Det lutar åt plåt. Premodul eller liknande.
 
J
Om du då ska förskjuta den i sidled och beror det på hur långt . det måste finnas något som håller röret på plats , och detär då en ny skorsten som ska till , då finns alla möjligheter att få till det sotning på ett bra sätt , för att vi inte ska gå för djupt här nu , så
gå in till en kaminförsäljare ochläggfram hur du måste ha det , har ingen betydelse på fabrikat , alla vill sälja .
Säg jag måste ha en med anslutning upptill tror jag och behöver kröka mig till en skorsten så här långt bort , jagvill veta hur man gör med sotning o.s.v , tror du får bra svar , så du kan få ihop något ,
Det är svårt på distans att säga något exakt . men kom tillbaka och tala om vad som blev ,
 
J jojo123 skrev:
Om du då ska förskjuta den i sidled och beror det på hur långt . det måste finnas något som håller röret på plats , och detär då en ny skorsten som ska till , då finns alla möjligheter att få till det sotning på ett bra sätt , för att vi inte ska gå för djupt här nu , så
gå in till en kaminförsäljare ochläggfram hur du måste ha det , har ingen betydelse på fabrikat , alla vill sälja .
Säg jag måste ha en med anslutning upptill tror jag och behöver kröka mig till en skorsten så här långt bort , jagvill veta hur man gör med sotning o.s.v , tror du får bra svar , så du kan få ihop något ,
Det är svårt på distans att säga något exakt . men kom tillbaka och tala om vad som blev ,
Jag får göra så. Har pratat lite tidigare med den lokala premodulåterförsäljaren men inte fått ur de något vettigt. Blir nog till att gå direkt på leverantörerna.

Vad det gäller fastsättning hoppas jag att det ska räcka att fästa den vid väggen ovanför kaminen, innan första böjen, samt ovanför innertaket.
 
J
Det finns klammer som är delbara och pinnar att sätta i väggen , har dom inte det så finns det säkert hos rörgrosissterna ,
Rörisar hänger rätt grova rör i sådana klammer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.