Funderar på att installera en luftsolfångare för att få ner fuktigheten i ett 25kvm förråd. Det är idag vanliga element som håller tempen på ca 6-7 grader på vintern. Tycker mig se att det är lite väl fuktigt höst och vår och har som plan att installera en sån här:

https://www.solarventi.dk/produkt/sv7-luft-op-til-50m²/

Kommer det att fungera tror ni?

Tanken är också att testa för att se om man skall gå på en större variant för att få ner fukten på kallvinden i huset.
 
En bekant hade en solarventi (jag tror den var en SV14 ca 2 x 1 meter) för ca 5 år sedan i en liten sommarstugan som stod oeldad under vinterhalvåret. Den gjorde litet nytta. Monterades på söderväggen. Han tog bort den när de byggde ut sommarstugan och isolerade den bättre och kunde ha underhållselvärmen på under vinterhalvåret.
 
Redigerat:
Det bästa är att ansluta en sån så att inneluften cirkulerar genom den. Då slipper man dra in fuktig luft utifrån.
 
smålänningen som lärospånet hänvisar till kanske inte helt känner till solarventin, verkar det i hans text. Han tror tydligen att det finns högtalartyg eller hatthylletyg i den. Men, det finns något slags luftfilter i den. Om solarventin går att rengöra i luftkanalerna, vet jag inte.

Enligt honom skulle man inte heller då med hans resonemang använda sig av ventilation, t.ex. mekanisk ventilation i ett hus eftersom det då kommer in farligt pollen och giftiga mögelsporer med uteluften. Luftfilter hjälper inte påstår han.

Solarventins fläkt snurrar(solcell+elektrisk fläkt) enbart om samtidigt uteluften kan värmas. Alltså kommer luft in i huset, ja då har den värmts. Jag tror det finns en ventil som stänger och stoppar luftflödet då fläkten inte går.
Nu har det gått ca 10 år sedan bekanten skaffade solarventin, och dansken har troligen förbättrat den.

useless idé att enbart cirkulera samma inneluft genom en luftsolfångare, är nog inte den bästa. Anledningen till att ha en solarventi är att få bort den sunkiga och innestängda lukten, som det blir i en helt stängd oeldad sommarstuga under vinterhalvåret.
 
Redigerat:
jag försöker bli klok på om det är smart att ta in uteluft eller inte. Det känns för det mesta helt fel att trycka in fuktig uteluft in i ett förråd.

Om man bara värmer inneluften så borde väl fuktigheten gå ner? Det är väl samma princip som att ha element?
 
Varför inte tala med firman som säljer luftsolfångare? De borde ha erfarenhet och veta hur du bör göra. Det kanske du redan har gjort?
Min bekant med sommarstugan och en solarventi, ledde in uteluften via solarventin. Han fick in friskluft. Han cirkulerade alltså inte samma inneluft genom solarventin.
 
Det finns en potentiell risk för fuktproblem om man trycker in luft och på så vis skapar ett övertryck i byggnaden. I praktiken är det kanske inte så stor risk eftersom fläkten inte är så kraftig och det inte blir så stor temperaturskillnad inne/ute när luften är som fuktigast. Men det korrekta (om man ska värma uteluft med solfångaren) vore att sätta en fläkt i andra änden av huset som suger ut luft och låta tilluften gå genom solfångaren.
 
A Arnodt skrev:
Varför inte tala med firman som säljer luftsolfångare? De borde ha erfarenhet och veta hur du bör göra. Det kanske du redan har gjort?
Min bekant med sommarstugan och en solarventi, ledde in uteluften via solarventin. Han fick in friskluft. Han cirkulerade alltså inte samma inneluft genom solarventin.
Jag tänker mig att dom kan tänkas vara lite partiska.... Brukar inte ta råd av säljare
 
useless useless skrev:
Det finns en potentiell risk för fuktproblem om man trycker in luft och på så vis skapar ett övertryck i byggnaden. I praktiken är det kanske inte så stor risk eftersom fläkten inte är så kraftig och det inte blir så stor temperaturskillnad inne/ute när luften är som fuktigast. Men det korrekta (om man ska värma uteluft med solfångaren) vore att sätta en fläkt i andra änden av huset som suger ut luft och låta tilluften gå genom solfångaren.
Lite så jag tänker. För uteluften man trycker in lär ha kvar samma mängd fukt, ingen av systemen verka ha avfuktare på inkommande luft. Så för det mesta känns det som en dum idé att dra in fuktig luft
 
K kirilian skrev:
jag försöker bli klok på om det är smart att ta in uteluft eller inte. Det känns för det mesta helt fel att trycka in fuktig uteluft in i ett förråd.
Om man bara värmer inneluften så borde väl fuktigheten gå ner? Det är väl samma princip som att ha element?
Om stugan står oanvänd så är väl mängden fukt samma i ute- som inneluft? Därför torde inte heller övertryck skapa problem.
Och då är det bättre att värma luften som kommer in.
Vinterluften innehåller väl dessutom ganska lite fukt, (även om RF kan vara hög.)
 
E eleson skrev:
Om stugan står oanvänd så är väl mängden fukt samma i ute- som inneluft? Därför torde inte heller övertryck skapa problem.
Och då är det bättre att värma luften som kommer in.
Vinterluften innehåller väl dessutom ganska lite fukt, (även om RF kan vara hög.)
Vinterluften i dom delar där det är vinter värd namnet har kanske torr luft. Här på västkusten är det mer fukt än luft känns det ibland som. Har element där inne som jag kan köra med, men letar efter billigare sätt att hålla uppe tempen
 
kilian,

Du talas som om det vore en vanligt fläkt du tänker installera. Men du nämner ju i början på tråden att du fungerar på en luftsolfångare. Till skillnad mot en vanligt fläkt värmer den luften som kommer in och då minskar den relativa fuktigheten på luften som kommer in. Alltså luften som kommer in i huset är bra mycket varmare än uteluften. Du kan likna den vid en hårfön. Där har du skillnaden mellan en vanligt luftfläkt och en luftsolfångare med inbyggt fläkt.
 
K kirilian skrev:
Lite så jag tänker. För uteluften man trycker in lär ha kvar samma mängd fukt, ingen av systemen verka ha avfuktare på inkommande luft. Så för det mesta känns det som en dum idé att dra in fuktig luft
De flesta ventilationssystem tar väl friskluften utifrån utan avfuktning ?
Jag har en SV 7 i en timrad stuga på c:a 18 m2, som kallställs på vintern. Det funger riktigt bra! Har en SV3 till en friggebod på 10 m2 också ( även den kallställs ), som fungerar bra.
När det gäller över/undertryck, så är det troligen ännu bättre med lösningen med en
" utsugsfläkt", men principen, att ta in luft med en viss relativ fuktighet och värma den, så att den kan ta upp mer fukt, skicka in den och låta den torka upp rummet, för att sedan skicka ut den ur huset, är ju helt rätt. Att tänka på är ju att se till att ha tillräckligt med " utblås" från huset.
 
A Arnodt skrev:
kilian,

Du talas som om det vore en vanligt fläkt du tänker installera. Men du nämner ju i början på tråden att du fungerar på en luftsolfångare. Till skillnad mot en vanligt fläkt värmer den luften som kommer in och då minskar den relativa fuktigheten på luften som kommer in. Där har du skillnaden mellan en vanligt luftfläkt och en luftsolfångare med inbyggt fläkt.
Jo men all fukt är väl kvar i luften? Den försvinner väl inte bara för man värmer luften? Eller har jag fattat fel någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.