Tänkte fråga råd. Jag har en stuga jag värmer året runt som har torpargrund oisolerad med enbart byggfolie mot backen.
Problemet är att jag har vattenledning draget under trossbotten och vintertid går temperaturen ner mot noll trots att jag skottar snö runt grunden och stänger alla ventiler vintertid.
Skulle det fungera att via fläkt skicka inner luft in i torpargrunden., tänkte borra ett 100 mm rör genom golvet i en skrubb med fläkt.
Då skulle jag ju få det att hålla några plusgrader, men frågan är om det kan vara skadligt på något sätt med ev, kondens eller fukt som följd.
 
  • Oisolerad torpargrund med vattenledningar och byggfolie mot marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ja den varma inomhusluften riskerar skapa kondens. Kan du köra en elslinga runt vattenledningen?
 
Det påminner klart om den varmgrund som Smålandsvillan använder sig av. Grunden är helt tät och isolerad. En kanalfläkt som sitter i grunden blåser ut luft och ny tas innefrån. Har satt en termometer med fultmätning som loggar. Den visar en fuktighet under 20% konstant (gissar på fuktigheten är lägre än vad mätaren kan mäta.) temperatur på 13-15gr.
 
Misstänker att nyckeln till funktion varmgrund är täthet och isolering.
 
tommib
Det är en mycket dålig idé att börja blåsa ner blöt inomhusluft i krypgrunden.

Isolera ledningen och lägg med en värmekabel.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Inkommande vatten , svarta slangen har jag värmekabel, men vattenslangar mellan toalett och kök inne i isoleringen har ingen värmekabel och svårt i efterhand att sätta.
 
Det går att eftermontera värmekabel inuti vattenledningen om den är tillräckligt grov.
 
tommib
Då får du värma hela grunden. Det gör du bäst med något litet element i grunden.

Vad har du för uppvärmning i huset?
 
Går det inte att lägga självreglerande värmekabel runt röret på utsidan, sen isolering utanpå?

Smålandsvillan har isolergrund, kör de verkligen ned avluften ned i grunden? Vi höll på att köpa ett sådant hus, men kändes inte bra och litet som just en sommarstuga.
 
tommib tommib skrev:
Då får du värma hela grunden. Det gör du bäst med något litet element i grunden.

Vad har du för uppvärmning i huset?
Menar du att det är bättre att ha ett element i krypgrunden än att skicka ner inomhusluften? inomhusluften borde väl vara torr luft då jag alltid har minst 12 grader uppvärmt med olje element samt elradiator med fläkt, när jag kommer till stugan värmer jag upp med vedkamin.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Går det inte att lägga självreglerande värmekabel runt röret på utsidan, sen isolering utanpå?
Problemet är att jag inte kommer ner till krypgrunden, kanske skulle det gå trycka in en värmeslang i röret 50 mm där vattenslangarna är dragna.
Men tanken var också med att värma upp krypgrunden några grader så jag även får varmare golv inne:rofl:
 
L
Jag tror du riskerar få problem om du höjer värmenivån alltför mycket därnere - och lämnar det vid det. Om du ska börja värma generellt därnere, behöver du troligen också en avfuktare, tex en sorptionsavfuktare.

När du höjer värmen så bär luften mer fukt utan att fälla ut den. Men om varma luften kyls ned av kallare delar därnere (tex grundmuren, uppstickande sten eller liknande, så fälls vattnet ut där.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Det är normal fysik. Om du blåser ner varm luft i ett kallt utrymme kommer du potentiellt få kondensutfällning eftersom den varma luften kan bära mer fukt. Det går att göra säkert men då måste man ha väldigt bra koll på parametrarna (daggpunkt och RH) i utrymmena och stoppa fläkten vid ogynnsamma driftförhållanden. Det är rätt pyssligt att göra. Därav rekommendationen att istället bara värma upp befintlig luft i krypgrunden.

Om du inte kommer åt krypgrunden på något bra sätt bör du börja med att lösa det problemet. Förr eller senare lär du ha ett rör som fryser och då måste du komma åt.
 
  • Gilla
Träbocken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nejnej, passa dig noga för att trycka ner inomhusluft i en kall krypgrund/torpargrund. Det är nästan garanti på mögelproblem.
Anledningen har tommib redan förklarat.

Möjligen möjligen ifall du samtidigt kör avfuktare nere i grunden, problemet är dock att man aldrig kan vara säker på att avfuktaren lyckas avfukta hela luftvolymen, så det kan bli en mögelhärd lokalt på något ställe.
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Är det första året du har vatten? Eller hur har du gjort förregående år?

Går det inte stoppa in värmeslinga på nåt sätt så klart bäst, finns det ingen lucka eller nåt så man komma in under huset? Annars är det väl ingen krypgrund;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.