S
Har du inget att gå efter i huset? Någon slätspont kan det ha varit i huset. Smal panel med en liten radie eller fasning på kanten.
 
F Femklöver skrev:
Tack för alla fina svar! Vad roligt med engagerade människor!
Jag har läst och begrundat och fortsatt googla, och kommit fram till att det inte är helt släta ytor och funkis vi ska satsa på utan hålla oss åt 20-talet, med köksluckor med enkel ram. Dörrarna i huset har speglar till exempel,och det finns mycket annat som signalerar lite äldre stil.
Vad säger ni om pärlspont? Inte mycket, men jag är förtjust i spontade väggar i trappor. Ja i ”trapphuset” alltså.
Behöver inte alls vara någon motsättning mellan att ha spegeldörrar och profilerade lister samtidigt som överfalsade luckor i köket. Där man inte byggde "modernt och designat" ändrades köksskåpen före det andra.
Ska du ha 20-talsstuk på köket så blir det genast mycket svårare att få det att fungera praktiskt idag med hur skåp och bänkar placeras och utformas. Risken att det bara ser ut som ett modernt kök med anpasade profiler på luckorna är större. Nästa generation är mycket lättare att få kombinationen att fungera praktiskt och se rimligt tidstypiskt ut att fungera ihop.
 
Häromkring hängde spegeldörrarna med överallt på landet ända tills kriget började hösten -39. Ännu strax efter kriget då folk började bygga igen var det en och annan som satte in spegeldörrar. Jag har till och med sett något enstaka hus från början på 50-talet som hade spegeldörrar på vinden och i källaren och släta dörrar i bostadsrummen.
Breda profilerade foder och taklister och golvlister är vanliga i hus från början på 30-talet men blev tydligen omoderna under 30-talets gång.
Köksskåpen var ofta det första där den nya tidens ideal slog igenom. Det blev köksskåp i massiv furu med släta luckor av kryssfaner (plywood).
 
  • Gilla
Femklöver och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Svartvit bild av ett 1920-tals kök med vedspis, skåp och öppna hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HSB nybygge Sthlm 1925
Svartvit bild av ett 1920-talskök med spis, vask, vit kakel och öppna skåp från Kök och hemutställningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild av ett kök från 1934 med bord, stolar och skåp, fotografi av Paul Sandberg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök och hemutställningen kvarteret Ydal i Kvarngärdet Uppsala 1934
:love:
 
  • Gilla
Lärospånet och 3 till
  • Laddar…
Intressanta bilder.

Gillar skarpt hur kylskåpet står som ett litet kassaskåp inne i skåpet. :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag är i liknade tankar med hus från 30 talet. Där jag bor har alla hus alla moderna bekvämligheter jag söker efter.

Dock så har nästan alla renoverats lite alldeles för modernt med laminatgolv, högblank kök och fel stuckaturer på dörrarna.
Verkar vara gjord sent 90 tidigt 00-talet.

Då dessa hus är oftast billigare än övriga tänkte jag att man kan byta ut/renovera det mesta. Byta golv till träplankor, kök, tapetsera om, byta golvsockel. Är det en dum idé?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
F fixarx skrev:
Är det en dum idé?
Inte alls om du gör det med omtanke. Små detaljer betyder mycket.
 
Ett trettitalskök på landet har en zinkbänk med slaskho, fristående skåp för husgeråd och vedspis med vedlår, det är nog vad som fanns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.