Hur har ni löst de med nätverk mellan olika fastigheter på samma tomt.
Har fiber till huvudbyggnaden. ligger ca 75m mellan dom
Trådlöst?
Vilken typ av kabel?
Eller?
 
  • Gilla
MrBoes
  • Laddar…
Tp-kabel, men jag har kortare mellan byggnaderna

/Andreas
 
  • Gilla
goodyear77
  • Laddar…
Jag skulle nog ha kört fiber eller en trådlös länk.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Hur fixar man fiber mellan?
 
Antingen beställs jobbet via en firma som sysslar med fiberdragningar (elfirma, svagsströmsfirma) som drar en fiber mellan byggnaderna samt svetsar. Har du förlagt en kanalisation med dragtråd borde det ta kanske 2-3 timmar för 2 man.
Eller så köper du en fiber själv och drar i, och bara anlitar en firma som svetsar.
 
Det funkar men är inte rekommendabelt att lägga koppar (dvs TP-kabel) mellan husen (max 100m).
Om husen har separata elcentraler så är det stor risk att jordpotentialen skiljer sig lite mellan husen. Detta skapar en krypström genom kabeln mellan byggnaderna varvid nätverkskorten i router/switch/dator knäcks.
Detta är inget "hitta-på-scenario" utan jag har efter >25 år som nätverkstekniker (och certifierad nätverksinstallatör) sett det själv.
Fiber finns färdigkontakterad - det är kontakteringen som är lite lurig och kräver specialverktyg (man "svetsar" dit kontakterna).
Fiberkonverters behövs i båda ändar och kostar en slant.
Eller så drar du billig TP-kabel och sätter en billig switch i båda ändar som du ev får byta ibland när nätportarna knäcks...
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
tommib
Instämmer med tidigare, fiber eller radiolänk. Jag skulle inte dragit vanlig nätverkskabel. Fiber är billigt och finns färdigkontakterad i olika längd, den kan också beställas i rätt längd. Då slipper du svetsa. Nackdelen är att du måste gräva.

Ubiquiti har bra radiolänkar. Nackdelen är att de kan fungera dåligt vid kraftigt regn.
 
Fast du har ju en isolationstransformator i varje Ethernet kanal. Absolut enklast att dra vanlig tp kabel. Den ska klara 100m om den följer standard.
 
Om man jordar switchen i varje ände, det borde väl lösa problemet?
Netgears blåa billiga switchar hade förut ett öra på en skruv avsedd för jord.
 
tommib
Nej, det är det som orsakar problemet.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är det som orsakar problemet.
Och om switcharna inte är jordade?
 
Jag grävde ner 32mm pemslang och köpte en tillräckligt lång fiberpatch på ebay med LC kontakt. Gick fint att fiska igenom. Dammsög först igenom sytråd och drog sen in tjockare snöre.
Fiberpatch och SFP modul finns till bra pris på direktronik.
Många billiga switchar har plats för SFP och switch behöver man ändå.
Köp en snygg patchbox till varje sida eller odf om du har rackskåp.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kan rekommendera ett par Ubiquiti Nanostation AC Loco modellnr: Loco5AC

Ett par sådana kostar typ 1200kr och bildar en utmärkt radiolänk med räckvidd på upp till 10km. Så slipper du allt som heter gräva å ha sig. Behövs bara en poe switch i varje ända. Har bra erfarenhet av dessa.
 
tommib
A Andy78 skrev:
Och om switcharna inte är jordade?
Fortfarande samma problem, dvs olika jordpotentialer. Om switcharna inte är jordade kan potentialen flyta iväg och bli ännu värre.

Det finns en anledning till att man normalt använder fiber eller radiolänk mellan byggnader.
 
  • Gilla
doubleH
  • Laddar…
jag hade koppar mellan mina byggnader. Ett moderkort med inbyggd nic eller separat nätkort per år (minst) förstördes pga åska och potentialskillnader.

Har bytt till fiber mellan byggnaderna. Sen dess är det tomt på skadelistan
värsta skadan? en ac adapter som vart halvsmält - inte tillräckligt för att lösa en 10A säkring men den anslutna switchen var millt sagt het
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.