Hej!

Ska renovera (bygga om) köket i lägenheten vi snart ska flytta in i. Pga icke-optimal planlösning är det viktigt att få till köksskåpen på ett optimalt sätt för att vi ska kunna få plats med det vi vill. Prismässigt vill vi givetvis helst köpa IKEA-kök (iaf stommarna), men när det gäller hörnskåpen är deras utbud väldigt begränsat. Är det någon som har erfarenhet av att köpa stommar från olika leverantörer?
 
Du får förstås kolla att djup och höjd stämmer mellan IKEA och alternativet du funderar på så att det inte misstämmer mot intilliggande stommar.

Ett problem kan vara att få matchande luckor som passar på båda fabrikaten. IKEA-stommar tillverkas av 18 mm spånskiva men de flesta andra kör så vitt jag vet med 15 mm MDF. Det gör att om du jämför en IKEA-stomme på t ex 60 cm bredd med en stomme av samma bredd från annan tillverkare, så är innermåttet något mindre på IKEA-stommen. Därför sitter urfräsningarna för grytgångjärnen ett par mm längre in på en IKEA-lucka än på andra luckor. Men det är kanske inom marginalerna för vad man kan justera på gångjärnen?
 
Finns inga som gör stommar i MDF (Tungt som bly).
Alla stommar (förutom riktig lyx, trä) är spån 16 eller 18 mm.

Om du köper luckor från en tillverkare av måttbeställda luckor är det
inga problem ifall du köper skåp från olika tillverkare.

Ex.
Sörmladskök i Stockholm,
Örsholmslackeringar i Karlstad

Men var noga med att kolla så stommarna har samma djup/höjd.

MVH
J
 
Att IKEA:s hörnskåp är begränsade gör inget.
Många anser nämligen att hörnskåp är nödlösningar.
Vi har vanliga raka hörnskåp, som "sticker in bakom", med vanliga hyllplan inuti.
Stirra dig inte blind på alla vackra hörnskåpsinredningar, försök istället undvika hörnskåp.
mvh
greenbay
 
greenbay skrev:
Att IKEA:s hörnskåp är begränsade gör inget.
Många anser nämligen att hörnskåp är nödlösningar.
Vi har vanliga raka hörnskåp, som "sticker in bakom", med vanliga hyllplan inuti.
Stirra dig inte blind på alla vackra hörnskåpsinredningar, försök istället undvika hörnskåp.
mvh
greenbay
I och för sig, men om man har väldigt begränsat med yta, och inte ser någon annan utväg än att använda hörnskåp, så vill man ju ha så effektiva hörnskåp som möjligt. Huruvida inredningen är vacker eller inte lämnar jag därhän, men funktionell inredning är ett måste - alltså att man kan använda hörnskåpen så mycket som möjligt.
 
LillaSandra skrev:
I och för sig, men om man har väldigt begränsat med yta, och inte ser någon annan utväg än att använda hörnskåp, så vill man ju ha så effektiva hörnskåp som möjligt. Huruvida inredningen är vacker eller inte lämnar jag därhän, men funktionell inredning är ett måste - alltså att man kan använda hörnskåpen så mycket som möjligt.


Lillsanda, helt off topic, skulle inte ni bygga hus??? Har för mig om att jag läst en massa gamla inlägg ifrån dig, har jag fel?
 
Thewhitehouse skrev:
Lillsanda, helt off topic, skulle inte ni bygga hus??? Har för mig om att jag läst en massa gamla inlägg ifrån dig, har jag fel?
TheWhiteHouse:
Det stämmer, för ett par år sen var planen att bygga hus. Men om du hängt med i de gamla inläggen :) så hittade vi (jag och dåvarande sambon) ingen tomt utan köpte ett gammalt hus istället. Sen tog det slut mellan oss och nu har jag köpt lägenhet istället tillsammans med nya killen!

... jisses, snacka om att man lämnar ut hela sitt privatliv här! :-?
 
yens skrev:
Jag såg att Blum (som tillverkar gångjärn åt i stort sett varenda köksleverantör) hade en grymt fräck lösning för hörnskåp, det är en låda som man drar ut på diagonalen, man använder inte allt utrymme optimalt, men det gör man väl inte i någon lösning...

(lite märkliga variabler i adressen, hoppas den funkar)

[länk]
Mycket smart!
Kan man köpa den som privatperson? Alltså direkt via Blum? Eller får man hoppas på att någon av ÅF har fått in den....
 
Bra fråga, jag vet att http://www.theofils.se har mycket av blums sortiment, du kan ju börja med att leta där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.