Hej, vi har en krypgrund som vi tidigare hade problem med (fukt, dålig lukt)
Vi satte in luftavfuktare och plastade golv och det berg som är i dagen.
På golvet som är en betongplatta av okänd kvalité ligger nu ett lager frigolit 15mm, och på det en ångspärrsplast.

Krypgrund med frigolitisolering på betonggolv och ångspärrsplast samt en luftavfuktare och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har fungerat bra, men nu är jag sugen på att göra golvet tåligare så att vi kan använda utrymmet för förvaring och kanske verkstad. Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag lättast kan gå tillväga. Kraven på ytfinish är obefintliga, bara man kan sopa upp efter sig när man borrat/mekat, viktigare att det är lagom med jobb och att kostnaden är rimlig.

Min första tanke var armeringsjärn och flytspackel, men jag är osäker på om det funkar på frigoliten och om ytan blir bra nog.
 
L
Hej,

Hur är det med dräneringen runt källaren?

Kolla golvet under cellplasten - om det funkar som golv är det ju klart enklast att behålla det. Alltså att ta bort cellplasten och spärrplasten och låta dränering och ventilation hålla fukten på vettig nivå (håll sedan allt organiskt som trä etc bort från golv och väggar, använd tex stålhyllor för förvaring).
 
Det funkar nog, om än lite väl grovt. Men jag vill helst inte överge ångspärren nu när jag har fått bukt med fuktproblemen.

Kanske att man kan ersätta plasten med någon annan fuktspärr som man kan spackla över?
 
L
Örnnästet Örnnästet skrev:
Det funkar nog, om än lite väl grovt. Men jag vill helst inte överge ångspärren nu när jag har fått bukt med fuktproblemen.

Kanske att man kan ersätta plasten med någon annan fuktspärr som man kan spackla över?
Egentligen är det inte självklart att du vill stoppa all fukt i golvet. Om det är väldigt blött i backen och golvet inte släpper igenom något så kan det stiga desto mer i väggarna. Finns en annan tråd om det just nu här som berör detta:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kapillaerstigande-fukt-i-kaellare.332485/#post-3167845
 
  • Gilla
Örnnästet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.