Hej!

Vårt hus har ett gammalt murat källarvalv med ingång utifrån huset. Det finns ingen dörr utan ingången är öppen. Nu har jag funderingar på om det går att stänga igen med t ex en bit cellplast på en skiva (eller en mer sofistikerad dörr så småningom), för att utrymmet ska bli frostfritt. Tanken är dels att förvara högtryckstvätten där under vintern men sen vill jag även utnyttja utrymmet som jordkällare, för förvaring av vin, öl, potatis et c.

Det finns inga ventilationskanaler i utrymmet. Väggar och tak är murat med puts. Det finns inga fuktproblem som jag känner till och så vill jag naturligtvis bevara det. Så min viktigaste fråga är hur jag ska upprätthålla detta när jag stänger igen ingången. Räcker det att lämna en glipa i dörren -- upptill eller nedtill? Eller måste jag sätta in en fläkt? Hur skapar jag då en luftgenomströmning utan ventiler? Det blir ju mer en luftvisp som rör runt den befintliga luften tänker jag...

Bilder finns här: https://imgur.com/a/GGgbqyv

Huset har i övrigt torpargrund. Ovanför källardelen är vardagsrummet men delar av detta har alltså även torpargrund och bjälklaget ventileras därmed.
 
Min spontana reaktion är att du vill ha dubbla dörrar, den yttre med glipa i överkant och den inre med ventilationshål längre ner, samt en ventil placerad så diagonalt som möjligt, både i rummet och i höjdled.

Eventuellt stänger du ventilen då det riskerar att frysa om det blir väldigt kallt. Störst risk för fukt under försommaren, då källaren är kall och uteluften fuktig.
 
kashieda kashieda skrev:
Min spontana reaktion är att du vill ha dubbla dörrar, den yttre med glipa i överkant och den inre med ventilationshål längre ner, samt en ventil placerad så diagonalt som möjligt, både i rummet och i höjdled.

Eventuellt stänger du ventilen då det riskerar att frysa om det blir väldigt kallt. Störst risk för fukt under försommaren, då källaren är kall och uteluften fuktig.
Vad menar du med att ha ventilen placerad så diagonalt som möjligt?

En idé är att bara stänga under vintern vid minusgrader och låta det stå öppet annars. Vad tror du om det?
 
Så långt från dörrens ventil som möjligt, så att det blir så få dåligt ventilerade platser som möjligt.

Bäst tror jag är att stänga lite eftersom på hösten och öppna i slutet av maj eller vid midsommar. Hela tanken är ju då att inte släppa in fukten, om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.