Hej, jag håller på och ska gjuta en bordsskiva i betong med synliga stenar/marmorkross 8-16, så att det får ett terrazzoutseende
Använder finjas expanderbetong men frågan är om jag ska köra med stenen med betongen i blandaren eller om det är bättre att blanda betongen för sig och sedan ”strössla” i stenarna vid gjutning.

Tänker att med det första alternativet kan det finnas risk att stenen lägger sig i mitten av formen snarare än mot botten, men har ingen vidare erfarenhet av detta. Såg också något om att det kan bli microsprickor med alternativ 2
Någon som har erfarenhet av terrazzo eller gjutning och kan hjälpa mig med detta?
Tack på förhand
//N
 
jag testade när jag själv skulle gjuta min skiva till vardagsrummet, blev inte det resultat jag förväntade mig efter jag slipat provbiten så jag hoppade över de vita stenarna i den svarta skivan.

Du får en klart bättre yta av att gjuta mot formplyfa eller mellamin än att ha färdig yta uppåt i formen så för att slippa slipa allt rakt hade jag lagt i stenen i blandningen, du kan ju sortera ut vissa av de stora stenarna från säcken med ett raster så ändrar du inte hållfastheten mer än nödvändigt.

Tror att slipning som typ terazzo kräver någon for av jigg som håller en slipmaskin rakt, typ som en planhyvel till trä.
 
pjapen pjapen skrev:
jag testade när jag själv skulle gjuta min skiva till vardagsrummet, blev inte det resultat jag förväntade mig efter jag slipat provbiten så jag hoppade över de vita stenarna i den svarta skivan.

Du får en klart bättre yta av att gjuta mot formplyfa eller mellamin än att ha färdig yta uppåt i formen så för att slippa slipa allt rakt hade jag lagt i stenen i blandningen, du kan ju sortera ut vissa av de stora stenarna från säcken med ett raster så ändrar du inte hållfastheten mer än nödvändigt.

Tror att slipning som typ terazzo kräver någon for av jigg som håller en slipmaskin rakt, typ som en planhyvel till trä.
Tack för svar, har byggt form av formplyfa men då borde det bli bäst resultat om man strösslas ut stenen i botten på formen och sen slår över betongen?
Har du nån bild på dina tidigare gjutningar?
 
Tror du får bästa resultatet men mycket arbete. Finns bilder på forumet i nån gammal tråd om betong bänkar. Tyvärr har jag inte bilder på de tester jag gjorde det var runt 2012. Hittar du inte tråden kan jag skicka PM med bilder
 
Letat runt, finns ju en del trådar, men du får gärna skicka pm om du vill.
Vad var det som inte blev som du tänkt dig med din provgjutning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.