Hej tillsammans,
tänkte skaffa larmcentral. Problemet med ett
fast telefon är ju (som man kan läsa här i forumet
ibland) att tjuven kan klippa ledningen hur lätt
som helst så länge der är en luftledning.

Hhhmmmmm.............................
det är ju det vi har. Och när jag ändå ska gräva
ner jordkabel till gårdsbelysning i juni/juli undrar
jag om det är vettigt att passa på och gräva ner
ledningen de sista 50 m från sista stolpen framm
till huset.

Kan Telia ha något emot ??
Eller är det bara att gräva ?
Skulle kankse påpeka att Gården befinner sig i glesbyggden

Tack för svar
Hobbit
 
Jag trodde problemet var jordledning eftersom den oftast dras i marken fram till huset. Därefter dras den upp på husfasaden - helst ca 1 meter ovan jord. Därefter går ledningen in i huset.

Man kan se en galvad halvrund plåtskena på husfaser där telekabeln går in.

En luftledning kräver ju lite apkonster för att klippa.

Bäst är nog ändå en markledning som man - trots att det inte rekommenderas - drar in i huset under mark. Helt osynligt m.a.o.


Edit:
Vi själva har luftledning och ringde till Telia och frågade ifall vi kan dra in den i huset i marken.
Telia/Swedia Networks dumpade några meter rör som jag ska lägga i marken från stolpe till huset. När jag så småningom är klar med nergrävningen är det bara att ringa telia så drar de om tråden....för några tusingar antar jag. De kunde inte ge något pris direkt. :-/

Det är ju inte en helt vattentät lösning att dra ner tråden från stolpen. En normalbegåvad person klipper ju tråden vid stolpen om denne vill göra ett intjack.



 
Nuförtiden säljer Securitas GSM-backup till sina larm.

Det är inte bara luftledningar som går att kapa, utan teleskåpen är ju givetvis öppningsbara för "fel" personer med en illvillig avbitare i handen... ???
Det börjar visst bli mer o mer vanligt med kapade telelinor tyvärr.
 
Detta är ju ganska märkligt egentligen. Borde räknas som sabotage mot samhället och klassas som ett rejält allvarligt brott. Undrans om krisberedskapsmyndigheten jobbar med detta...

 
Ja GSM .....
det är skitbra med GSM. Framförallt när man inte
ens har nå´n larmcentral - ÄN. Då behöver man
inte updatera gamla prylar utan kan skaffa nya
moderna med GSM direkt .
Problemet är bara - dom är snordyra >:(
Varför jag tänkte gräva ner ledningen istället.
Kan ju bara bli billijare - eller hur ?

Ahh just det - ledningen går bara in i väggen utan
skap eller dylikt. Skulle alltså vara lätt att gömma
den även inomhus och ha den svåråtkommlig för
tjuven.


Hälsningar
Hobbit
 
... problemet var jordledning eftersom den oftast dras i marken fram till huset. Därefter dras den upp på husfasaden - helst ca 1 meter ovan jord. Därefter går ledningen in i huset.

Man kan se en galvad halvrund plåtskena på husfaser där telekabeln går in
Telia installerade detta på vårt hus i somras, precis så här vansinnigt idiotiskt kan bara Felia kan göra saker på 2000-talet. (Men jag har redan flyttat bort det från husväggen :D).

Jordledning måste vara fullständigt osynlig från kopplingsskåp /stolpe fram till husets första jack. Detta är ett absolut villkor. Beträffande stolpar går det att dra ledning i ett järnrör, ordentligt fastsatt i stolpen.

(Visst kan tjuven koppla bort i kopplingsskåpen, men jag tvivlar på att särskilt många tjuvar vare sig kan eller bryr sig om detta, så länge Telias plåtdosor syns lång väg på husväggarna som fyrlampor för var de ska klippa till)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.