Har tagit ner en vägg, och satt upp limbalk.
Denna skall inte byggas in, utan skall vara som den är.

Frågan är hur denna lämpligen behandlas. Vi skall ha lutat och vitsåpat furugolv.

Först hade vi tänkt att bara vitlasera balken. Skall den lutas först i alla fall?

Andra tips?
 
Vi har vitbetsat den. Bets är ganska smutt att jobba med.
 
Smutt?
*regionala kan språkavvikelser förekomma i detta land* ;D

Du råkar inte ha en bild?
 
Tänkte inte på att använda dialektfiltret :)
"Smutt" betyder "trevligt", ungefär. Den är lättarbetad, man kladdar på med pensel och stryker efter med svamp.

På den här bilden syns en liten balk...
http://hem.passagen.se/karlx11/prop.html

Det blir som trä, fast ljusare. Betsen är ju bara pigment, så man kan säga att man ljusar upp trät lite samtidigt som man solskyddar den.
 
Hehe. Ser ovan att min ordföljd inte var grammatiskt fulländad :D . Låter det stå, för allmän beskådan.

Du förstod iaf vad jag menade.

Tack för tipset!
 
Jag skulle köpa en vattenbaserad panellack och be butiken att tona den vit. Då får du en vitlaserad balk som är skyddad av en lack. Vill du göra balken väldigt avtorkningsbar så vitlackar du först 1-2 ggr och sedan stryker du ett lager med sanna lack fast utan vitt pigment.
 
Äsch, börjar visst bli trött... Menar förstås SAMMA lack! M och N ligger för nära varandra på tangentbordet...
 
Köp golvlack och tona den vit istället för dom där andra "mjölklackerna". Då får du ett mycket bra resultat..............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.