useless useless skrev:
Då sparar man väl bara nån dm? Det måste ju fortfarande finnas plats uppåt för att lyfta bilen.
Saxlyften är ju låglyftande, oftast bara nån meter ... Har man ingen SUV så lyfter man de flesta bilar såpass högt att man kommer under.....
 
Oki tack
 
Kräver en sån lyft 3 fas?
 
useless useless skrev:
Då sparar man väl bara nån dm? Det måste ju fortfarande finnas plats uppåt för att lyfta bilen.
Har min a6 allroad i garaget nu så jag kunde mäta lite: har lågt i tak, 215cm takhöjd. Bilen står nu i sitt högsta läge (så att jag kan byta olja utan att lyfta bilen). Hade jag en lyft kunde jag lyfta bilen cirka 70cm från detta läge och dessutom slippa pallbockar osv. Perfekt för hjulbyte, oljeservice eller annat meckande. En standardbil är kanske 10-15cm lögre gissar jag?
 
Redigerat:
R Rolle85 skrev:
Kräver en sån lyft 3 fas?
Det verkar variera, finns både för 230 och 400V.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Man måste ju i alla fall bygga så högt som man behöver för att inte slå i taket..........

Men det går ju att bygga med åsar istället för takstolar.
Man behöver bygga så högt man behöver bygga...:)

Jag menade att med standard 240cm takhöjd kommer man långt, vill man kunna stå under bilen behövs förstås mer höjd, allt bEror på vad man har för krav.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Behöver inte kunna stå, hur högt garage behöver man då? De ska bli 3,80m brett
 
R Rolle85 skrev:
Behöver inte kunna stå, hur högt garage behöver man då? De ska bli 3,80m brett
Frågan du behöver ställa dig är hur mycket tid du lägger på att meka bil ...
Gör du det ofta för det är skoj = två/fyr-pelarlyft och högre i tak (kolla med lyfttillverkare hur högt) ..
Gör du det ibland när du är tvungen = saxlyft eller ingen alls, och normal takhöjd 2,50-ish
 
Man kan ju kanske ha en kombination - En saxlyft som lyfter en knapp meter och en smörjgrop som är en knapp meter djup. Då kan man gå under de flesta bilar på ~2,70 i takhöjd och man slår inte ihjäl sig om man halkar ner i smörjgropen...
 
Bra med tankarna där
 
Svensk bilprovnings anläggningar, iaf de som är byggda innan monopolet släpptes,är byggda som så att allt i inspektionsgroparna är förreglade via ventilationen.
Så om fläktarna inte går så finns det ingen belysning i groparna, ingen ström i vägguttagen, domkrafter är ur funktion etc..
Just för att man inte ska jobba där nere utan tillfredställande ventilation.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
För övrigt kan inte minnas att jag varit på en bilprovning som kollat vanliga personbilar i smörjgrop nån gång.. . Det brukar bara vara lastbilar de har grop för ...
 
Om man har med sig släpvagnen samtidigt så hamnar man på lastbilssidan med grop.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För övrigt kan inte minnas att jag varit på en bilprovning som kollat vanliga personbilar i smörjgrop nån gång.. . Det brukar bara vara lastbilar de har grop för ...
Jag har varit ett tiotal gånger på bilprovning med vanlig personbil där jag fick komma ned i gropen för att få en titt på min bil underifrån.
 
Vilket jobb kan man göra i en smörjgrop? Byta olja, annars trångt tycker jag, lyft alla ggr bättre..
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.