Detta forum är ett otroligt ställe få tips på !!
(Både bra och dåligt, med dåligt menar jag att man hittar alldeles för många tips som man vill prova...) ;D

Min fråga är ganska enkel och jag har inte hittat något svar på denna:
Kan man ha en vägg av glasbetong mellan Dusch och bastu ?

 
Vet inte, min första tanke är njaeee. Tänk dig att bastun är uppe i 100 grader och någon hoppar in i duschen och duschar iskallt, säg 10 grader. Jag vet att dyrare glasbetong är tåligare men stora temperaturskillnader på varsin sida av en glasvägg känns hårigt.

Någon annan som vet?

/ama
 
Tack ama, det var ungefär där min misstanke låg :-[
Det kanske är så att man klarar sig om "bastuagget" står längst från väggen men jag tvivlar.

//B
 
Ledsenmen... du får mer än gärna använda glasbetong i bastun men inte mot duschen. Som sagt ovan; glaset tål inte temperaturskillnaden efter den upphettning som blir och spricker.
 
vi har den ju inte mellan dusch och bastu men väl ut mot "relaxen"
http://bastu.jnilsson.net
och 120 grader i bastun och "rumstemperatur" utanför har inte varit några problem dessutom kan man utan problem lägga handen på glasbetongen utan att bränna sig vilket förövrigt gäller dörren oxå...
 
Jag tror att det blir problem just i fallet kallt vatten mot glasbetong. Vatten är ett bättre medium för värmeöverföring än luft och kyler glasbetongen mycket snabbare. Jämför med hur man spräckte berg förr i tiden, man eldade på berget och hällde sedan på kallt vatten (det hade inte funkat lika bra med att blåsa på kall luft med samma temperatur som vattnet). Nu är glasbetong i och för sig inte solitt, men den solida ramen kan utsättas för stora spänningar pga temperaturskillnaden på de olika ytorna. Den varma ytan utvidgar sig och den kalla drar ihop sig. Frågan är hur mycket töjning glaset klarar. Det finns säkert specifikationer hos tillverkarna av glasbetong, kolla upp och be om en teknisk spec och vilka tillämpningar de rekommenderar sin produkt till. Är det gränsfall, välj något annat väggmaterial.

Något man heller inte skall glömma i bastuplanerandet är att varje m2 glasvägg ökar på effektbehovet i bastuaggregatet med cirka 1-1,5 kW.

Jag har sett några lösningar i Finland med någon typ av säkerhetsglas mellan bastu och dusch, men jag tror att det är något specialglas som tål rätt mycket.

/ama
 
Ja jag ska kunna svara på om det går på ett tag, efter en ide från en elektriker så har jag satt en glasbetongvägg mellan bastun och duchen. Har bara panel och tak kvar så på någon vecka så vet jag. Vi hade inte en tanke på att det skulle kunna spricka men men man får hoppas att det inte gör det :(
 
Jag håller tummarna!

Kanske de har utvecklat glasen och gjort dem lite tåligare?
Låt oss veta hur det går!
 
Lycka till Kocken ! :D

Jag hoppas verkligen att det går bra för dig. Dels för att det är så tråkigt om ngn (du i detta fall) skulle drabbas av att det skulle spricka. Sen om det går bra för dig så kommer jag också att köra på samma linje ;D ;D
 
Jag skickade ett mail till AB Glasbetong och fick följande svar:
Om skillnaden endast skulle bli 80grader mot 20grader skulle det gå.
Men om bastun skulle hålla runt 90grader i många timmar och sedan tar ngn en iskall dusch...tex 10grader...så kan glasen pricka på grund av termochocken som uppstår vid en snabb avkylning.
Så jag skulle INTE rekomendera glasbetong i en bastu med en intillliggande dusch.
Det finns speciella brandglas som tål detta mycket bättre men dessa är mycket dyra.

Så låg temp i bastun och inga kalla duschar verkar vara det som gäller.... :(
 
Så här ser det ut med glasbetong, och vi har ett drapperi utanför som säkerhet så att de inte ska kunna spricka.
bastu_innefron.JPG
bastu_utifron.JPG
bastu_inne.JPG
 
[smiley=tekst-toppie.gif] [smiley=tekst-toppie.gif] [smiley=tekst-toppie.gif]

Snyggt jobbat Kocken ! Smart lösning med drapperiet [smiley=laugh.gif]
Frun blir väl tokig om jag berättar vad jag sett på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.