Provisoriskt lagad öppning i kakel med silvertejp runt en gjutjärnskaminens troliga rörspisanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet kakel med provisorisk reparation av röranslutning på en gammal spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet gjutjärnskamin bredvid vit kakelvägg, ved i kopparbalja, gitarr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten gjutjärnskamin nära vit kakelvägg med blå tejp över spricka samt synlig skada på bruket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har köpt ett skånehus där gjutjärnskaminen sägs vara kopplad till en så kallad fattigmanskakelugn/rörspis. Enligt sotare fungerar allt som det ska och vi eldar i den. Problemet är att både tegel och kakel är bra slitet och trött. Såg när vi eldade att man kunde se ljus från lågan igenom bruket/kaklet. Har nu provisoriskt åtgärdat detta, se bilder. Frågorna till er kunniga här på forumet är följande: Hur vet man att detta är en rörspis och inte bara en murstock? Om det är en rörspis, hur renoverar man en sådan på bästa sätt?
Tacksam för alla tips.
 
Om du behöver göra något skulle jag rekomendera att även byta ut kokskaminen. Ta bort allt och sätt in något som funkar. Det blir nog både bättre och billigare.

Hur fortsätter murstocken uppåt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Syns inte något på fotona , finns det sotluckor på sidorna så är det en rörspis , du kan se hur en sån ser ut invändigt här
kan skilja lite men är i princip lika på alla
www.google.com/search?q=rörspis+ritning&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwi3zY_4ldXfAhWNlosKHQv0AeAQsAR6BAgFEAE&biw=1536&bih=754#imgrc=x7ASVZkGjOfBBM:
Det sitter två runda avtagbara mässingsluckor upptill på framsidan som jag gissar är sotningsluckor.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du behöver göra något skulle jag rekomendera att även byta ut kokskaminen. Ta bort allt och sätt in något som funkar. Det blir nog både bättre och billigare.

Hur fortsätter murstocken uppåt?
På nedervåningen går den upp i tak och har två runda avtagbara mässingslock upptill.
På andra våning har det också funnits en mindre gjutjärnskamin men den har tagits bort och hålet lagts igen. Skorstenen har läckt tidigare och man har satt in ett rör för att täta. Killen som gjorde det tyckte inte att man skulle röra fattigmanssugnen på nederplan. Tycker inte att huset blir varmt nog men vill gärna ha kvar någon form av kamin kanske kombinerat med en värmepump. I övrigt sitter det gamla elradiatorer i huset som vi helst vill använda så lite som möjligt. När du säger sätt in något som funkar blev jag väldigt nyfiken :) Vad föreslår du? Huset är ca 90 kvadratmeter.
 
En vedkamin eller riktig rörspis tex. Kokskaminer funkar inte vettigt med ved.
 
D Daniel 109 skrev:
En vedkamin eller riktig rörspis tex. Kokskaminer funkar inte vettigt med ved.
Det kan jag skriva under på, det kanske var ett misstag att sätta in 2 kokskaminer, men jag förfördes av att de var gratis och fina.
Sen ser man inte elden heller.
Men.... de är så satans vackra, och jag har lärt mig elda i dem, där logs är bästa eldningsalternativet för min del.

Jag tycker TS skall riva spisarna givet att de ej är kakelugnar och sätta in snygga moderna braskaminer.
 
Ahh, snygg liten kamin! En sådan har vi också. De är visserligen gjorda för koks/kol, ("brevlådeinkast för små korta bitar"), så man måste kapa och klyva smått, men de fungerar utmärkt att elda ved i. Fungerar iofs ännu bättre med kol, då håller de värmen över natten också tills man går upp och drar igång en ny brasa.

Om det nu är en rörspis bakom som matas så är det nog bra med en sådan liten kamin som inte ger de extrema värmemängder som alla ny kaminer gör, och förvandlar rummet de står i till bastu på kort tid.

Ska man elda för värme och minska elräkningen så behöver man en värmekälla som ger lite värme hela dygnet. Jag har letat, men inte funnit en enda kamin som duger till det. Lägsta avgiven effekt är allt för stor även för de minsta kaminerna.
Detta gäller för mina förutsättningar, som jag tror är rätt likartade med TS´s, eftersom vi bor i ett gammalt skånskt hus med sluten planlösning och lågt i tak och en likadan kamin, samt har direktverkande el. De första åren vi bodde här eldade vi som dårar i våra två kaminer, varav en nyare med kraftig fläkt som ger kopiösa mängder värme, men det märktes inte på elräkningen.

Det som uppfyller kriterierna är en pelletskamin. De går dygnet om och avger en låg effekt som inte förvandlar rummet de står i till bastu. De är att jämföra med en LLVP fast de ger precis så mkt värme som behövs även när det är riktigt kallt.
 
En kokspanns funkar slldrig bra med ved. De ryker väldigt mycket i onödan. De är helt felbyggda för att elda med ved.
 
Våran fungerade fint. Vart ju ofta man behövde kila över till vedboden när man eldade, och då passade man såklart på att titta på röken ur skorstenen. Klar och fin, utom vid upptändning, men det gäller alla eldstäder. Bara man har torr och fin ved och lär känna sin eldstad så att man kan elda den optimalt så brukar det inte vara några problem.
 
W Wicklight skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Har köpt ett skånehus där gjutjärnskaminen sägs vara kopplad till en så kallad fattigmanskakelugn/rörspis. Enligt sotare fungerar allt som det ska och vi eldar i den. Problemet är att både tegel och kakel är bra slitet och trött. Såg när vi eldade att man kunde se ljus från lågan igenom bruket/kaklet. Har nu provisoriskt åtgärdat detta, se bilder. Frågorna till er kunniga här på forumet är följande: Hur vet man att detta är en rörspis och inte bara en murstock? Om det är en rörspis, hur renoverar man en sådan på bästa sätt?
Tacksam för alla tips.
Hej! Vi har också en liknande variant. Dock är hålet för kaminen igenmurat och invändigt ska rörspisen ha rasat lite enligt uppgift. Nu är jag sugen på att få igång den. Hur har ni gjort? Vet du någon som renoverar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.