En liten fundering så här på eftermiddagen om vanliga järnhandlares marginaler..

Var idag iväg för att kolla vad den lokale handlaren hade att erbjuda i Kap/gersågsväg och kollade på en ruskigt fin Makitamaskin ( i datorn ) som kostade en massa tusenlappar...

Nu till saken, när jag frågade efter pris så såg jag hur han räknade fram det och maken till skrämmande kalkyl var det länge sen jag sett.

Inköpspriset ökades upp med 40% !!!!!!!

Som en van marginalräknare så kollade jag ju givetvis "över axeln" på hur han knappade på sin räknare och de 40 % som användes tänker jag då aldrig betala i marginal på en beställningsvara.

Kan tänka mig att ge affären 20% i marginal på den här maskinen vilket skulle ge handlaren ungefär en tusing för besväret att beställa hem den åt mig. Aldrig att jag går med på 2000 kr i marginal på en sån här affär.

Take it or leave it kommer jag nog att säga. Arbetsinsatsen och kapitalbindningen är i princip noll så en tusing för att lyfta luren och beställa en maskin är gott nog.

Vad tycker ni?
 
Cheesus skrev:
En liten fundering så här på eftermiddagen om vanliga järnhandlares marginaler..

Var idag iväg för att kolla vad den lokale handlaren hade att erbjuda i Kap/gersågsväg och kollade på en ruskigt fin Makitamaskin ( i datorn ) som kostade en massa tusenlappar...

Nu till saken, när jag frågade efter pris så såg jag hur han räknade fram det och maken till skrämmande kalkyl var det länge sen jag sett.

Inköpspriset ökades upp med 40% !!!!!!!

Som en van marginalräknare så kollade jag ju givetvis "över axeln" på hur han knappade på sin räknare och de 40 % som användes tänker jag då aldrig betala i marginal på en beställningsvara.

Kan tänka mig att ge affären 20% i marginal på den här maskinen vilket skulle ge handlaren ungefär en tusing för besväret att beställa hem den åt mig. Aldrig att jag går med på 2000 kr i marginal på en sån här affär.

Take it or leave it kommer jag nog att säga. Arbetsinsatsen och kapitalbindningen är i princip noll så en tusing för att lyfta luren och beställa en maskin är gott nog.

Vad tycker ni?
Kan tänka mig att det är lättare för dig att pruta om du först kollar med några flera inköpsställen vad de tar för samma vara. Använd sedan lägsta priset som utgångspunkt när du skall diskutera med din järnhandlare. Använd även sajter på Internet, typ Tyska sajter för att se vad maskinen kostar där.
Med lägsta priset i hand frågar du din järnhandlare vilket mervärde han kan ge dig om du beställer från honom. Antingen tackar han nej och då köper du nån annan stans ifrån eller så får du det till ett bra pris alt. att han slänger in nåt på köpet.




 
Angående Sverige och Priser så är något mycket märkligt.
I Sverige kostar Svensk målarfärg ca: 40% mer än vad samma svensktillverkade färg kostar i Polen.
I Usa är Volvobilar så mycket billigare så det lönar sig att hämta tillbaka en ny Volvo.
I Usa kostar en Dewalt skruvdragare DC 980 XRP 1200 kr + moms (180Usdollar).
I Sverige kostar den 2795 + moms.

Det är väldigt märkligt.

Svenska jobb kommer försvinna pga dessa absurda prisskillnader.
Jag vägrar köpa svensk dyr färg när det finns billig och bra oavsett var den tillverkats.
Jag vägrar köpa en DeWalt i Sverige. Jag köper hellre två i Usa och slänger den ena om den går sönder.
En beg bil kommer jag aldrig köpa i Sverige om inte priserna anpassas till Europanivå.

Jag köpte en Turkisk klinker 20x20 i Polen på Castorama för 85 kr m2. Exakt samma platta med samma modell och fabrikat finns på Bauhaus i Sverige för 189kr m2.
Det är märkligt.  :-/

Jag tror inte polacker vare sig svälter eller går back. Det är orimliga skillnader.

Grosshandlarna och andra som lever gott på överflödiga marginaler får gärna gå i så mycket konkurs de vill.
Den som säljer till vettiga priser hemma kommer jag handla hos.
Handlar nästan allt byggmaterial på Hornbach i Göteborg och vissa prylar på Byggmax.
Köper inte en skruv hos ockrarna på orten där jag bor 4,5 mil därifrån.

Mvh
 
..fast vad är det som är märkligt egentligen? Skillnader mellan olika marknader har väl alltid funnits, jmf att det är dyrare att köpa mat i sthlm jämfört andra ställen i sverige, att folk åker över den svensk-norska gränsen för att köpa skinka (eller vad det nu är :) för tillfället).

Jag kommer ihåg på 80-talet när det var grymt lönsamt att köpa datorprylar i tyskland, nu är det ingen större skillnad.

Kronans värde spelar ju in, nu är ju kronan stark, så självklart blir det billigare att handla utomlands. Jämför du dessutom med länder vars genomsnittliga inkomst är lägre, så blir det ju extra tydligt.
Sedan finns det ju skatteorsaker som gör skillnader, tex köpa en bil i norge osv. (vet iofs inte om det fortfarande är samma skattepålägg som för något år sedan).

Handla där du vill, det är ju marknadsekonomi, och man har ju alltid kunnat köpa varor utomlands (mina datorer i slutet av 80-talet tex), så att det försvinner mer jobb idag behöver man inte oroa sig för. Tycker jag. (som iofs oftast handlar där servicen är bäst nuförtiden)
 
Räknar vi marginaler och påslag med eller utan moms här?
40% på inköpspriset plus moms låter saftigt.
 
P-plats.se skrev:
100% påslag på kläder har jag inte hört att någon klagar på!?
c.a. 300% påslag på kläder är nog en mer korrekt siffra.
sportaffärer har jag för mig lägger på mest, där kan det nog nå 400%

hur skall annars alla dessa miljoner klädaffärer :cool: mitt i centrum överleva?


 
Skor ligger på ca 100% plus moms i påslag.
In ca 300 + moms ut 795 inkl moms
 
Jag håller med om flera av ovanstående inlägg om vikten av lokala alternativt svenska leverantörer av livsnödvändiga verktyg. MEN det är ändå så att man som kund har möjlighet att påverka vissa specifika affärer..som t.ex nämda kap o gersåg där jag som kund direkt visar ett intresse av att handla lokalt genom en beställningsorder.
Arbetsinsatsen för butiken är minimal och ger butiken en tusing på sista raden vilket i sin tur hjälper butiken att överleva så jag kan handla min skruv och annat junk utan prut.

Alternativet är ju att jag köper från Fritz eller Slobodan i utlandet vilket kanske skulle ge ett lägre pris ändå för mig men då står jag i slutänden utan skruv o junk på lokalplanet....

Det är inte alldeles lätt att avgöra vad som är bäst i slutänden.

Syrran fr Usa kommer hem till Svedala inom kort, kanske en batteridriven Makitasåg vore något att beställa med som packning?
 
P-plats.se skrev:
Nu får jag säkert många påhopp men jag är lite oroligt för hur vi ska få pengar till att handla "billigt" när vi inte har några jobb kvar i Sverige...
Min åsikt är att för att få jobben att stanna kvar i Sverige så måste de som bestämmer i landet (regering, fackförbund m.fl) ge rätt förutsättningar för att jobben skall stanna kvar eller för att det skall växa fram nya jobb.  Jag tror inte det hjälper så mycket att vi enskilda konsumenter köper från Svenska handlare. Marginaleffekten på jobben är liten jämförd med effekten av rätt förutsättningar för att bedriva handel i Sverige och anställa folk.

Spårar bort från verktyg men intressant att jämföra med den branch jag arbetar i och som är pressad av outsourcing (IT). Jag har arbetat med Indier som har kommit hit för att läras upp i system som skall outsourcas till Indien. Jag jobbade intensivt 3 månader med de och lärde mig en hel del om deras mentalitet och vilka förutsättningar de har för att "ta våra jobb". Deras regering och näringsliv har under många år haft en strategi och målmedvetet genomförd dessa för att Indien skall bli den nation i världen dit företag skall förlägga sina IT-avdelningar. I USA har man försökt att "köpa lokalt" genom att påverka statliga företag att inte outsourca sin jobb men det har inte hjälpt utan utflyttningen har fortsatt.

Och för DeWalt, Bosch etc kvittar det om det är Svenskar eller Indier som köper, ju flera jobb som flyttas till Indien, Kina, Ryssland etc ju flera människor där kommer att ha råd att köpa en DeWalt, Bosch etc. Skillnaden är att DeWalt, Bosch kan sälja flera hundra miljoner verktyg där men bara en begränsad mängd verktyg i Sverige...

PS. Inte menad som påhopp på P-plats inlägg
 
Jag har precis som ni andra en massa ideologiska åsikter om detta, men just nu orkar jag inte debattera.

Jag betalar i stort sett ALDRIG vad som står på prislappen för litet större investeringar, typ elverktyg. Tricket är att gå till de mindre handlarna som i regel är villiga att diskutera priset. De tänker precis som du, att det är bättre med en tusing på sista raden än att inte få tvåtusen på sista raden.

Personalen på de större byggmarknaderna har i regel varken intresse eller befogenheter att diskutera pris.

Jag har en gubbe som jag beställer mina Festool-grejor av. Hos honom får jag i regel listpris inkl moms, i stället för exkl moms, dvs 20% rabatt. Jag har lovat honom att jag inte berättar för någon, för han är rädd att Festool skall bli sura och börja krångla med honom.
 
Att det är (oftast) billigare i USA är inte alls konstigt. Vilken pluttmarknad Sverige är... jämförelsevis. Hur många skruvdragare tror ni att Makita säljer i USA eller hur många ÅF finns det i USA som säljer Makita? Måååånga sålda = billigt inköpspris eller hög konkurrens = lågt utpris...

Sedan får man ta i beaktande att många verktygsmärken *inte* har global garanti. Så om jag är beredd på att skaffa reservdelar och fixa verktygen själv så köper jag från USA. Vill jag åtjnuta service, då betalar jag för verktyget i Sverige eller så betalar jag fullt verkstadspris för service på en maskin från USA.
 
mattiasp skrev:
Jag har precis som ni andra en massa ideologiska åsikter om detta, men just nu orkar jag inte debattera.

Jag betalar i stort sett ALDRIG vad som står på prislappen för litet större investeringar, typ elverktyg. Tricket är att gå till de mindre handlarna som i regel är villiga att diskutera priset. De tänker precis som du, att det är bättre med en tusing på sista raden än att inte få tvåtusen på sista raden.

Personalen på de större byggmarknaderna har i regel varken intresse eller befogenheter att diskutera pris.

Jag har en gubbe som jag beställer mina Festool-grejor av. Hos honom får jag i regel listpris inkl moms, i stället för exkl moms, dvs 20% rabatt. Jag har lovat honom att jag inte berättar för någon, för han är rädd att Festool skall bli sura och börja krångla med honom.
Jag köpte också dyra maskiner med bra rabatt genom att prata med en mindre handlare. Dessutom var servicen bra mycket bättre än på de anonyma byggvaruhusen (på Bejier i Häggvik var servicen = 0 ).

Kan rekommendera Stimus i Sthlm som ett trevligt ställe att köpa på. Hade tänkt att köpa från ett företag i Göteborgsområde och de var också toppen att prata och pruta med på telefon. Kommer inte i håg deras namn, men nån därifrån är/har varit här på forumet.

Förresten vore det ju praktisk om flera verktygshandlare var här på forumet och kunde komma med nåt bra erbjudande varje gång nån här letar efter verktyg till bra pris. Kanske inte uppskattas av alla, men jag hade gillat det i alla fall.
 
P-plats.se skrev:
Festool har skärpt sina regler för återförsäljarna och vill inte ha någon prisdumpning.
Antalet återförsäljare har också reducerats kraftigt...
Med en fungerande konkurreslagstiftning i landet skulle Festool ha åkt på kraftiga omsättningsböter....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.