Vad kallas det hål som meken kliver ner i på bilprovningen för att se under bilen?
Har någon gjutit en platta med sådan ränna som man kan stå i under bilen?
Hur bör den vara konstruerad?
 
Smörjgrop heter det. Länge sedan man såg en sån då de flesta idag kör med lyftar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bygg inte smörjgrop. Fullkomligt livsfarliga om man inte är försiktiga. Satsa på bra lyft istället.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja jo men man måste bygga högre då :/
 
Finns låglyftande lyftar. Måste du stå raklång under det du hissat upp? Man kan ju bygga smörjgrop. Men det är inte att rekommendera.
 
Du behöver inte bygga högre. Fäll ner en saxlyft i golvet istället.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver inte bygga högre. Fäll ner en saxlyft i golvet istället.
Det är faktiskt jävligt smart. Det kanske man ska göra själv.
 
Vad är det för fara med smörjgrop? Jag tycker det är väldigt smart. Men innerväggarna måste ju vara riktigt stabila.
 
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för fara med smörjgrop? Jag tycker det är väldigt smart. Men innerväggarna måste ju vara riktigt stabila.
Syrefattigt...

"Exempel på farliga situationer

Syrebrist och brand- och explosionsrisk har lett till flera allvarliga olyckor och även till flera dödsfall. Allvarliga risker kan till exempel finnas vid arbete i:

Slutna utrymmen exempelvis silos, cisterner och lastutrymmen på båtar, containers etc. som används för förvaring eller transport av
- torv
- fisk
Annat organiskt material som kan brytas ner eller ruttna (syre förbrukas vilket leder till att syrehalten i det slutna utrymmet minskar och att det kan uppkomma syrebrist)
Tankar och cisterner som använts för brand eller explosionsfarliga vätskor, gaser eller pulver, t ex organiska lösningsmedel eller bränslen.
Gropar och rörgravar kan vara så djupa och trånga att luften inte blandas med omgivande luft, luften blir ”stillastående”. Om det finns farliga gaser, t ex sumpgas eller metangas från nedbrytning av sopor kan luften vara både explosiv och syrefattig.
Vid gassvetsning i små och dåligt ventilerade utrymmen. Om utrymmet är dåligt ventilerat kan det bildas koloxid som i höga halter leder till illamående, huvudvärk, svimning och i värsta fall död.
Avluftning av fjärrvärmerör som svetsats samman. Avluftningen görs ofta via en ventil som mynnar i ett slutet utrymme. Om svetsningen gjorts med gassvets, innehåller fjärrvärmeröret koloxid, som kommer ut i samband med avluftning. Dödsfall har inträffat när den som skulle övervaka avluftningen har svimmat och sedan översköljts med hett vatten från fjärrvärmeröret. Läs om vad man kan göra."
 
Det är fler än 1 som dött när dom svetsat i smörjgropar. Faran är när gaser tyngre än syre fyller hålet och man inte upptäcker det innan det är försent.
 
Det är ett antal som har snubblat i en smörjgrop.
Jag skulle gärna ha en själv ändå. Vi har på jobbet och beroende på typ av mek så är det riktigt smidigt.

Bygger du en grop så se till att gjuta in u-balkar så du får möjlighet att få dit en domkraft.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för fara med smörjgrop? Jag tycker det är väldigt smart. Men innerväggarna måste ju vara riktigt stabila.
Allt som är "farligt" med en grop går ju att lösa...

Edit : se ovan, ventilation och ett trägolv när man inte använder gropen ..

Problemet med smörjgrop finns i namnet, de är utmärkta för (gamla) bilar med smörjpunkter under bilen som ska underhållas ofta ... Tyvärr är min uppfattning att de är rätt kassa att meka ifrån ... Har en kompis som har smörjgrop i sitt garage (courtesy of tidigare svartbyggande husägare) och jag har hjälpt honom att meka med hans bil, och lånat garaget för egen del när jag saknade, och allt man gör underifrån är inte speciellt smidigt i gropen ...

Det är svårt med bra belysning, man har alltid armarna i en jobbig position, för högt eller för lågt eller bara fel vinkel , när man behöver ta i för att lossa nån skruv hittar man ingenstans att ta spjärn .. Listan går att göra hur lång som helst...

Nä, smörjgrop är inget att bygga i ett nytt garage... Då är det bättre (och troligen billigare) att bygga lite högre och köpa lyft ...
 
  • Gilla
Neo111 och 1 till
  • Laddar…
optimum
C Corsair skrev:
Det är fler än 1 som dött när dom svetsat i smörjgropar. Faran är när gaser tyngre än syre fyller hålet och man inte upptäcker det innan det är försent.
Eller ramlat ned.

Jag har råkat ut för det genom att man genar över smörjgropen och hade avfettningsmedel under stövlarna jag hade på mig och klev på kanten och foten kanade. Ramlade med bröstkorgen mot andra sidans kantjärn och for bakåt men hade turen att händerna fick grepp om kantjärnet bröstkorgen precis träffat så jag inte slog huvudet i bakre järnet.
Hamnade i botten på smörgropen med ont i bröstkorgen och jäkligt ont i händerna som jag greppade i kantjärnet vid fallet.

Jag genar ALDRIG mera över en smörjgrop och rekommenderar inte att man bygger mer sådana. Totalt livsfarliga.
Även om man själv är försiktig så kan andra skadas. Jag hade tidigare klivit över 100-tals gånger och det gick bra, men så kommer den dagen man inte skulle klivit över.

TS, satsa på de andra förslagen du fått.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver inte bygga högre. Fäll ner en saxlyft i golvet istället.
Då sparar man väl bara nån dm? Det måste ju fortfarande finnas plats uppåt för att lyfta bilen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver inte bygga högre. Fäll ner en saxlyft i golvet istället.
Man måste ju i alla fall bygga så högt som man behöver för att inte slå i taket..........

Men det går ju att bygga med åsar istället för takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.