Har som nämnt i en tidigare tråd eventuellt asbest i ett gammalt ventilationsrör som jag kom åt lite grann i samband med rivning av en innervägg. Det är sannolikt väldigt begränsat med asbestpartiklar som frigjorts på grund av detta om ens några. Men för att vara på den säkra sidan funderar jag på åtgärder.

Skadan på röret är inplastad för att undvika mer spridning. Jag är dock lite orolig över att bo i lägenheten innan röret tas bort. Om jag ska bo kvar under perioden fram tills att röret tas bort tänker jag mig att köpa ett HEPA13-filter till dammsugaren och gå igenom lägenheten noga med denna. Partiklarna kommer då fångas upp i filtret och inte i dammsugarpåsen antar jag? Filtret måste då förstås kastas i en förseglad papperspåse efteråt men kan dammsugaren behållas?

Jag funderade även på en luftrenare med samma filter vilket jag tänkt köpa i vilket fall (bor i storstad). Förutsättningen är i så fall att denna går att behålla efteråt eller är den här typen av "saneringsprodukter" något man dumpar? I så fall känns det väldigt dyrt och onödigt om eländet måste kastas? Då kan man kanske bara låta dammsugaren stå på ett tag och dra in luft i rummet för liknande effekt?

Har ni några andra enkla tips?
 
L
Innan du börjar göra något som inte behövs så ta reda på om det verkligen är asbest i dammet. Ta ett dammprov och skicka hit: https://www.evema.se/asbestanalys/

Är det inte asbest så kan du göra något annat för saneringspengarna, och är det det så löser det sig också.
 
Men för bövelen - Det är ett rör med cementbunden asbest du har, inte en öppen säck med fibrer.
Du får i dig mer asbest varje gång du går ut från huset.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Hur stor är skadan på röret? Eftersom det är vit asbest (minst farliga sorten) väl inkapslat i röret så är det inget att oroa dig för!
 
E
Som det skrivits tidigare så låter det inte som att det är några mängder fibrer som frigjorts. Detta är givetvis endast spekulationer.

Om du ska sanera detta så går det att hyra både dammäta och dammsugare. Dock är det viktigt att du pratar med uthyraren (cramo, ramirenr eller hyreslndslaget) så du får rätt filter för ändamålet. Viktigt är det dock att du våttorkar detta också.

Är du osäker kan man även göra tejp prover och kolla om det ens finns partiklar i rummet. Detta skickas på analys och är betydligt billigare än lungcancer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.