Tjena!

Tänkte kolla om någon kunnig kanske kan hjälpa mig lite med dimensioneringen på bjälklaget till vårt kommande badrum i ett timmerhus (1-plans) på plintgrund.

I bjälklagsplanen nedan har jag ritat in CC300, avstånd mellan de plintarna som finns och lite mer mått. Där det är CC600 är det tänkt en klädkammare.

De tjocka balkarna motsvarar innerväggar i stående timmer med en liggande stock i botten och överkant. Den med huset längsgående innerväggen vilade tidigare på en avväxling mellan de 2 mittersta plintarna på gaveln, denna hade ruttnat bort och vi har just nu löst problemet med att fästa upp 2st skruvlimmade 45x195 mellan de två plintarna som den nedersta timmerstocken vilar på. De sitter med 2st Gunnebo MQL Fasadplugg 160mm i varje plint. Duger detta?

Till bjälklaget undrar jag främst vilken dimension jag bör ha på reglarna? Det skall skruvlimmas golvspån på detta också samt flytspacklas cirka 30mm med armeringsnät och Ardex K75, därefter fix och klinker. Tanken är ett badkar uppe i vänstra hörnet om det går. Då det är rätt lågt till överkant fönster vore det önskvärt med så lite bygghöjd som möjligt.

Hoppas jag gjorde mig förstådd. :)

Tack på förhand!



Teknisk ritning av ett bjälklag med dimensioner och placering av plintar för badrumsrenovering i timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett bjälklagsplan med dimensioner och plintar för ett badrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvbjälkarna bör vara 45x170 C 24. Det är framför allt sviktkravet som dimensionerar. Det gör inget om de är ännu högre. badrumsgolv ska vara lite stumma tycker jag. Dina skruvlimmade dubbla 45x195 bör klara en punktlast på mitten på ca 1500 kg. Om det räcker här kan jag inte avgöra med den tillgängliga informationen.
 
Tack Justus, jag håller givetvis med, främst för vi skall ha klinkers på golvet och kakel på väggarna. Vi kommer bygga fristående träväggar från timmerstommen för att rörelserna i den ej ska påverka väggarna.

Skulle man kunna jacka ur 45x170 reglarna som ligger på plintarna 30mm i underkant för att sänka ner golvet? Vi har 50cm krypmån undertill nu så blir det några cm mindre gör det inget just där. Vi har 45x195 reglar så får klyva ner dem isåfall om vi skall ha 45x170, för jag antar man inte kan jacka ur 55mm ur dessa?

Om de dubbla 45x195 - Innerväggen som vilar på dessa är stående timmer i den ungefärliga dimensionen 230x190x2300mm med en dörröppning på 90cm, . Vi tänkte eventuellt ha ett förvaringsloft ovanför denna del senare.
 

Bästa svaret

Det är alltid bäst att undvika urjackningar, men ibland blir det nödvändigt. Det finns metoder för att räkna ut hur stor urjackning man kan göra. Plusfaktorer är virkets hållfasthetsklass (C 24 är bättre än t.ex. C 14) och bjälkens resterande tvärsnittsarea (större är givetvis bättre). Minusfaktor är tvärkraften (den vertikala lasten) på upplaget. Tillämpar man det resoonemanget är 30 mm urjackning på en 45x170 likvärdig med en 55 mm dito på en 45x195. I ditt fall ser jag inga problem med att göra dessa. På grund av sviktkravet är bjälkarna överdimensionerade mht böjhållfasthet. Det har alltså inget att göra med urjackningens andel av höjden.
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Okej, då förstår jag och vet hur vi skall göra, stort tack för hjälpen! Uppskattas verkligen. :)
 
J justusandersson skrev:
Golvbjälkarna bör vara 45x170 C 24. Det är framför allt sviktkravet som dimensionerar. Det gör inget om de är ännu högre. badrumsgolv ska vara lite stumma tycker jag. Dina skruvlimmade dubbla 45x195 bör klara en punktlast på mitten på ca 1500 kg. Om det räcker här kan jag inte avgöra med den tillgängliga informationen.
 
S
?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.