sunnis
Hej!

Håller på och bygger ett garage, fick lite bråttom med väggipset för att få in portarna så jag missade dra el till framtida laddstation som jag hade tänkt ha på mittstolpen.

Delvis konstruerad garagevägg med synliga reglar, spånskiva, och garageportsbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage under konstruktion med synligt träregelverk, spånskiva, gipsskivor och garageportbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen är konstruerad med 145 + 45 installationsskikt och ytan är spånskiva och gips. En tanke jag fick var att bygga ett ytterligare installationslager med 45mm, isolering och gips och dra den elen jag missade där. Då blir även portbeslagen inbyggda i väggen och då finns det mer möjligheter att få bättre isolerat runtom porten...

Till frågeställning. Är det dumt att bygga in färdig vägg på detta sättet? Orolig på ev fuktvandring. Tätningen mellan plåten i porten och 45 regeln som läggs på tänkte jag att täta med drevremsa som sväller och slutligen täcka över med en list.
 
Redigerat:
Känns väl rätt dumt. Hur gör du om du behöver byta port någon gång? Gör om gör rätt. Eller spåra och lappa. Eller enklast, utanpåliggande kabel och uttag.

Var skall du ha knappen till portöppnaren? Den där väggsnutten är ypperlig för detta. Samt ev. lysknapp.
 
Om du nu har fått upp takskenorna (hur gjorde du det utan innertak?) Så är det ju inget stort jobb att plocka ner portarna, skruva bort skivor och dra elen.
 
sunnis
johel572 johel572 skrev:
Om du nu har fått upp takskenorna (hur gjorde du det utan innertak?) Så är det ju inget stort jobb att plocka ner portarna, skruva bort skivor och dra elen.
De sitter provisoriskt i takglesen.

Plocka ner allt var min tanke från början... men det tar verkligen mot... :(

Portöppnaren tänkte jag i huvudsak använda fjärrkontrollen och ha en knapp längs med långsidorna för vardera port och ha all annan nödvändig elinstallation där med eluttag. Planen från början var att ha två laddstationer på vardera långsida men sen insåg att de är svindyra + att det kommer nog räcka med en.

Det går en 16mm flexslang i mitten också rakt ned som sedan går ut i ytterpanelen för utomhusuttag (Högtryckstvätt etc). Borde gå att fräsa ett hål rakt över slangen och sedan plocka in den och ut tillbaka med en renoveringsdosa. Men då blir det bara 1-fas 16Amp.
 
K
Enklast; utanpåliggande kabel och uttag.

Tycker det kan vara rätt snyggt i ett garage och drar du det längs skenan blir det inte så iögonfallande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.