Hej! Har köpt ett hyfsat fritidshus som står på isolerad platta. Huset är 4,0 m i nock och nya regler gör att jag dels får bygga ut och att huset får vara 6 m i nockhöjd. Jag funderar därför på att höja nuvarande stuga på 48 m2 till full nockhöjd. Gärna ha limträbalk genomgående i huset som mäter ca 9x6 m med vanligt sadeltak. Huset är planktimrat.
Samtidigt vore det bra att tilläggsisolera byggnaden. Hjälp mig! Hur gör jag?
 
  • Gilla
Ingolainen
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus forum!

J Jonno68 skrev:
Huset är planktimrat.
Menar du att huset är knuttimrat eller att det är byggt av stående plank?
 
Hej! Det är knuttimrat i typ 2 tum 5
 
För att bedöma förutsättningarna är det bra att veta var i Sverige huset ligger. Med ett knuttimrat hus ser det säkert snyggast ut om du höjer väggarna genom att om möjligt bygga på knuttimringen. 2 tum tjockt trä har ett isoleringsvärde som motsvarar 15 mm mineralull så en tilläggsisolering kan vara lämplig. Den måste ju då hamna på insidan och rimligen begränsas i tjocklek för att inte kosta alltför mycket golvyta. I ett hus med massiva väggar finns det många tänkbara sätt att utföra en tilläggsisolering på.

En limträbalk som nockbalk är en bra lösning, men med ett liggtimrat hus bör dess ändpunkter vila på limträpelare. Det kan bli fråga om rätt stora laster om huset ligger i snörika trakter. En rejäl taklutning förenklar alltid.
 
Tack för svar. Jag undrar mest hur man höjer vägglivet smartast så att jag kommer upp till totalhöjden 6 m. Måste jag fortsätta med timmervarv eller kan jag fästa stolpar på utsidan (strävor) och därmed också skapa utrymme för tilläggsisolering från utsidan?
 
Jag utgick från att du ville bevara utsidan. Om det inte är viktigt är det betydligt enklare att använda stolpar (dvs reglar). Var man ska placera sådana beror bl.a. på hur plattans ytterkant ser ut. Utvändig tilläggsisolering är ur de flesta synpunkter bäst. I ditt fall kan jag tänka mig att man bör arbeta både från ut- och insidan. Knuttimrade hus är ganska enkla att bygga (om de är små) men det är inget optimalt sätt att använda virket på. Har du en ritning (sektion) eller något foto från utsidan på fasadfoten?
 
PeterFalun
Fråga holeberg.se
 
Hej! Plattan går jäms med ytterfasaden runt om.
 
Stugan är kanske en byggsats, då skulle u kanske kunna få reda på från vilken tillverkare. De kan säkert tillverka planktimmer som kan användas för att höja på ett relativt enkelt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.