Hej,

Jag och sambon är i planeringsstadiet att bygga nytt. Vi har satt oss och skissat lite i cad och tycker själva att vi kommit fram till något någorlunda bra.

Om ni har några idéer på hur vi kan förbättra vår planlösning så kom gärna med förslag!
Senare så kommer vi sätta oss med en arkitekt och få tips och idéer också.

Innan någon påpekar det så är inte fönster samt skjutdörrarna på utbyggnaden inritade
 
  • CAD-skiss av ett hus med planlösning, inklusive möblering, utan fönster eller skjutdörrar inritade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Tveksamt om ni kan få igenom de smala rummen. Det ska vara minst 110 mellan vägg och garderober..

Dörren till badrummen måste öppnas utåt!

Saker som jag fick ändra i mitt eget bygglov :)

En lösning är att ta bort garderoberna och sätta in dem först efter att det är slutgodkänt
 
Svårt att ge relevant feedback när fönster inte är utsatta. Mer info som t ex följande vore intressant:
  • Hur ser tomten ut?
  • Typ av hus?
  • Väderstreck?
  • Hur många personer i hushållet?
  • Garage?
  • Var ska VP placeras?
Spontant så tycker jag att planlösningen ser lite "stökig" ut, med en hel del död yta som inte är till någon nytta. Borde gå att använda 178 kvm mer effektivt. Öppen planlösning i all ära (fint på foto och i teorin, inte så praktiskt) men det ser svårt ut att avskärma sig i vardagen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Tveksamt om ni kan få igenom de smala rummen. Det ska vara minst 110 mellan vägg och garderober..

Dörren till badrummen måste öppnas utåt!

Saker som jag fick ändra i mitt eget bygglov :)

En lösning är att ta bort garderoberna och sätta in dem först efter att det är slutgodkänt
Tack för bra info! :)
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Svårt att ge relevant feedback när fönster inte är utsatta. Mer info som t ex följande vore intressant:
  • Hur ser tomten ut?
  • Typ av hus?
  • Väderstreck?
  • Hur många personer i hushållet?
  • Garage?
  • Var ska VP placeras?
Spontant så tycker jag att planlösningen ser lite "stökig" ut, med en hel del död yta som inte är till någon nytta. Borde gå att använda 178 kvm mer effektivt. Öppen planlösning i all ära (fint på foto och i teorin, inte så praktiskt) men det ser svårt ut att avskärma sig i vardagen?
ginnfilt ginnfilt skrev:
Svårt att ge relevant feedback när fönster inte är utsatta. Mer info som t ex följande vore intressant:
  • Hur ser tomten ut?
  • Typ av hus?
  • Väderstreck?
  • Hur många personer i hushållet?
  • Garage?
  • Var ska VP placeras?
Spontant så tycker jag att planlösningen ser lite "stökig" ut, med en hel del död yta som inte är till någon nytta. Borde gå att använda 178 kvm mer effektivt. Öppen planlösning i all ära (fint på foto och i teorin, inte så praktiskt) men det ser svårt ut att avskärma sig i vardagen?
Du har helt rätt, här får du lite mer info!
Tomten är smått lutande åt ena hållet (där av trappan till grov entrén) och går inte på något bra sätt att jämna ut.
Huset skall vara ett 1 plans hus
Målade snabbt in väderstreck
2 just nu, planerar att skaffa 1-2 barn
Garage byggs just nu. Planen är att riva det huset jag har idag och bygga nytt
I grov entrén, där kommer vi gå ändra om men lite men det vet jag

Jag har bott i både hus med öppen planlösning samt i hus utan, kommer aldrig vilja ha köket avskärmat från vardagsrummet då jag trivs med det.

Hur menar du med att avskärma sig i vardagen?
 
Med avskärma relaterar jag delvis till den öppna planlösningen, t ex: titta på tv/spela tv-spel osv utan att bli störd och/eller störa andra i familjen, alla tider på dygnet, både barn och vuxna.

Sitta i fred och läsa/plugga?

Vidare det "dagliga flödet" i huset, hur ska alla nå badrum för att gå på toa, duscha osv, alla tider på dygnet. Matvaror, tvätt, fundera på hur allt sådant ska fungera i vardagen.

Förvaring. Det finns många garderober men inget större utrymme för exempelvis säsongsförvaring?

Mitt tips är att ni letar på en planlösning/hus som träffar er målbild och utgår från den. Där har (förhoppningsvis) en arkitekt redan gjort jobbet och funderat i dessa banor. Även dessa brukar dock ofta falla på punkten förvaring, som ofta lyser med sin frånvaro. På gott och ont är det ju alltid en massa som ska förvaras i ett hem...
 
S sjosteeen skrev:
Du har helt rätt, här får du lite mer info!
Tomten är smått lutande åt ena hållet (där av trappan till grov entrén) och går inte på något bra sätt att jämna ut.
Huset skall vara ett 1 plans hus
Målade snabbt in väderstreck
2 just nu, planerar att skaffa 1-2 barn
Garage byggs just nu. Planen är att riva det huset jag har idag och bygga nytt
I grov entrén, där kommer vi gå ändra om men lite men det vet jag

Jag har bott i både hus med öppen planlösning samt i hus utan, kommer aldrig vilja ha köket avskärmat från vardagsrummet då jag trivs med det.

Hur menar du med att avskärma sig i vardagen?
En gissning med "avskärma sig i vardagen" är att ungar låter och stökar ner. Dom leker inte på sina rum, de leker på stora ytor. Så dom kommer alltid att leka på den stora ytan mitt i huset.
 
Om ni har tänkt att bo i huset över tid; fundera också på hur era behov kommer att förändras från att ni är två till små barn, mindre barn, tonåringar som sedan lämnar boet och ni åter bli två. Kommer huset att fungera bra för dessa skiftande behov?
 
BirgitS
Det ser ut som att köket bryter mot flera regler, där är ingen ho i samma bänklängd som hällen och det ser inte ut att vara minst 120 cm mellan köksön och bänken vid ytterväggen. Läs på om tillgänglighetskraven.

Undvik tvättrum som gränsar till barnens sovrum. Det låter mycket om en centrifug och det kan väcka småbarn, som ofta har lagt sig innan tvätten är klar för dagen.

Rita in skrivbord i barnsovrummen så att ni vet att det går att möblera rummen på ett bra sätt.

S sjosteeen skrev:
Jag har bott i både hus med öppen planlösning samt i hus utan, kommer aldrig vilja ha köket avskärmat från vardagsrummet då jag trivs med det.
Men du har inte bott i hus som en förälder som är väldigt trött på att höra barnen stoja med sina kompisar när du försöker koppla av.
 
Hemmakatten
Tveksamt om den smala korridorsnutten förbi toan uppfyller tillgänglighetskraven. Tycker dessutom att toan borde flyttas till mer undanskymd plats.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
ginnfilt ginnfilt skrev:
Med avskärma relaterar jag delvis till den öppna planlösningen, t ex: titta på tv/spela tv-spel osv utan att bli störd och/eller störa andra i familjen, alla tider på dygnet, både barn och vuxna.

Sitta i fred och läsa/plugga?

Vidare det "dagliga flödet" i huset, hur ska alla nå badrum för att gå på toa, duscha osv, alla tider på dygnet. Matvaror, tvätt, fundera på hur allt sådant ska fungera i vardagen.

Förvaring. Det finns många garderober men inget större utrymme för exempelvis säsongsförvaring?

Mitt tips är att ni letar på en planlösning/hus som träffar er målbild och utgår från den. Där har (förhoppningsvis) en arkitekt redan gjort jobbet och funderat i dessa banor. Även dessa brukar dock ofta falla på punkten förvaring, som ofta lyser med sin frånvaro. På gott och ont är det ju alltid en massa som ska förvaras i ett hem...
Själv tycker jag att om folk vill ha egen tid så får de vara på "sitt rum". Om man skall bygga ett hus och alla skall ha ett "vardagsrum" själva för att kunna läsa så blir det svårt i min mening.

Rummet i vänster hörn är just till för förvaring, sen så kanske man inte har garderober utan att man installerar hyllor eller dylikt. Samt om vi behöver mer förvaring så bygger vi garage just nu som kommer räcka långt.

Lite kul att du skriver så för att det är just det vi gjort. Vi har utgått från Fiskarhedenvillan Tidlös 02 och ändrat runt lite för att vi skall bli nöjda.
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att köket bryter mot flera regler, där är ingen ho i samma bänklängd som hällen och det ser inte ut att vara minst 120 cm mellan köksön och bänken vid ytterväggen. Läs på om tillgänglighetskraven.

Undvik tvättrum som gränsar till barnens sovrum. Det låter mycket om en centrifug och det kan väcka småbarn, som ofta har lagt sig innan tvätten är klar för dagen.

Rita in skrivbord i barnsovrummen så att ni vet att det går att möblera rummen på ett bra sätt.


Men du har inte bott i hus som en förälder som är väldigt trött på att höra barnen stoja med sina kompisar när du försöker koppla av.
Tack för bra info, hade faktiskt ingen aning om tillgänglighetskrav. Och vi har planerat att ha en diskho bredvid spisen men när vi satt och ritade så glömdes det faktiskt av.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tveksamt om den smala korridorsnutten förbi toan uppfyller tillgänglighetskraven. Tycker dessutom att toan borde flyttas till mer undanskymd plats.
Den korridoren är 1.5m om jag inte minns fel
 
S sjosteeen skrev:
Hej,

Jag och sambon är i planeringsstadiet att bygga nytt. Vi har satt oss och skissat lite i cad och tycker själva att vi kommit fram till något någorlunda bra.

Om ni har några idéer på hur vi kan förbättra vår planlösning så kom gärna med förslag!
Senare så kommer vi sätta oss med en arkitekt och få tips och idéer också.

Innan någon påpekar det så är inte fönster samt skjutdörrarna på utbyggnaden inritade
När jag läste en kort kurs i arkitektur och byggande så fick vi lära oss att ett hus som ger en god och välkomnande känsla har en god axialitet. Särskilt samband med entré och resten av huset är viktigt. Jag vet ju inte hur ni tänker kring detta, men ja, axialitet är enkelt uttryckt siktlinjer genom huset. Er entré kommer troligen (på grund av bristen på axialitet) att upplevas trång och inte nämnvärt välkomnande. Den är helt utan siktlinjer till fönster, dessutom delvis avskärmad från resten av huset av den där lilla toaletten. Jag hade nog, om jag var er, övervägt att placera entrén där ni har köket inritat, knuffat köket lite åt sidan, placerat den där lilla toan bort åt tvättstugan i övre änden på bilden. Det finns ju redan ett stort badrum i den nedre halvan.

När ni ritar in dörrar kom ihåg att lämna någon decimeter mellan vägg och dörrpost så ni får plats med foder och liknande samt slipper drämma handtaget i väggen när dörren ska öppnas helt.

Tänker ni er att barn ska bo i huset kommer ni hata en smal trång hall.
Kök nära entrén brukar uppskattas då man slipper bära genom hela huset, även om det kanske är en rätt onödig åsikt.
Utgår från att matbordet står så att man får en fin utsikt, troligen sydvästläge. Där har ni troligen ett fint samband mellan rummen med axialitet genom kök-vardagsrum.
Masterbedroom så nära entrén... jag hade nog försökt tjinga den helt andra änden, men jag har å andra sidan barn i myndig ålder...
Som påpekats, mycket dö-yta men å andra sidan gör det matrummet mer flexibelt om man ska vara många vid bordet.
Skafferiet är gigantiskt, klipp av halva och lägg lill-toan där istället
Mellan två väggar ska det vara minst 1100mm för att få klartecken från byggnadsnämnden.
 
D Djurmo skrev:
När jag läste en kort kurs i arkitektur och byggande så fick vi lära oss att ett hus som ger en god och välkomnande känsla har en god axialitet. Särskilt samband med entré och resten av huset är viktigt. Jag vet ju inte hur ni tänker kring detta, men ja, axialitet är enkelt uttryckt siktlinjer genom huset. Er entré kommer troligen (på grund av bristen på axialitet) att upplevas trång och inte nämnvärt välkomnande. Den är helt utan siktlinjer till fönster, dessutom delvis avskärmad från resten av huset av den där lilla toaletten. Jag hade nog, om jag var er, övervägt att placera entrén där ni har köket inritat, knuffat köket lite åt sidan, placerat den där lilla toan bort åt tvättstugan i övre änden på bilden. Det finns ju redan ett stort badrum i den nedre halvan.

När ni ritar in dörrar kom ihåg att lämna någon decimeter mellan vägg och dörrpost så ni får plats med foder och liknande samt slipper drämma handtaget i väggen när dörren ska öppnas helt.

Tänker ni er att barn ska bo i huset kommer ni hata en smal trång hall.
Kök nära entrén brukar uppskattas då man slipper bära genom hela huset, även om det kanske är en rätt onödig åsikt.
Utgår från att matbordet står så att man får en fin utsikt, troligen sydvästläge. Där har ni troligen ett fint samband mellan rummen med axialitet genom kök-vardagsrum.
Masterbedroom så nära entrén... jag hade nog försökt tjinga den helt andra änden, men jag har å andra sidan barn i myndig ålder...
Som påpekats, mycket dö-yta men å andra sidan gör det matrummet mer flexibelt om man ska vara många vid bordet.
Skafferiet är gigantiskt, klipp av halva och lägg lill-toan där istället
Mellan två väggar ska det vara minst 1100mm för att få klartecken från byggnadsnämnden.
Tack för hjälpen!

Har tänkt på all feedback man fått och vi har kommit fram med en ny planlösning som vi tycker själva är mycket bättre men vill gärna ha feedback om hur man kan göra även den bättre.

Har även ritat in hur vår tomt ser ut (cirka) och lagt in huset där. Entrén måste ligga där den gör eftersom nedfarten till garaget går på baksidan huset.

Vi har alltså redan ett hus på tomten i dagsläget men det är i ganska dåligt skick (det är en utbyggd och extra isolerad sommarstuga i grunden)och det kommer nästan bli samma pris att renovera det samt bygga ut för kommande behov med barnrum som att bygga nytt. Och eftersom vi gillar läget och har precis byggt ett stort garage så river vi hellre det gamla huset och bygger ett nytt än att vi skall sälja och leta efter nytt hus/tomt.

Återkom gärna med idéer samt om ni har några frågor.
 
  • Planritning av en ny husplanlösning placerad på en tomt, inkluderar rumsuppdelning och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av ett hus placerat på en tomt markerad med linjer, inklusive entré och garageplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Planlösningen ser bra ut. Och extra plus för siktlinjen från ytterdörren rakt genom huset till det välgenomtänkta fönstret.
 
  • Gilla
sjosteeen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.