Har ärvt en stiga autoclip 125 som vi fick igång under sommaren.
De senaste veckorna går den ut o klipper i ca 20 minuter och sen bara dör den mitt på gräsmattan. Måste lyfta in den i laddningsstationen för att överhuvudtaget få igång den.
Inga felmeddelande och ingen förvarning.
Behöver hjälp med åtgärd :D
 
Åtgärd: kontrollera batteristatus/ålder på batteri, byt om defekt.
 
Du skriver att du har ärvt den, hur gammal är den? Är inte batteriet bytt sen den var ny är det antagligen det som är fel. Ett nytt batteri kostar ca 1500 kr, jag bytte förra sommaren på vår när den gått ca 5 år på det gamla batteriet och började stanna mitt i klipprogrammet.´

Skruva av kåpan och kolla om det finns något tillverkningsår på batteriet, det brukar sitta någon lapp om det.
 
Hej
Har haft en robotklippare i 8 år, bästa investering jag gjort, nu har jag en ganska platt tomt, har inte haft många stillestånd under dessa år hade en Ambrogio klippare, nu blev det en ny Husqvarna 315X

MrDTS
 
B Buffelko skrev:
Du skriver att du har ärvt den, hur gammal är den? Är inte batteriet bytt sen den var ny är det antagligen det som är fel. Ett nytt batteri kostar ca 1500 kr, jag bytte förra sommaren på vår när den gått ca 5 år på det gamla batteriet och började stanna mitt i klipprogrammet.´

Skruva av kåpan och kolla om det finns något tillverkningsår på batteriet, det brukar sitta någon lapp om det.
Det ska jag kolla, inte en aning om det är bytt någongång.
 
B Buffelko skrev:
Du skriver att du har ärvt den, hur gammal är den? Är inte batteriet bytt sen den var ny är det antagligen det som är fel. Ett nytt batteri kostar ca 1500 kr, jag bytte förra sommaren på vår när den gått ca 5 år på det gamla batteriet och började stanna mitt i klipprogrammet.´

Skruva av kåpan och kolla om det finns något tillverkningsår på batteriet, det brukar sitta någon lapp om det.
Hittade ingen information på batteriet :(
 
Då har du väl två val:
- lämna in maskinen på service
- köp ett nytt batteri på vinst eller förlust
 
C CatharinaGöransson skrev:
Hittade ingen information på batteriet :(
Har lite koll nu
Köpt våren 2016, så batteriet bör väl klara ett tag till?
 
4-5 klippsäsonger bör batteriet hålla.
 
E etompau skrev:
4-5 klippsäsonger bör batteriet hålla.
...förutsatt att batteriet förvaras inomhus på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.