Om man köper ett monteringsfärdigt hus från t.ex. Polen, är då dess elinstallation i väggar tak och golv otillåten i Sverige eftersom den inte gjorts av en elektriker med svensk behörighet?

Jag ställer frågan, för när det gäller t.ex. båtar från EU som har en 230VAC-installation, så är det tillåtet, förutsatt att installationen följer den ISO-standard för 230VAC för båtar som gällde då installationen gjordes, och att den utfördes av någon "med fackkunskap" och testades med megger osv. Elsäkerhetsverket har uttryckligen klarlagt att en svenska elektriker med behörighet inte erfordras ens om installationen gjordes i Sverige..

Den princip som alltså gäller för båtar borde, om den inte redan är sådan, vara fokuserad på HUR anläggningen är utformad och följer regelverket och inte VEM som skruvat dit det mesta av den, och att den har kontrollmätts. Detta är det enda rimliga, för det är i praktiken omöjligt att i efterhand kunna se eller mäta vem som gjorde jobbet.

Lägg till detta att elinstallationsfirmor i allmänhet har en massa elektriker utan personlig behörighet, det räcker att någon i firman har det och förutsättes känna till och kunna ansvara för vad alla elektrikerna gör överallt. :)
 
Redigerat:
Det gäller helt andra regler för elinstallationer i "hus" än i båtar (fordon).
 
E elmont skrev:
Det gäller helt andra regler för elinstallationer i "hus" än i båtar (fordon).
Aha, så du anser inte att ursprungsinlägget har klarlagt detta?

Men frågan kvarstår, är det tillåtet att det mesta av eldragningarna och kopplingarna i ett monteringsfärdigt hus från Polen är utfört utan överinseende av någon med svensk elbehörighet?
Om svaret är ja, tillåtet, så gäller då alltså inte de svenska reglerna.
Om svaret är nej, så innebär detta att det är förbjudet att importera monteringsfärdiga (modulbyggda) hus till Sverige från hela EU, vilket i sig strider mot EU:s regler om fri handel med produkter.

Både ja och nej kan inte gälla samtidigt. :)
 
Det är en bra fråga. Jag har inget svar men gissar att fri handel går före behörighet. Det är ju själva momentet med att installera ledningar mm i väggmodulerna som är behörighetskrävande, i Sverige. El som redan är installerad "kan" därmed inte vara felaktig ;) Men förhoppningsvis finns krav på att den är utförd enligt de regler som Sverige ställer på en elinstallation.
 
Frågan är om Sverige egentligen kan ställa mer än grundläggande funktionella krav (ska uppfylla kraven för CE, tåla 400V, våra stickproppar ska passa, etc) utan att bryta mot EU's regler om fri rörlighet och handel?
Frågan är väl aldrig prövad, så något facit finns inte.
 
Jag antar att det räcker med att elinstallationen följer EU regler. I de hus som levereras av Huscompagniet tex följer installationen dansk standard och detta är vad jag förstår godkänt?
 
Förstår inte din fråga riktigt. Är huset helt ihopsatt och klart? Eller är det en byggsats?
Eller vad menar du?
I Sverige är elinstallationer reglerade hur de ska utföras. Båtar är undantagna men inte hus.
 
H HSP skrev:
Förstår inte din fråga riktigt. Är huset helt ihopsatt och klart? Eller är det en byggsats?
Eller vad menar du?
I Sverige är elinstallationer reglerade hur de ska utföras. Båtar är undantagna men inte hus.
Båtars växelströmsinstallation angavs länge av elsäkerhetsverket att kräva svensk behörighet ända tills jag skrev dem och påpekade att det är fri handel med produkter inom EU. Då ändrade de sin officiella uppfattning och skrev att det räcker att installationen uppfyller RCD (recreational craft directive) och att svensk behörighet INTE krävs.
Ser ut att vara läge att fråga dem om importhus
 
Har verkligen ESV sysslat med "båtel"? Och vilka "behörighetskrav" har/har man haft där?
Efter vad jag har fått lära mig så lyder tex bilar, båtar och mobila enheter under helt andra krav än installationsreglerna ?
 
E elmont skrev:
Har verkligen ESV sysslat med "båtel"? Och vilka "behörighetskrav" har/har man haft där?
Efter vad jag har fått lära mig så lyder tex bilar, båtar och mobila enheter under helt andra krav än installationsreglerna ?
Jo, tidigare ansåg ESV att 230vac i båtar i Sverige krävde Svensk behörighet. Vilket de insåg var ohållbart när jag påpekade det.
Modulhusmarknaden inom EU tycks ännu inte fått ESV att anpassa sina krav. Det hela måste övergå till att ställa krav på utförandet, inte på vem som åstadkommer det....
Däremot kan och bör de kräva svensk behörig kontroll vid anslutning till nätet. Men det är ju bara några timmars jobb i sammanhanget.
 
Om elen är gjord enligt polsk standard ser uttagen lite annorlunda ut:
 
  • Polskt eluttag med runda hål och central jordningspunkt.
För och färdiganmäl kommer nätbolaget att kräva av en av ESV auktoriserad så det blir den som får intyga att huset är säkert att koppla mot elnätet.

Vid nyproduktion så brukar KA vilja ha ett intyg på att husets el är säker och utförd på ett godkänt och säkert sätt med dokumenterad egenkontroll.

Med allt detta bör det inte vara några problem med att få ett Polskt modulus godkänt och inkopplat även i Sverige.
 
Är det färdiga huset en byggnad eller produkt?
 
Det behöver ju fortfarande kopplas - minst in på elservisen - och troligen på många fler ställen än så. Och det blir väl det som blir själva installationsarbetet - i Sverige och inom svensk lagstiftning.

Så istället kan kanske frågan vara om modulerna behöver vara CE-märkta på samma sätt installationsmaterielet ska vara om man köper det löst? Och om det finns vissa krav på elmateriel som installeras i Sverige som är landsspecifikt (vilket det väl gör, och som då borde gälla även här)?

Jag tänker alltså att man får se det som att får tänka på samma sätt som om man installerar t.ex. en färdigkopplad gruppcentral istället för att köpa delarna lösa och installera - det är fortfarande elinstallationsarbete, bara med lite större materiel.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.