Hejsan!

Har börjat titta runt på lite växelriktare till ca 30 paneler till huset.
Någon som har koll på det här med optimerare till just sma växelriktare ?

Fick för mig att dom hade något optitrac ?

Likaså har ju ingen skugga där panelerna ska sitta så då behövs väl inga optimerare till panelerna ?
Om jag nu köper t ex solaredge ?

Eller jag som tänker helt fel ? :)
 
Har du inget som skuggar paneler på en takyta, då finns ingen anledning att ha några effektoptimerare. Om du inte har något som skuggar men trots det monterar effektoptimerare på varje panel, då förlorar du ca 2 % kWh-skörden, pga optimerarna inte har 100 % verkningsgrad, utan bara ca 97 à 98 %. Det är bara då man har en viss grad av skuggning eller om man har övervakningsmani och måste veta vad varje panel producerar, som man väljer SolarEdge. Väljer du effektoptimerare blir din anläggning betydligt dyrare, ca 10 à 20 %, gissar jag.

I annat fall blir det säkert bra för dig med en Fronius Symo växelriktare eller en SMA som du nämner. 30 paneler à 300 Wp, blir 9 kWp installerad effekt. En växelriktare på 8 till 10 kW blir nog bra. Jag har för mig att SMA är ca 10 eller 20 % dyrare än österrikiska Fronius-växelriktare.

Optitrac är ingen fysik burk, utan bara ett dataprogram i SMA växelriktaren, som gör att växelriktaren inte fastnar på ett lokalt effektmaximum, utan går vidare för att leta upp det verkliga effektmaximumet på effekt-strömkurvan för solcellsmodulsträngen. Har man tidvis skugga på panelfältet, kan nämligen lokala effektmaxima uppstå på effekt-ström-kurvan, alltså ingen jämn fin sockertoppskurva utan hackig.
 
Redigerat:
Hej!

då har jag iaf tänkt lite rätt :)

Tanken är att jag ska sätta på bägge sidorna utav huset på taket , har tänkt mig 14 paneler i riktning där solen går upp o sedan 16 på andra sidan .

Men gällande solaredge , förmodar att det går att koppla in panel utan optimerare oxo ?
Kommer ner lite i kostnad som sagt utan optimerare

Gällande SMA kontra solaredge i samma effekt , är det något där man ska välja på ?

har sett solaredge ge bättre garantier direkt på växelriktaren samt man kan köpa till garantin på sma
?
 
SolarEdge växelriktaren kräver att panelerna har en effektoptimerare kopplad till sig. Alltså, har man en SolarEdge-växelriktare måste man också ha SolarEdge-effektoptimerare (eller annat fabrikat på effektoptimerarna och då kanske en extra styrbox för några tusen kr för att SolarEdge ska kunna prata med de främmande effektoptimerarna.). De är inte dumma SolarEdge. Man brukar kunna köpa garantiförlängning för växelriktare, ofta +5 år, +10 år +15 år.

Du borde tala direkt med solcellsfirmorna och få kunniga svar från de experterna. De vet ju precis vad de har lämnat anbud över.
 
Redigerat:
Hej

Tackar för infon , är kanske inget måste att kunna se exakt vad varje panel ger , är ju ändå totalen man är ute efter isf :)

Då flyttar jag över denna posten ang prisbilden till denna tråden :)

Offert på solceller, prismässigt ? 8300 kWh/år

Hej!

Har börjat att få in lite offerter på solceller

Nån som kan kommentera om detta är något bra pris ?

Växelriktare SMA 8000TL-20
Garanti på växelriktare 10 år
Q-Cell Duo 310W a 30 st
25 års effektgaranti
12 års materialgaranti
Leverans, montering, installation, el-arbete, driftsättning och frakt
ca 8300 kWh/år
157.000 ink moms

Tar man roten så är man nere på runt 143.000

Solcellsbidragspapperna är inskickade ,men det får man se som en bonus blir i runda slängor 134.000 isf för anläggningen.

Tips på vad man kan pressa mer i pris hos leverantören ?

Öka garantin på växelriktaren ?
Eller ge dom ett slutbud till ? :)
 
L larsw1 skrev:
Hej

Tackar för infon , är kanske inget måste att kunna se exakt vad varje panel ger , är ju ändå totalen man är ute efter isf :)

Då flyttar jag över denna posten ang prisbilden till denna tråden :)

Offert på solceller, prismässigt ? 8300 kWh/år

Hej!

Har börjat att få in lite offerter på solceller

Nån som kan kommentera om detta är något bra pris ?

Växelriktare SMA 8000TL-20
Garanti på växelriktare 10 år
Q-Cell Duo 310W a 30 st
25 års effektgaranti
12 års materialgaranti
Leverans, montering, installation, el-arbete, driftsättning och frakt
ca 8300 kWh/år
157.000 ink moms

Tar man roten så är man nere på runt 143.000

Solcellsbidragspapperna är inskickade ,men det får man se som en bonus blir i runda slängor 134.000 isf för anläggningen.

Tips på vad man kan pressa mer i pris hos leverantören ?

Öka garantin på växelriktaren ?
Eller ge dom ett slutbud till ? :)
Vad ingår i form av konstruktions beräkningar, ritningar, dokumentation, besiktning, uppföljning/service, skyltar, överspänningsskydd, jordfelsbrytare, DC frånskiljare/säkringar, byggställning, lyft till tak osv?
 
larsw1,

Bra att du raderade den onödiga nya tråden.

Vad är det för montagematerial, fabrikat? Montagematerialet kostar olika beroende på vad för tak man har. Dyrast, besvärligast är tegelpannetak och betongpannetakoch dässutom smutsigast. Billigast på TP-plåttak och dässutom är lättast att montera på. Vad har du för tak? Gäller det ett vanlig 1 plans enfamiljshus. Alltså bara ca 3 från mark till takfot, lägre kostnad för byggställningar då. Om brant takvinkel, då svårare att röra sig på taket och dyrare att montera. Vad är det för takvinkel?
Som robertosantos säger, ingår överspänningsskydd på DC-sidan, överspänningsskydd på växelriktarens AC-sida, AC-brytare för växelriktaren, en ordentlig hållfasthetsberäkning för underkonstruktionen för solcellspanelerna? Det ska hålla under värsta tänkbara snöstorm och inte säcka ihop. Vem är det som lämnar vilka garantier. Det är viktigt att veta vem som lämnar en garanti. Garantier utfästa av solcellmontagefirman, hur långa är de och på vad?
Allt sådant ska vara detaljerat specificerat i offerten, annars är det inte en fullvärdig offert. Köparen ska veta precis vilka saker han köper.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
27 lutning
Tegelpannor




Administration beträffande anmälningar till din nätägare, hjälp med ansökan om statligt stöd.
material underkonstruktion på tak: råspont.
ställning
driftsättning samt kontroll
10 års garanti växelriktare
25 års effektgaranti 80% solceller 12 års materialgaranti
komplett likspänningsmaterial och erforderligt el-material
Leverans,montering, installation, el-arbete, driftsättning och frakt

Blev lite rörigt men tror det mesta är med enda som jag inte vet är hållfasthetsberäkningen , garantin lämnas utav firman allts sköts inom samma hus i firman montering samt installation.
 
Offertgivare ska väl lista och specificera vilket likspänningsmaterial de tänker leverera, t.ex. solarkabel 6mm2, (kanske tänker de använda blligare och klenare 4mm2?), DC-brytare, DC-överspänningsskydd för varje MPPT. När det gäller montagematerialet för att fästa stödkonstruktionen så bör de ange fabrikat och typ för takkrokar. Om de tänker använda metallprofiler så ska fabrikat och typ anges. Materialet på montagematerialt ska anges, t.ex. om rostfritt stål, aluminium eller billigt galvat stål. Det ska hålla i kanske 40 år och måste därför vara av bra kvalitet. En hållfasthetsberäkning ska utföras som bevisar att det valda montagesättet håller. Görs genom utskrift av beräkningen, som bifogas, och kan vara många sidor t.ex. 20 A4-sidor. Risken kan annars vara att de gör en snålinstallation som säckar ihop vid nästa snöstorm. Den fungerar säkert under ett par år, men det ska hålla mycket länge. Installationsfirman kan väl inte lämna någon garanti på t.ex. växelriktaren, då firman inte tillverkat den. Installationsfirman själva lämnar troligen endast 2 års garanti över att de utfört ett fackmannamässig installation, eller vad det de kan tänkas kalla det. Efter de 2 åren har de inget ansvar alls, utan det blir ditt ansvar och du får bekosta alla eventuella reparationer. Speciellt på tegelpanne- och betongpannetak fuskar en del mindre nogräknade firmor och slipar inte ur för takkroksarmen i den ovanliggande takpanna, med risk för vatteninläckage. Det är nämligen ett dammigt, smutsigt och besvärligt jobb att slipa ur takpannor och en del struntar helt och hållet i det, för att besparas sig tiden och arbetet. Men du har tydligen inte fått specificerat i offerten vilken typ av takfästningsmetod som ska användas. Köpa katten i säcken.

Köper du en cykel vet du av erfarenhet att det ska vara ett styre, hjul, däck, ringklocka m.m. på cykeln. Men en solcellsanläggning har du kanske aldrig köpt tidigare och vet inte vad som är bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Hej!

Tack för hjälpen :) Många tips som jag inte ens tänkt på riktigt...

Har ställt frågorna vidare till firmorna , ska se vad jag får för svar.

Eller tycker dom man är dryg , men då finns det fler som installerar :=)
 
larsw1,
Du ska se till att allt specificeras i själva offerten. Lösa email de skickar dig, och säga det ena och det andra, ingår nämligen inte i köptekontraktshandlingarna och gäller därför inte. Du köper ju på offerten de presenterar dig och bara vad där står gäller sedan. De flesta seriösa solcellsfirmor tycker nog det är bra att ha kunniga kunder. Det är väldigt mycket pengar det är frågan om och det måste de räkna med att en kund vill veta precis vad han köper. Be dem vänligen att komplettera och förtydliga sin offert med de punkter du vill ha med. När det gäller garantier för växelriktare, är det tillverkaren som lämnar dessa, då endast de vet hur de byggt sina växelriktare och har valt kvaliteten på komponenterna i den. Därför är det viktigt att veta var(land, stad) de tillverkats, så att det går att få tag på tillverkaren vid ev. framtida garantiärenden. I vissa länder finns inget anständigt rättssystem, och då kan du aldrig räkna med att få någon ersättning från sådana bolag i de länderna. Annars blir det att du själv som får bekosta garantireparationerna. Detta gäller även solcellspanelerna som är den viktigaste delen i anläggningen.
Har firmorna som lämnat offert också besökt dig och tittat huset? Det är ofta nödvändigt.
Lycka till!
 
Redigerat:
larw1,

Växelriktaren SMA 8008 TL-20 på 8 kW, den saknar trådlös kommunikation, även de andra effektklasserna av SMA, verkar sakna det. Du behöver då dra kabel från växelriktaren till ditt internetmodem för att SMAn ska kunna ladda upp data på SMA-portalen. Skaffar du däremot en växelriktare Fronius Symo, som dessutom är ca 10 % billigare, så har den standardmässigt WiFi och Fronius Symon i garaget pratar trådlöst med ditt trådlösa internetmodem i vardagsrummet och kan ladda upp data på Froniusportalen. Där kan du spara några tusen bara på det.
 
Hej

Har bett dom att det ska stå vad vad för saker det är så inväntar en ny offert så jag lär återkomma

Har varit 2 firmor ute o tittat på hur det ser ut här.

Har switch i pannrummet så internet är löst, tackar för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.