P
MFT/3 är inte värd den summan den kostar idag.. jag betalade 4300 för min för massa år sedan och den används uteslutande som montagebord( just nu förvaring för skruv) det finns bättre mft bord därute.. tex dem XTools tillverkar.. så kolla dig inte blind på Festools produkter för dom är inte bäst på allt.. dom har tillverkat en hel del produkter som inte håller måttet.. tex deras ti15 eller carvex som man får skruva på hela tiden..

https://www.swedendro-tools.se/ovrigt/arbetsbord/xtools?tm=produkter

Kolla upp makita eller bosch slipar med, Festool har den tendensen att bygga om basplattsn i tid och otid och köper man på sig 100 pack papper av varje korn av den man hade och sen måste köpa ny basplatta (för herrarna i wendlingen kommit på att ett extra hål i plattf*n är bättre för deras lön” så måste man återigen köpa ny sorts slippapper för den gamla går ur sortimentet. Been there Done that :(


Så mitt råd är att kolla andra märken med..
(En bitter svartgrön sekt medlem som sakta men säkert lämnar dynghålan pga deras löjliga priser)
 
Jag har MFS, både 400- och 700 modellerna. De används ytterst sällan. Ofta blir det mallar av spill-MDF i alla fall. MFS är ofta för skrymmande och opraktisk. Dessutom jobbar jag ofta med flera mallar, och då blir den en massa omställande. Men visst, man kan använda MFS för stt göra MDF-mallar. Se min tråd om multimallfräsning. @findus42 :s metod att göra mallar med bordssågen är helt överlägsen.

- Tack MattiasP, jag plockar bort mallarna och försöker utan till att börja med. Dock tror jag att rälsanslaget adderas i listan. Rätt eller fel men känns som det vore att addera lite styrning.

Festools vinkelanslag för skena är kass. Lägg inte surt förvärvade pengar på den.
(Ja, jag har en sån också. Ligger i en låda i källaren. Kommer aldrig mer att användas.)

- OK. Tänkte investera i Incra för bordsågen. Hittar till ett ”rimligt pris” i USA.
 
- Tack pleqtiz för ditt svar.

FT/3 är inte värd den summan den kostar idag.. jag betalade 4300 för min för massa år sedan och den används uteslutande som montagebord( just nu förvaring för skruv) det finns bättre mft bord därute.. tex dem XTools tillverkar.. så kolla dig inte blind på Festools produkter för dom är inte bäst på allt.. dom har tillverkat en hel del produkter som inte håller måttet.. tex deras ti15 eller carvex som man får skruva på hela tiden..

https://www.swedendro-tools.se/ovrigt/arbetsbord/xtools?tm=produkter


- Har hittat för 5.300 och det känns som om det kan vara hyfsat rimligt. Kommer fortsätta utreda innan jag investerar. Tycker att Swedendro såg intressant ut och kan vara ett alternativ.

Kolla upp makita eller bosch slipar med, Festool har den tendensen att bygga om basplattsn i tid och otid och köper man på sig 100 pack papper av varje korn av den man hade och sen måste köpa ny basplatta (för herrarna i wendlingen kommit på att ett extra hål i plattf*n är bättre för deras lön” så måste man återigen köpa ny sorts slippapper för den gamla går ur sortimentet. Been there Done that


- Inser att det kan bli så, men en investering på ca 3.600 känns rimlig med tanke på att det är cirka 15 spegeldörrar och en rejäl trapp som skall slipas och vill undvika damm i hela huset medans detta görs. Som vanligt jämför jag med att hyra in hjälp och då äts en investering på 3600 upp väldigt snabbt.

- Hade fått tips om att byta upp CTL Mini mot en CTL 26 men enligt försäljare så är det samma motor och det var absolut inte nödvändigt om man inte behövde en större påse. Har hittat en tråd som säger motsatsen . . .någon som vet?


Så mitt råd är att kolla andra märken med..
(En bitter svartgrön sekt medlem som sakta men säkert lämnar dynghålan pga deras löjliga priser)


- De har också passat på med en prishöjning inför 2019. Eftersom den stora investeringen sker som tidigast slutet Q1 så fortsätter utredningen med alternativa märken.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Uppdaterad lista

Inkommande:

Rälsanslag FS-OF

Aerfast LOW NOIS AC 24016 Kompressor + 30 m slangvinda

Senco Finish Pro 18 MG

Senco 4Z0001N

Incra Miter 1000HD

Incra T-rules 150 mm

Incra Rules Protractor (Vinkelmärkning)

Stållinjal 1000 mm

Slitsmått

VATTEN-/TORPEDPASS TVP 20 HULTAFORS

Parallelltvingar (Ehoma / Bessey) (1250*4)

Ritsmått


Utgått:

Bosch GLM 50 C Avståndsmätare (->50m)

Festool frässchablon MFS 400

Festool förlängningsprofil MFS-VP 700

Aerfast AV17BYM Byggmästarpaket LOW NOIS


Tyvärr sjunker inte totalkostnaden ....hittar mer intressanta/nödvändiga verktyg. Har också blivit lovad ett antal gamla hyvlar som säkert kommer till användning....
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Kolla upp makita eller bosch slipar med, Festool har den tendensen att bygga om basplattsn i tid och otid och köper man på sig 100 pack papper av varje korn av den man hade och sen måste köpa ny basplatta (för herrarna i wendlingen kommit på att ett extra hål i plattf*n är bättre för deras lön” så måste man återigen köpa ny sorts slippapper för den gamla går ur sortimentet. Been there Done that :(
Nu är jag väl en sekt medlem likt dig, men hänger inte redigt med i varför du måste köpa nytt slippapper/slipplatta för de har designat om hålen? Multistream 1 och 2 är kompatibla med varandra, även om inte alla hål används.
Har som du ett gäng papper då jag köper 100p åt gången men har inte haft några problem.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P
:rolleyes:
devizion devizion skrev:
Nu är jag väl en sekt medlem likt dig, men hänger inte redigt med i varför du måste köpa nytt slippapper/slipplatta för de har designat om hålen? Multistream 1 och 2 är kompatibla med varandra, även om inte alla hål används.
Har som du ett gäng papper då jag köper 100p åt gången men har inte haft några problem.
Aha, visste inte att multistream 1 och 2 va kompatibla med varandra(y) jag köpte på mig nästan en av varje 100p utav ettan när mina vanliga Festool papper börja ta slut (och en multistream 1 platta) har dock inte hunnit använda de än förns nu finns modell 2 :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.