Hej,

Vi har ett källarrum på ca 30 m2 som ser ut såhär :

njfqax7.jpg

Ussa8J6.jpg

I detta utrymme finns det 1 st element och det är uppenbarligen för litet för utrymmet. Även om det ställs in på 9an och pannan levererar så att det blir brännhet så är det svårt att nå upp till 22 grader. Dessutom använder vi inte rummet mer än 1 gång i månaden så därför brukar det vara nerskruvat när vi inte är där.

Min tanke är att sätta in 2 nya element, ett ersätter det befintliga och det andra sätts lite längre fram enligt bild 1, d.v.s mellan 2 dörrar(på liknande vis som första elementet).

Det finns inget draget rör till andra elementet men däremot sitter det ett element vägg i vägg så man bör kunna borra igenom väggen och bygga på där ifrån.

Kopplingen av element är till synes kopplade på olika vis, det finns några seriekopplade(returen följer med runt men går inte genom något element) medan vissa har till och från direkt från pannan.

Vad jag förstår så ska jag räkna på ca 1700 energi åtgång för att värma rummet relativt enkelt så 2 st element som dessa kanske kan räcka? :

Purmo C22 l 1100 mm, höjd 450 mm, 822w / element(60/45/20)

Låter det rätt? finns det något jag bör tänka på? Finns det kanske annat märk och modell man bör titta på?
 
Storlek på radiatorn som är installerad nu? Vad har ni för värmekälla? Temp på fram vattnet?
Kan räcka att byta ut det befintliga mot ett större c33a. Stöddiga med fula som stryk.
eller Purmos nya "fläktradiatorer".

Tillägg: C33 600x1200 ger 1800W vid 60/50/22 om du kan öka flödet så pass. Behövs gå från 91 l/h till 155 l/h. Kan bli jobbigt för stammarna.
 
Jag ska ta o mäta det befintliga elementet.

Huset är byggt 70 och består av träbjälklag med tegelfasad. Total beboeligt utrymme inkl källaren är 230 m2, på denna yta finns det idag totalt 14 element kopplade till en pelletspanna i källaren.

Pelletspannan har inga problem med att pumpa ut 60-70 grader men just nu kör vi den lite lägre och då pumpar den ut ca 50 grader vid +-0 utomhus. Framtiden kan det mycket väl bli aktuellt med jordvärme men det är många år framåt då pellets fortfarande är ganska ekonomiskt.

Kan tillägga att vi sen 8 mån tillbaka nu har en luft/luft pump på övervåningen som hjälper till att jämna ut temperaturen men framförallt kyla på sommaren.
 
Det element som sitter där idag är 100x40x10.

Ingen aning vad flödet i ledningarna är. Det sitter en pump i pannrummet och den är satt i nedersta läget(av 3).

1 st C22 L : 100x40x10 verkar ge 679 w vid 60/45/20 grader vilket bör visa ganska klart att det som sitter där är kraftig underdimensionerat. Inte ens 2 st lika dana kommer upp i rätt w.

Ska man hålla sig på 40 cm högt så måste man upp till en bredd på 140 cm för att få ca 1800w. Troligen blir det snyggare med 2 st 120x45x10?
 
Är nu nära på att köpa in material för att sätta upp 2 nya element men så har vi haft det ensamma elementet på under julledigheten. Trotts att det varit någon minusgrad ute så har rummet kommit upp till ca 22-23 grader efter 1 vecka eller så. Pannan puttar då ut ca 5-60 grader och elementet står ställt på 7-8.

Man börjar då fundera på vad det verkligen kostar att hålla källarrummet på 30 m2 uppvärmt med befintligt element året runt? Kanske blir det billigare än att köpa 2 nya som ska endast vara på 2-4 dagar i månaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.