Hej,
Mitt första inlägg här på sidan och min fråga gäller isolering för ett kommande attefallsbygge.

Huset kommer vara 25kvm(eller 30kvm när nya regler införs) och hela huset ska byggas på betongplatta.
Leca block eller Finjas Exakt block kommer vara stommen. Då byggnaden främst kommer användas som biorum plus gästhus är det viktigt för mig att isolera korrekt för att minska på ljud som tar sig ut och in.

Finjas Exakt block har cellplast i mitten och hjälper att isolera utan att behöva göra något invändigt om jag förstått det rätt?

Anledningen till att jag kikar på Exakt block är att jag får för mig att att cellplasten hjälper till med ljudisoleringen men jag kan vara ute och cykla... :thinking:

Då jag kommer isolera invändigt med roxul isolering och dubbla gips skivor är min fråga om det blir kaka på kaka att köra på Finjas exakt block? Räcker det med "vanligt" Leca block?
 
Blocken med isolering kräver ingen extra isolering invändigt om du väljer dom som jag tror är 30cm, minns kanske fel på måtten nu. Du kan även putsa innerväggarna så slipper du gipsa, varför dubbla gipslager förresten ?
 
Om vi enbart pratar ljudisolering så är jag ganska övertygad om att vanliga lecablock isolerar bättre än exact blocken. För termisk isolering så är det dock bättre med cellplast.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan även putsa innerväggarna så slipper du gipsa, varför dubbla gipslager förresten ?
Kommer köra på 12,5mm akustik gipsskiva över vanliga gipsksiva för att blockera ljudet på bästa sätt.

Puts invändigt kommer inte fungera för biorum. Hade det varit för gästhus enbart hade jag högst troligt velat putsa såklart
 
V vectrex skrev:
Om vi enbart pratar ljudisolering så är jag ganska övertygad om att vanliga lecablock isolerar bättre än exact blocken. För termisk isolering så är det dock bättre med cellplast.
Blir det bra termisk isolering med leca block plus bra invändig isolering? Tänker att jag skippar exakt block och kör leca istället då det lär bli en hel del isolering inne ändå
 
Rickard.
Sebkarlbjork Sebkarlbjork skrev:
Blir det bra termisk isolering med leca block plus bra invändig isolering? Tänker att jag skippar exakt block och kör leca istället då det lär bli en hel del isolering inne ändå
Är det vanligt att isolera invändigt innanför leca? Du flyttar fryspunkten ganska långt in i stenen. Har absolut ingen aning men jag stöter på en hel del lättbetongtak (industrier) och dom mår inte alls bra av att isolera invändigt utan bör isoleras på utsidan (som en källare) varför inte bara köra färdiga block med isolering för det är väl så dom är tänkta att användas?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är det vanligt att isolera invändigt innanför leca? Du flyttar fryspunkten ganska långt in i stenen. Har absolut ingen aning men jag stöter på en hel del lättbetongtak (industrier) och dom mår inte alls bra av att isolera invändigt utan bör isoleras på utsidan (som en källare) varför inte bara köra färdiga block med isolering för det är väl så dom är tänkta att användas?

Går det att isolera invändigt med cellplast mot leca blocken och sen på med reglar och gips?

Som i videon här.

 
Redigerat:
Rickard.
Sebkarlbjork Sebkarlbjork skrev:
Går det att isolera invändigt med cellplast mot leca blocken och sen på med reglar och gips?
Går går det nog om det är så smart är jag mer tveksam på. Isolerar du mer är bara ett par cm (diplomatiskt svar, ingen aning vilka värden vi pratar om) riskerar du att få nollpunkten på insidan av stenarna och det är nog mindre bra.
 
Så då är cellplast blocken det bästa alternativ för mitt ändamål?
För visst går det isåfall att sätta reglar med luftspalt och dubbla gipsskivor.

Hade jag struntat i ljudkvalitén så hade puts fungerat men gipsen låter bättre för hemmabio. Å andra sidan går det med akustik diffuser och bass traps att få betongvägg att låta bättre men tanken är att jag vill förhindra att inget ljud tar sig ut eller in i huset.
 
Förstår, ”det finns ingen genväg till det perfekta ljudet vettu ” - farbror Barbro. Bara att gipsa på då, och jag skulle köra med de isolerade blocken.
 
  • Gilla
Sebkarlbjork
  • Laddar…
Vad ska huset ha för utvändig beklädnad?

Ska du spika panel på läkt utanpå lecan så spelar det ingen som helst roll att fryspunkten hamnar inne i lecan. Ska du däremot putsa direkt på lecablocken så kommer det ju utsättas för slagregn och då blir det lite värre.

Jag ser dock inte vad skillnaden blir med exact blockens utsida.


Kan du inte bygga med vanliga lecablock och sen fästa cellplast utanpå dem? Sparar du troligen en del pengar på.
 
V vectrex skrev:
Vad ska huset ha för utvändig beklädnad?

Ska du spika panel på läkt utanpå lecan så spelar det ingen som helst roll att fryspunkten hamnar inne i lecan. Ska du däremot putsa direkt på lecablocken så kommer det ju utsättas för slagregn och då blir det lite värre.

Jag ser dock inte vad skillnaden blir med exact blockens utsida.


Kan du inte bygga med vanliga lecablock och sen fästa cellplast utanpå dem? Sparar du troligen en del pengar på.
Det blir putsad fasad, gotlandshus stil.

Hade gärna kört leca block, delvis för jag sparar rejält på det och att jag kan bestämma fryspunkten, men då faller idén om putsad fasad. Exakt block (29cm) kostar 90:- medan ett vanligt leca block runt 30-40:-

Exakt block, ca 500st för 25kvm = 43.000:-
Isolerat och klart. Upp med gipsväggar.

Leca block, ca 500st = 19.500:-
Ej isolerat. Cellplast (invändigt eller utvändigt) och regla, upp med gipsväggar.
 
Redigerat:
Rickard.
Om leca ställer till problem så finns det väl andra lösnkngar för puts? Är absolut inget proffs på detta men var förra vintern på ett husbygge där kåken var spantrad men med en luftad putsfasad som var på någon sorts glasfiberförstärk gips (dåligt förklarat). Det jag ville ha sagt är att det tåls att se runt på andra alternativ
 
Rickard.
Satt och läste på isovers hemsida om ljudisolering (renoverar mitt vidbygda garage) ovh hittade detta och tänkte direkt på denna tråd. "Cellplast är helt oanvändbart för såväl ljudabsorption som ljudisolering, på grund av materialets uppbyggnad av slutna celler. Att använda detta material i ett hålrum i en skivkonstruktion kan till och med försämra ljudisoleringen, om cellplasten har kontakt med de båda ytskikten." värt att nämna är såklart att detta är speglat då det är en försäljare av glasulls ord.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vid val av material för ljudisolering gäller huvudregeln ”så tungt och fluffigt som möjligt”. Cellplast är raka motsatsen och ljudisolerar inte ett dugg. Så det blir bara slöseri med plats. Använd stenull.
Dessutom vill jag påminna om stomljud. Ingen ljudisoleringskedja är starkare än sin svagaste länk, och om ljud kan fortplanta sig via stommen hjälper det inte mycket med isolerade väggar. Håll särskild koll på infästning/montering av högtalare.
Fönster är en annan svag punkt. I ett biorum vill du förmodligen inte ha några alls.
Men därefter är varje liten springa förödande för ljudisoleringen. Att du behöver massiva dörrar är självklart, men troligen är vanliga svenska dörrar (som jag avskyr!!) alldeles för klena. Du får rentav bättre resultat om du tillverkar egna i massiv MDF; använd gärna dubbla dörrar, ha ordentligt med tätningslister runtom, och se förihelafriden till att inte ha några nyckelhål.
Hur du ska lösa ventilationen därinne blir en utmaning, däremot. Här kommer du sannolikt att få kompromissa, ifall inte luften därinne ska gå att skära med kniv efter en filmkväll med närmast sörjande. Möjligen går det att göra en ”ljudfälla” till ventilationskanalen; jag har funderat på att bygga en själv men aldrig testat. I sak handlar det om att bygga en ”labyrint” av MDF med mjuka insidor (inte isoleringsmaterial som kan släppa ifrån sig fibrer dock) och många vinklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.