L
Hej,

Rätt kass bild men vad den föreställer är ett hörn där två väggstycken möts. Mitt i hörnet är en gammal pappisolerad GEBE/EDIL-kabel uppskruvad men det grå som syns till vänster om klammern under tapeten är en tunn blank metallplåt som är fastspikad vertikalt på ena väggen. Plåten är ca 92 cm lång och kanske 6 cm bred. Väggen den sitter på (den till höger om kabeln) är reglad (medan väggen till vänster om kabeln är murad). Där plåten slutar i nederkant börjar en bröstning av masonit och plåten går inte riktigt hela vägen upp till taket.

Vad tjänar plåten för syfte? Den sitter i det understa lagret av ursprunglig färg så den har tydligen suttit där ända sedan huset byggdes i slutet av 20-talet - kabeln har väl kommit till lite senare även om den är gammal nu också.

Det finns inga tecken på plåt på den vänstra murade och putsade väggen.

Gammal pappisolerad kabel vid ett hörn med vertikal metallplåt under tapetrester och skruvklammer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte helt ovanligt att det är ett hål bakom som mössen kommit in genom, har rivit i 2 hus nu där man använt div plåtbitar för att täcka mössens ingångar i huset
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J
Verkar äldre än gatan , är det källaren , finns det några skruv, spik eller annat som håller den , kan det var något för att hålla ihop hörnet , förstärkning så inte det ska gå isär där , annars vet jag inte
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
I mina byggnationer så sätter jag ofta en plåt i hörnen för att få det tätt.

Protte
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
P Pumba skrev:
Inte helt ovanligt att det är ett hål bakom som mössen kommit in genom, har rivit i 2 hus nu där man använt div plåtbitar för att täcka mössens ingångar i huset
Detta är dock ingen lappning utan något som är ditsatt från början för den är övermålad med samma färg som är den understa på hela väggen.
 
L
J jojo123 skrev:
Verkar äldre än gatan , är det källaren , finns det några skruv, spik eller annat som håller den , kan det var något för att hålla ihop hörnet , förstärkning så inte det ska gå isär där , annars vet jag inte
Det är hallen och den är fäst med kraftiga nubb rakt igenom.

Ja är också inne på hörnförstärkning men ser ingen plåt på andra väggen. Men den kanske isf sitter under putsen på andra väggen? Kabeln sitter lite ivägen men ska se om jag kan gräva lite ...
 
L
prototypen prototypen skrev:
I mina byggnationer så sätter jag ofta en plåt i hörnen för att få det tätt.

Protte
Ja - funderar på om det kan vara en gammal modell av den tanken ...
 
L
Plåten slutar någon millimeter innan den anslutande väggen till vänster. Det är alltså inte en hörnplåt i övergången mellan två väggar.

Så frågan kvarstår - vad gör den där?
 
J
Det är inte liggande stock i gamla väggen och den ska fungera som en dymling och hålla ihop dessa på något vis , så dom inte går isär
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J jojo123 skrev:
Det är inte liggande stock i gamla väggen och den ska fungera som en dymling och hålla ihop dessa på något vis , så dom inte går isär
Bra tänkt och hade varit rimligt eftersom det är hjärtväggen - men plåten sitter spikad ovanpå väggpappen och går inte hela vägen ner heller så det känns inte om någon hjälp konstruktionsmässigt. Kan det ha varit skydd för någon kabel? Som sagt bör ju kabeln på bilden dock vara yngre, och för telekabel som nyss låg där verkar det väl onödigt.
 
J
Har inte varit med om något liknade förut , så nu kanske inte jag säga något mer , är ledsen för det
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J jojo123 skrev:
Har inte varit med om något liknade förut , så nu kanske inte jag säga något mer , är ledsen för det
Ingen fara alls - tack för att du var med och resonerade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.