P
Stämmer. Vindskivorna byttes inte och jag antar att höjden inte stämde så de fick spika en läkt ovanpå. Ser lite snålt ut med spik bara annars hade det säkert fungerat bra.
 
lärjungen
Jag skulle definitivt ha skruvat fast den där listen med ordentliga skruvar om jag var hantverkaren, inte använt spik. Det mest optimala hade såklart varit att sätta vindskivorna i rätt nivå med taket, men om de i övrigt var felfria vid takbytet kan jag förstå jag att man inte ville röra dem för att spara in arbetskostnad. Dock brukar vi erbjuda ett vindskivebyte som standard när vi byter tak, men det är klart, det påverkar ju priset något. Samtidigt är det inte så mycket extra kostnad i det stora hela, och då slipper man såna här incidenter :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas Ekermalm och 3 till
  • Laddar…
F Falcon30 skrev:
Plåten ska väl sitta i vindskivan inte i nånlist, byttes taken utan att byta vindskivor?
Jag tror dom har gjort så för att komma lite längre upp med plåten för att få en bättre vinkel på plåten. I stället för att flytta vindskivorna längre upp så har man satt en förhöjning i form av en list.
Skulle väll i o f kunna funka men då måste dom sätta dit listen bättre än vad dom gjort. Gör om gör rätt får det bli för den firman!
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Farmarskruv är väl det enda rätta att fästa vindskivsplåten med. Vanlig spik reser sig med tiden och du får läck på plåten och därefter röta i vindskivan.
 
E eddiw skrev:
Farmarskruv är väl det enda rätta att fästa vindskivsplåten med. Vanlig spik reser sig med tiden och du får läck på plåten och därefter röta i vindskivan.
Njae. Nu vet jag inte vad AMA säger, om den säger något om detta, men mina påtar har jag spikat från sidan in i vindskivan. Dvs inga hål på ovansidan av plåten och inga farmarskruv. Kan vara så att några infästningar är gjorda med vit skruv ("fönsterblecksskruv"), men inga farmarskruv.

Detta höll för Gudrun och har inte trillat bort på +15 år.
 
  • Gilla
Andreas Ekermalm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Njae. Nu vet jag inte vad AMA säger, om den säger något om detta, men mina påtar har jag spikat från sidan in i vindskivan. Dvs inga hål på ovansidan av plåten och inga farmarskruv. Kan vara så att några infästningar är gjorda med vit skruv ("fönsterblecksskruv"), men inga farmarskruv.

Detta höll för Gudrun och har inte trillat bort på +15
Mina var mestadela spikade uppifrån och varenda spik hade rest sig och vatten hade läckt in på ett flertal ställen där det då var röta i skivorna.

Givetvis är det bra om de även sitter i sidan, men hugger vinden tag i plåten så känns det som de sitter bättre om de är fästa både uppifrån och från sidan, inte bara sidan..
 
lärjungen
E eddiw skrev:
Farmarskruv är väl det enda rätta att fästa vindskivsplåten med. Vanlig spik reser sig med tiden och du får läck på plåten och därefter röta i vindskivan.
Farmarskruv är det enda jag skulle använda för vindskiveplåtar. Men de når nog inte igenom trälisten som i detta fall sitter mellan plåten och vindskivan, så listen skulle lossnat ändå. Det finns visserligen extra långa farmarskruvar, men tvivlar på att man använt sådana. Då hade nog detta inte skett.
 
  • Gilla
Tommy Plåtslagarn och 1 till
  • Laddar…
P
Plåtarna är skruvade med farmarskruv ner i läkten men den är endast fäst med spik så den lossnade från vindskivorna. Tröttnade på takläggarn då de ej hörde av sig eller dök upp idag som utlovat så jag åkte och hyrde en Zip Up ställning och fixar det själv imorgon.
Släpvagn bakom en bil lastad med en hopfällbar arbetsställning, plåtar och verktyg framför en byggmaterialaffär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
P
Svettigt men nu är i alla fall ställningen uppe.
Ställning uppställd bredvid ett tvåvåningshus för renoveringsarbete, omgivet av träd och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Ekermalm och 2 till
  • Laddar…
Om du först lossar vindskiveplåten och därefter skruvar fast salningen med rf skruv eller C4-skruv med tätt cc-avstånd kommer det nog att hålla för kommande stormar. Det syns tydligt att spikningen var gjord för glest och med för korta spikar, eller snarare felgjort, för här behövs det skruvas.

Kul höjd att jobba på! :surprised:
 
P
Då var en sida klar. Skruvade med galvade C4 trallskruv cc 20-25 cm.
Verkar som de hade dåligt med läkt också :)
Tak med C4 trallskruv, bristfällig läkt och närbild av en steges översta del mot takkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Det ser bra ut med skruvningen. Har du en läktstump över (strö- eller bärläkt) kan du skarva på en stump på den sida du har kvar.
 
P
Redan gjort
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Hur många spikar har det där suttit med? Sitter plåten fäst i en tunn list. Känns som en konstruktions miss.
Den spikas inte, skruvas i en 22x145.
 
P
Jodå den var ordentligt spikad :crysmile:
Eller rättare sagt, läkten/listen var spikad i vindskivan och i den var plåten skruvad med farmarskruv.
En trälist ligger på en metallplåt bredvid en blå skruvdragare och hand i svart handske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.