Hej!
Plattsättaren vill att jag sätter en gipsskiva mot murstocken som passerar lodrätt upp genom badrummet. Han vill att jag limmar med ngt som jag tror heter S-48 lim.
För att limma golvgipset köpte jag däremot en tub som Danogips rekommenderade för att limma sina gipsskivor mot spånskivor.
Fråga: kan man använda samma lim mot murstock även om det inte står något om det på limtuben? Spika också i murstocken?
Tack!
Jimmy
 
Kan tänka mig att limmet mot murstocken skall tåla hög värme och inte skall släppa ifrån sig gaser vid uppvärmning. Finns säkert ett antal fabrikat som uppfyller de kraven. Hör med fackhandeln vad som gäller.
Finns ju betongspik men själv tycker jag pluggar funkar bäst.
 
Här vill plattsättaren ha gipsen på stålregel fäst i tegelt med plugg. Orsaken är att han anser att skortensstocken kan röra sig med temperaturväxlingar medan badrummet har en ganska jämn temperatur och då kan kaklet spricka om det inte har den dragstyrka emellan som stålreglarna ger till gipset. Vad tycker andra läsare, kan man lugnt limma? Bör man isåfall spackla ytan helt slät först. Den är milt sagt ojämn med synligt tegel och fläckvis kalkputs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.