Stormen Alfrida fällde ett 20-tal träd på vår tomt som vi ska börja ta hand om imorgon.

Har någon förslag på hur man tar ner ett träd som ramlat på en byggnad (utan att riskera ytterligare skador på byggnaden, tex hängrännor och fasad)? Se bild nedan.

Ett stort träd som fallit på en röd byggnad med snöfläckad mark runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är van att ta ner träd som står upp eller lutar mot ett annat träd, men detta är nytt för mig :)
 
J
Är du på öarna
En större kranbil som kan lyfta och ev. vrida den runt förbi huset , eller hålla den så den inte ligger i spänn , bara ett lite lättlyft utmed huset , blir nog skador om du försöker såga av den var som helst .
På bilden så ligger det på taket där , kan gå att kapa ca 0,5 meter från plåttaket , då faller den rakt ner förbi väggen och toppen blir kvar på taket ..Det är stor risk att vid den sågningen så klämmer skäret ihop sig och nyper fast sågen . Men du måste veta vad du gör , för att få det rätt så ska det sågas baklänges . Ett kraftigt fälljack på ovansidan som ett stort V och sedan sågas in på undersidan ,då kommer den att vika sig där med lite rörelse på taket , Problemet ligger i att den kan falla ner och vrider sig mot dig och du hinner inte undan , så det som står i första stycket är att föredra , med minsta riskerna för skada .
Har tagit några stycken så jag vet riskerna
 
J jojo123 skrev:
Är du på öarna
Ett kraftigt fälljack på ovansidan som ett stort V och sedan sågas in på undersidan ,då kommer den att vika sig där med lite rörelse på taket , Problemet ligger i att den kan falla ner och vrider sig mot dig och du hinner inte undan , så det som står i första stycket är att föredra , med minsta riskerna för skada .
Har tagit några stycken så jag vet riskerna
Det var så jag tänkte, men funderade på att bygga en ställning av några kraftiga reglar som kan avlasta så att träder inte faller ner när jag sågat av det... kan det fungera?
 
Det är inte så svårt att inse hur man ska såga för att inte köra fast sågen. Det där ser ju inte ut att ha några oväntade stödpunkter.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Stormen Alfrida fällde ett 20-tal träd på vår tomt som vi ska börja ta hand om imorgon.

Har någon förslag på hur man tar ner ett träd som ramlat på en byggnad (utan att riskera ytterligare skador på byggnaden, tex hängrännor och fasad)? Se bild nedan.

[bild]
Jag är van att ta ner träd som står upp eller lutar mot ett annat träd, men detta är nytt för mig :)
Kör kranbil om du inte har råd/kan att laga huset..
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
J
Det med kraftiga regler TJA , du ska veta att det trädet väger nog ett par ton i ytterändan , vad har du som botten att ställa något på , det är ett häftigt tryck som blir , för du kan nog inte få det så tajt mot stammen så det inte blir ett lite fall ner . Det kan gå men
fodras rätt kraftiga underslag och stödben , framförallt så inte ett ben sjunker ner då tippar allt i sidled och där står dubli .
Hur har du tänk att få ner den sedan från ställningen , dra snett med bilen kan gå om den år så kort att den inte går i väggen .
Troligtvis måste den kapas ca 1 meter utanför plåten , den ligger på lut nu uppåt och när den faller så kommer den att ta i väggen , den blir så att säga längre när den kommer horrisentalt men det går att räkna ut enkelt
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte så svårt att inse hur man ska såga för att inte köra fast sågen. Det där ser ju inte ut att ha några oväntade stödpunkter.
Nej, men det var inte riktigt frågan. Jag har tagit ner en del vindfällda träd tidigare, men vill minimera riskerna för skador på hus och mig själv!
 
Det svaret var riktat till jojo.
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Det med kraftiga regler TJA , du ska veta att det trädet väger nog ett par ton i ytterändan , vad har du som botten att ställa något på , det är ett häftigt tryck som blir , för du kan nog inte få det så tajt mot stammen så det inte blir ett lite fall ner . Det kan gå men
fodras rätt kraftiga underslag och stödben , framförallt så inte ett ben sjunker ner då tippar allt i sidled och där står dubli .
Hur har du tänk att få ner den sedan från ställningen , dra snett med bilen kan gå om den år så kort att den inte går i väggen .
Troligtvis måste den kapas ca 1 meter utanför plåten , den ligger på lut nu uppåt och när den faller så kommer den att ta i väggen , den blir så att säga längre när den kommer horrisentalt men det går att räkna ut enkelt
Det är gräsmatta under men jag kan avlasta med trädgårdsplattor eller liknande. Vilten är jag med på så det får bli något ordentligt i så fall. Men kranbil är givetvis ett alternativ annars om vi känner att det blir för riskabelt!
 
J
D Daniel 109 skrev:
Det svaret var riktat till jojo.
Eftersom du verkar vara en expert på att fixa diverse trädfällningar i olika situationer så får du väl tala om hur eller åka till TS
och visa hur man gör , ingen ide att jag är kvar i tråden , du vet bättre så ta över här nu
 
Vi bor inte grannar direkt.
 
Kranbil, bärgare med teleskoparm eller traktor med gafflar.
 
Enligt youtube så brukar trädfällning och kranbil inte vara en lysande kombo. Lasterna och dess riktningar från trädet när
det är kapats verkar vara svårbedömda Å andra sidan är det väl troligt att det inte är dom mest odramatiska filmklippen som trendar och hamnar i mitt flöde.
 
Har du pratat med försäkringsbolaget?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag skulle hålla uppe trädet med frontlastaren på traktorn och kapa utanför traktorn. Då faller stammen ned medan toppen ligger kvar på frontlastargafflarna och taket och går att kapa sönder i lugn och ro.

Jag är inget proffs på det här man har kapat upp åtskilliga vindfällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.