Om man har total elförbrukning på 14000 kwh.
(direkt eluppvärmt hus) / år
Är det då befogat med att installera luftvärmepump
.
 
Om du önskar sänka din elförbrukning så är det befogat.
 
  • Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
A
Sänker elförbrukningen gör du men hur mycket beror på bla. din planlösning dvs vilka element du inte behöver stöd av.
 
Varmvatten o hushållsström motsvarar väl ca. 5000 kw/år
Kvar ca 9000 kw för uppvärmning
Är det motiverat att investera ca 20000 kr för luftvärmepump inkl. installation?
Kommentarer.
 
Vi har Hushållsel på strax under 3000kwh/år, men då ingår värme i förråd, motorvärmare på bilen, Spabad Som är varmt vår/sommar/höst.

Värmer du med direktverkande el, så absolut vinst, värmepumpen ger på årsbasis 3-4ggr mer instoppad effekt, samt hur planlösning ser ut, samt bra ställe att sätta den på där den ej stör..
 
Jag värmer mitt hus (ca 150 kvm) uteslutande med LLVP som konsumerar ca 6500 kwh per år. Med andra ord sparar du ca 2500 kwh per år. Dessutom får du kylmöjlighet om somrarna.i Gvetvis beroende på hur ditt hus ser ut, var det ligger i landet, storlek, osv. Många aspekter att se över, men LLVP sänker din förbrukning om du kör direktverkande idag, utan tvekan.
 
Redigerat:
F flaflo skrev:
Varmvatten o hushållsström motsvarar väl ca. 5000 kw/år
Kvar ca 9000 kw för uppvärmning
Är det motiverat att investera ca 20000 kr för luftvärmepump inkl. installation?
Kommentarer.
Säg att det går åt 9000kwh/år räknar man på 2,5kr/kWh blir de ju 22500kr/år

Om man räknar på en luftvärmepump med en cop värde på 3,3 skulle behöva 2727kwh/år för att få ut värme motsvarade 9000kwh.

Detta skulle alltså ge en besparing på ca:
9000-2727=6273kwh/år *2,5kr =15682kr/år

Låter helt klart som att det är en bra investering som betalar sig på ca 1,5år.
 
Ok
Jag har med hjälp av era inlägg kommit fram till att jag skall kontakta säljare och installatör av LLVP. snarast
 
Greven29 Greven29 skrev:
Säg att det går åt 9000kwh/år räknar man på 2,5kr/kWh blir de ju 22500kr/år

Om man räknar på en luftvärmepump med en cop värde på 3,3 skulle behöva 2727kwh/år för att få ut värme motsvarade 9000kwh.
W
Detta skulle alltså ge en besparing på ca:
9000-2727=6273kwh/år *2,5kr =15682kr/år

Låter helt klart som att det är en bra investering som betalar sig på ca 1,5år.
Lite väl optimistiskt uträkning då reklamen säger att man spar 55-60 %. På fritidshus bedömer de att man kan spara upp till 75% av värmekostnaden.
F flaflo skrev:
Ok
Jag har med hjälp av era inlägg kommit fram till att jag skall kontakta säljare och installatör av LLVP. snarast
Räkna snarare på att du spar närmare 4000 kWh som är en mer realistisk summa. Med Grevens prissättning gör att du spar ihop det efter närmare 2 år som inte heller är så illa. Med ett elpris som har ökat med närmare 80% och högre ledningsavgifter och skatter som inte lär minska så är det en bra investering.
 
Redigerat:
är det någon som kan rekommendera någon speciell tillverkare av LLVP.
och som har bra erfarenhet av densamma.
 
S slurppe99 skrev:
Lite väl optimistiskt uträkning då reklamen säger att man spar 55-60 %. Det är fritidshus som de bedömer kan spara upp till 75% av värmekostnaden.

Räkna snarare på att du spar närmare 4000 kWh som är en mer realistisk summa. Som med Grevens prissättning gör att du spar ihop det efter 2 år som inte heller är så illa.

Jag håller mig bara till det teoretiska med de siffrorna som angavs, alltså 9000kwh/år samt med en medelbra luftvärmepump med 3,3 i cop.

Vad menar du är fel med denna? Det har igen betydelse vad det är för typ av hus, isolerat eller ej, uträkningen för energiutbytet är ju den samma.
 
2.5kr/kWh..?
 
A
beroende på klimatzon så blir besparingen olika
ligger man mest på +grader kan man nog räkna med 3ggr mindre förbrukning
under noll säg 2 ggr dvs du halverar din förbrukning eller bättre.

Köp en pump av en försäljare i närheten vilken du har förtroende för, detta är viktigast.
titta på märkespumpar typ mitsubishi, toshiba mfl.
undvik rena lågprismaskiner dvs de som kostar under 9000.- utan installation.
 
Greven29 Greven29 skrev:
Jag håller mig bara till det teoretiska med de siffrorna som angavs, alltså 9000kwh/år samt med en medelbra luftvärmepump med 3,3 i cop.

Vad menar du är fel med denna? Det har igen betydelse vad det är för typ av hus, isolerat eller ej, uträkningen för energiutbytet är ju den samma.
Det är inte realistiskt att en luftvärmepump har konstant ett COP tal på 3.3 då temperaturen varierar i landet. TS har inte heller angett var i landet han bor.
 
Redigerat:
Det intressanta är väl SCOP?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.