Men det är ju inte elbolagets fel att TS tog ut en värmepumpsreparatör.
 
Som sagt, alla elmätare har inte indikering om fasspänning, den gamla hade detta, men ej den nya.

Skulle alla ggr prova ta det genom energibolaget, vad har du att förlora?? Kostar inget.! Bara vinst
 
Min far fick (vad jag förstår) allt ersatt med nypris och arbete för elektriker / reparatör / felsökning då ett nollsläpp tog med i princip allt kopplat till elnätet i huset.

Ett nollsläpp är ju värre en en glappande fas, men båda utanför konsumentens kontroll om det är intermittenta fel.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Men då var det ju en skada orsakat av nätet. Det är det ju inte i det här fallet.
 
Är det inte trivialt att inse att felet ligger utanför egna anläggningen och det visar sig vara det så borde nätägaren betala. Om du tagit dit nätägaren och felet låg i din anläggning tror jag de skulle försöka debitera dig. De flesta kan och bör kolla säkringar och huvudsäkring men utöver detta är det nog många som vill ta elektriker för fortsatt felsökning...
 
Nätbolaget debiterar alltid/oftast ”eget fel”, tex utlöst Jfb eller huvudsäkringar etc..
 
Som jag har fått "lära" mig, så tar nätbolaget kostnaden för skador som de orsakar genom fel, ex. nollsläpp. Det får inte inträffa. Men de garanterar inte att alla 3 faserna finns. Har du utrustning som kan skadas av att en fas försvinner, så är det upp till dig att ha ex. motorskydd som skyddar utrustningen. Av det skälet tvivlar jag på att nätägaren vill ta på sig din felsökningskostnad. När felet är en saknad fas. Så antingen får du ha kunskaper som räcker för att förstå att en fas är borta i nätet, eller så får du ha utrustning som rapporterar att så är fallet, eller ta kostnaden för felsökning.

Samtidigt tycker jag det låter lite märkligt att en elfirma går bet på den felsökningen.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
...men hur görs felsökningen av en lekman? kolla säkringar i elcentralen, kolla huvudsäkring... men sen? Är alla säkringar hela och fortfarande ingen ström så känns det rimligt att nätägaren står för felsökning? Men kanske ska man isåfall ringa dem innan man ringer ut elektriker? Tänker att de flestas kompetens stannar vid att kolla säkring och huvudsäkring - speciellt om detta händer "mitt i vardagen" med mat på spisen, skrikande barn och annat som pockar på uppmärksamhet...
 
Uppdatering!
Nätägaren beviljar ersättning för fakturan så det är en kostnad mindre för oss!
 
  • Gilla
redarn och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.