Vi håller på att renovera i villan och saknar givetvis en sak. Vi behöver en begagnad tak- eller golvbjälke. Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan. Har kollat runt lite på nätet, men jag hittar inget i närheten av där vi bor, i Skåne. Är det någon som har nån idé?
 
Tjena

Jag antar att du *inte* menar att du behöver en "ny" begagnad bärande balk, utan enbart en balk för prydnad i taket.

Så här gjorde jag är jag renoverade ett rum hemma. Jag köpte en 2 vanliga 3m stolpar/reglar 70*70 mm. Sen satte jag igång och banka, fila, raspa, slå, skära mm på denna så att den fick lite simulerade åldersskador. När jag var nöjd med utseendet så betsade jag den med mörk lasyr. Sen satte jag upp balkarna i talet med 2 meters mellanrum. Resultatet blev jättebra.

Hoppas nu att det var detta du frågade efter - annars så får du bortse från svaret...

/NiB
 
Om det nu är tjocka bjälkar du är ute efter som också jag var så är det bästa att leta upp en bonde med eget sågverk. Gärna en som har lite volym och kunnskap och har lite stammar som legat ett par år och torkat......
Själv beställde jag bjälkar på 250x180 mm med en längd av 6 meter.
Sedan var det bara att bjuda släkten på middag efter lyftet 3 meter upp i tak ::)
Letade just efter meterpriset med det har tyvärr förkommit. Jag kommer dock ihåg att "det kostar att ligga på topp ;)
 
kinnhov skrev:
Har kollat runt lite på nätet, men jag hittar inget i närheten av där vi bor, i Skåne. Är det någon som har nån idé?
Har du missat denhär ????

http://www.ahusbyggatervinning.se/ ;)
 
Det var en intressant butik, finns det något liknande i västerbotten tro?
 
Intressant länk du gav oss Immobil!
Någon som vet om det finns något liknande företag som sysslar med byggåtervinning i trakten av Sthlm-norr - Uppsala - Västerås trakten?

Har varit i Gysinge för att inhandla lite småplock med gamal karaktär typ beslag mm.......
 
Bob_the_builder
jureit skrev:
Om det gäller att det är just utseendet av en takbjälke som önskas så.....  [länk]
Den där tråden kommer nog aldrig riktigt falla i glömska... :)
 
Fuskbjälkar. Det är grejer det. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.