Handtag på en vedpannas lucka med synligt slitage och ett litet hål på sidan, omgiven av pannans metalldetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett vedpannans metallhandtag med ett litet hål som inte är en sexkantsskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av handtaget på en Kunzel vedpannas lucka med synligt slitage och ett litet hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller handtag på vedpanna med synlig spärrpinne och otydligt skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en Kunzel vedpanna och vill byta ut handtaget på den övre lucka med det på den underste luckan eftersom överstet är lite slitan.
Hur plockar man bort det?
Finns ett litet hål på utsidan men det ser inte ut som ett sexkants skruv. Insidan finns vad ser ut som en pinne men jag vägrar börja slå tills jag vet vad ni proffsen tycker.
 
Redigerat:
J
Om du tittar väldigt noga på handtaget , kanske med förstoringsglas kan du nog se att det är som ett rör med flera varv i , det är en s.k rörpinne ( fjäderstål ) , den knackas ur med ett dorn , men se till att dornet har samma storlek som hålet annars kan pinnen stukas och liksom nita i hålet . på insidan är det nog en konisk pinne ska knackas ut rätt väg , från den sida som den är smalast
 
Tack för tipset. Har kollat nu och det är som du säger men hålet går inte igenom handtaget. Finns bara ett hål för att komma åt pinnen så hur knackar man ur den?
 
J
L lostinsweden skrev:
så hur knackar man ur den?
Bra fråga sitt ner , finns det inget hål på motsvarande sida så är det problem , tillverkaren har insett att vi tjänar bättre på att sälja en ny lucka komplett , det är lika på insidan då med med den pinnen , inget hål på andra sidan .
Då finns bara en möjlighet kvar , det är att borra ur , den har ett hål i sig , kan du få tag i en borr som går igenom och borra ut på andra sidan så har du centrum , sedan borra med en borr som är någon 0,5 mm större än pinnen in till dito från balsidan , då kan du knacka ur den , Men du ska veta att det är synerligen svårt att borra ur pinnen direkt , det är ett häftigt stål i den och borrarna biter inte bra samt fastnar kanske direkt och går av , då är det kört att få bort den , en borr slöar till nästan direkt i det stålet
Är det mer att fundera på så kom tillbaka , även om du grejar det så är det bra för andra med att veta hur det gick
 
J jojo123 skrev:
det är lika på insidan då med med den pinnen , inget hål på andra sidan .
På insidan finns ett hål på andra sidan av pinnen men det är en tjock pinne och som sagt jag vägrar börja slå tills jag vet att det går.
 

Bästa svaret

J
Den är nog lite konisk så se efter om den på baksidan sitter lite innanför handtaget , på andra sidan ser det ut som den ligger jäms med handtaget , då ska den slås ut från baksidan , se bara till att du har en dorn som passar i hålet bra , och var inte rädd den kan sitta lite hårt i början , såg även att den har några spår i sig , detta för att bita bra och inte glappa ur
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Den är nog lite konisk så se efter om den på baksidan sitter lite innanför handtaget , på andra sidan ser det ut som den ligger jäms med handtaget , då ska den slås ut från baksidan , se bara till att du har en dorn som passar i hålet bra , och var inte rädd den kan sitta lite hårt i början , såg även att den har några spår i sig , detta för att bita bra och inte glappa ur
Tack. Jag fick ut den på detta viss.
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.