Hej!

Jag har låtit kapa upp två tallstumpar som vi tänkt ha som nattduksbord. Dessa har legat ute (dock ej kapat då) sen förra sommaren. Nu har jag barkat den ena och tänkte barka den andra. De verkar hålla en hög fukthalt, och jag tänker att de kommer torka med tiden.

Frågan
Vad ska jag tänka på när de torkar? Just nu står de i källaren som håller lite lägre temperatur, och antar ganska hög relativ luftfuktighet. Jag vill ju kunna använda dem så snart som möjligt, men tänker samtidigt att jag inte vill att de ska spricka alldeles för mycket. Jag har läst på lite olika sidor om knep med att borra hål underifrån i mitten för att låta fukten evakuera där. Har också läst att man bör behandla dem för att stoppa fukten från att gå ur för snabbt. Vad är lämpligast här?

Tack på förhand :)
 
  • Två tallstumpar i en källare, en barkad och en obarkad, med en yxa och träspån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det går undvika att det spricker när det torkar.
Om du borrar underifrån, typ 10 cm hål nästan ända upp kanske.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Kan jag behandla på en gång, eller bör jag vänta tills de torkat? Lite småsprickor gör ju egentligen inget, är kanske mest charmigt, men vill ju inte att de spricker totalt :)
 
Jag råkade av en slump när jag igår skulle börja lära mig svarva igen läsa lite om hur man ska ta hand om virket för att det ska bli bra för dessa ändamål.

Målet är ju att det inte ska spricka och då behöver det torka så sakta som möjligt. Det torkar mest i ändarna där det är sågat så det bästa är att täcka för där på något vis. Finns tydligen olika vax etc att stryka på som ska vara bra.

Hur hade du tänkt behandla de sen?
 
J Jensa86 skrev:
Målet är ju att det inte ska spricka och då behöver det torka så sakta som möjligt. Det torkar mest i ändarna där det är sågat så det bästa är att täcka för där på något vis. Finns tydligen olika vax etc att stryka på som ska vara bra
Har inte tänkt alldeles för mycket på hur jag ska behandla dem. Hade först tänkt ha dem i ”natura” men det kanske är klokt att behandla. Jag har Osmo Hårdvaxolja hemma, det kanske skulle funka för stt stryka på ändarna?
 
Stoppa in den i en svart sopsäck och ställ den på ett varmt ställa någon månad. Kolla processen och vädrat fukt någon gång i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.