Håller på att slutplanera mitt kommande nya badrum och funderar nu över lampval samt placering av dem.

Tycker att Hide-a-lite's comfort G2 Tune verkar vara en trevlig lampa (http://www.hidealite.se/Produkter/I...ort_G2/1511439-1801230.html?variantId=2245981). Givet att rummet är drygt 6kvm, räcker det med 6 stycken, eller bör man ha 9? Förstår jag det rätt att man har en transformator vid varje lampa och drar 240V hela vägen? Eller är det bättre att gå för en 12V lösning med centralt placerat transformator?

Hur ska man tänka kring placering. En fördelning av 9 lampor skulle kunna se ut som nedan (korsen där stödlinjerna korsar varandra = 1 lampa). Är det vettigt, eller ska jag tänka annorlunda?

Skåpet till nedre höger kommer att ha belysning i sig, inget annat.

Skiss av ett badrumsplan med föreslagen lampplacering markerad med kors, innehåller dusch, badkar, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förklaring till bilden ovan. Nedre vänster = duschhörna. Övre vänster = badkar. Övre höger = toalett. Nedre höger = handfat. Väggarna kommer att vara klädda i matt vit kakel och golvet grå klinker.
 
F fridde skrev:
Håller på att slutplanera mitt kommande nya badrum och funderar nu över lampval samt placering av dem.

Tycker att Hide-a-lite's comfort G2 Tune verkar vara en trevlig lampa ([länk]). Givet att rummet är drygt 6kvm, räcker det med 6 stycken, eller bör man ha 9? Förstår jag det rätt att man har en transformator vid varje lampa och drar 240V hela vägen? Eller är det bättre att gå för en 12V lösning med centralt placerat transformator?

Hur ska man tänka kring placering. En fördelning av 9 lampor skulle kunna se ut som nedan (korsen där stödlinjerna korsar varandra = 1 lampa). Är det vettigt, eller ska jag tänka annorlunda?

Skåpet till nedre höger kommer att ha belysning i sig, inget annat.

[bild]

Förklaring till bilden ovan. Nedre vänster = duschhörna. Övre vänster = badkar. Övre höger = toalett. Nedre höger = handfat. Väggarna kommer att vara klädda i matt vit kakel och golvet grå klinker.

F fridde skrev:
Håller på att slutplanera mitt kommande nya badrum och funderar nu över lampval samt placering av dem.

Tycker att Hide-a-lite's comfort G2 Tune verkar vara en trevlig lampa ([länk]). Givet att rummet är drygt 6kvm, räcker det med 6 stycken, eller bör man ha 9? Förstår jag det rätt att man har en transformator vid varje lampa och drar 240V hela vägen? Eller är det bättre att gå för en 12V lösning med centralt placerat transformator?

Hur ska man tänka kring placering. En fördelning av 9 lampor skulle kunna se ut som nedan (korsen där stödlinjerna korsar varandra = 1 lampa). Är det vettigt, eller ska jag tänka annorlunda?

Skåpet till nedre höger kommer att ha belysning i sig, inget annat.

[bild]

Förklaring till bilden ovan. Nedre vänster = duschhörna. Övre vänster = badkar. Övre höger = toalett. Nedre höger = handfat. Väggarna kommer att vara klädda i matt vit kakel och golvet grå klinker.

Egentligen räcker 4st, men sätt 6st för att få ett jämnt avstånd då rummet är rektangulärt. En armatur ger 562 lm (lumen, ljusflöde). En 60W glödlampa ger cirka 600 lm. Hade man byggt det där badrummet på 80-talet hade man kanske satt en plafond med 2x60W mitt i taket samt spegelbelysning. Du kommer med andra ord få väldigt mkt ljus med 6st. Som tur är kan du ljusreglera.

”Armaturen ljusregleras med många av de vanligaste dimrarna på marknaden. Levereras med fasdimringsbart drivdon”. Du syr 230V emellan armaturerna, drivdonet går sen att reglera med i princip valfri dimmer, tex. E-1370602.

Tänk på att du ska ha dubbelt så långt mellan armaturerna som till en vägg. Ska du ha takdusch? Sätt då ingen armatur som hamnar ovan takduschen.
 
BirgitS
Hide-a-lite har en trevlig liten guide på sin webbplats som tar upp antal spottar per kvm i olika rum och lite olika förslag på hur man kan placera dem för att få det lite roligare och mer ändamålsenligt än bara i ett rutnät. I det där badrummet kanske en spott nära fönstret är bra så att man får städljus på den sidan av toaletten i stället för att den hamnar i skugga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.