Jag har gjöt platta och byggde upp ett nytt "garage" mot ladan i höstas. Det är ingen uppvärmning och det är bara en vindtätad trästomme än så länge (pulpettak byggd mot betongvägg på ladan med luftspalt i framkant).

Ser nu spår av mögel på spånten i taket och funderar nu på om en avfuktare kan vara lämplig att sätta in. Fukt kommer garanterat dels från plattan även om den ser torr ut men även för diverse grejjer som jag lagt in...

Finns det någon prisvärd avfuktare som fungerar i kallt utrymme? Vill minnas att mögel inte växer när det är för kallt så den behöver kanske inte jobba när det är minusgrader.

Dom vanliga man hittar är ju +5-35 grader bara och är väll inte så lämplig att använda
 
Lite väl saftigt ändå. Vi snackar 20kvm och denna fixar 250:)
Behöver man avfuktning vid låga temperaturer?? Inbilla mig att det kanske räckte att köra avfuktaren när tempen är över tex 2 grader vilket jag hittat avfuktare som fixar.
 
Om det inte är uppvärmt så är det väl billigare att fixa ventilation?
 
Japp det ska ja jobba på hoppas bara det räcker att öka på ventilationen. Hade hoppats på att hitta nån billig avfuktare som funka
 
R
A Arne999 skrev:
Japp det ska ja jobba på hoppas bara det räcker att öka på ventilationen. Hade hoppats på att hitta nån billig avfuktare som funka
Gigantisk torrboll
1 st murarhink
1 st durkslag
1 säck foderssalt

Sätt durkslaget på toppen av hinken och fyll durkslaget med salt.
Saltet kan återvinnas.
 
Eftersom jag har 3cm luftspalt längs hela framkanten så valde januari att smäcka in två badrunsfläkt som går kontinuerligt på varje sida i bakant. 98kbm/h per fläkt

Är det vettigt att låta dessa gå gag som natt eller bör man göra nått smartare...

Vår sommar finns det ju risk att uteluften är fuktigare tex....
 
Tänk välventilerat... carport, vedbod, etc. Det är bara om man vill hålla en högre temp än ute som det är värt att fundera mer komplext.

Om man bortser från carport, så kan även oisolerade byggnader som är ventilerade men inte öppna ha en ngt högre och jämnare temp inne eftersom marken värmer. Ju mer man ventilerar/öppnar upp desto mer kommer temp att vara som ute. Vi har t ex garage och verkstad som ännu inte blivit isolerade i taket, (endast råspont som loftgolv), och där det är ca 1 dm springa under garageportarna då det endast är gjutet en råbetongsula än så länge. Det är alltid ngt varmare inne än ute, utom på våren. Kör blötslaskig bil in och ut dagligen. Ingen golvbrunn. Har inga problem med mögel. Har haft det så i många år.
 
Ok men då behöver jag inte oroa mig för att ja ventilerar för mycket då antar jag. Funderade dock på om man med fördel kunde ha en timer och stänga av ventilationen under väl valda delar av dygnet .

Regniga dagar känns ju även det menlöst att ventilera då RH ute är typ 100%??
 
Så kan det kanske vara, men då borde kanske fläktarna vara styrda av både temp och RH? Med risk att det inte ventileras alls stora delar av vintern...

Det enklaste och billigaste är väl ändå att ha öppna tillufts- resp frånluftsventiler och låta moder natur sköta det hela. Hon tar inget betalt för drift och underhåll... I vårt garage tycks det ha fungerat sedan 80-talet.

Vår, sommar och höst brukar portarna vara öppna en hel del, iaf på helgerna när vädret tillåter. På våren öppnar jag upp avsiktligt för att få in värme och värma upp plattan så fort som möjligt. Men även resten av året låter jag det stå öppet, om jag ändå är ute, när det är varmare ute än inne (och uppehåll/torrt).

Eftersom det inte är nämnvärt varmare inne än ute så är det huvudsakligen vinden som driver ventilationen, och ofta är det mer eller mindre vindstilla på nätterna, (utom när lågtrycken dundrar förbi). Så troligtvis ventilerar moder natur mer på dagtid än natt.

Kanske naturlig ventilation, förstärkt med fläkt vid behov, är ett alternativ?

Hur ser de angripna partierna ut?
Är det bräda för bräda, eller är det över diffusa områden som täcker flera brädor i bredd?
Tänker att om det är enstaka brädor, så är det eg inte fel på garaget/ventilationen, utan då är det enstaka felaktigt hanterade brädor som blir angripna utomhus alldeles oavsett hur välventilerat garaget än är.
 
Det är enstaka brädor helt klart, ingen logik alls i fördelningen. Fläktarna är på plats så den kostnaden har ja redan lagt. Driftskostnaden bryr ja mig inte så mycket om utan vill snarare stänga av om det skulle göra mer skada än nytta.
 
Lite mer info om läget Första grafen nedan visar en bild på relativ fuktighet utomhus i gbg området, ganska hög minst sagt... Kikar man sedan på mögeltillväxtgrafen så ligger det ju lätt på håret vissa perioder. Vet dock inte hur man ska tänka riktigt.. När man redan har fått lite mögeltillväxt borde väll den bara växa vidare så fort förhållandena blir gynnsamma? Tex "4 veckor till mögeltillväxt uppstår" är väll på en "ren" bräda.





Grafer som visar relativ fuktighet inomhus i Göteborg och risk för mögeltillväxt vid olika fuktighet och temperatur.
 
Ja, det är därför det är så trickigt. :) Typ balansgång på slak lina. Ibland fungerar det, ibland inte.

Men, som du ser i diagrammet så går det att ligga på ca 82 - 95 % RH under vintern i ouppvärmda byggnader. Temp brukar inte vara tvåsiffrig då. Dvs ungefär samma RH som utomhus.

"Det är enstaka brädor helt klart, ingen logik alls i fördelningen."
Det betyder att det är inget principiellt fel på ditt bygge, utan det är brädor som hanterats dåligt i kedjan fram till att de monterats. Typ fått smuts/damm på sig. Kanske också varit aningens mer fuktiga än de andra brädorna.
Om det inte vore för det extremt osmidiga sättet, så skulle dessa brädor reklameras pss som en nyinköpt möglig brödlimpa från affären.

Lite såptvätt eller Klorin till våren bättrar utseendet. Sedan bör det klara sig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.