Fått offert på takgenomföringar till mitt tak (Monier Nova enkupig). Frågan gällde avluftning av avlopp samt ventilation badrum . Fick följande svar med viss prisskillnad....Förstår inte riktigt hur avluftingen kommer se ut på utsidan. Båda dessa satser ska vara kopletta lösningar (på utsidan)

Vad är det som skiljer funktionsmässigt? Vi snackar ju luft ut i båda fall. Viss prisskillnad mellan dessa oxå 1200krvs 2700kr + moms....
 
  • Två bilder på takgenomföringssatser, en för avlopp och en för ventilation, visande komponenter inklusive takhatt och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avluft behöver inte huv då vattnet går rakt ner i avloppet. Du vill inte ha vatten in i ventilationsrören.
 
På avloppsavluftningen så kör man idag med en liten krage på pannan, avluftningen kommer aldrig att snöa igen eftersom det alltid stiger upp varm fuktig luft från avloppet, det är 110-avloppsrör ända ut i det fria.

För frånluftsventilation av inomhusluften så behövs det dels ett ”rör” som sticker upp tillräckligt högt (någon/några dm), dels så måste det vara något tak/hatt över röret så att inte snö/regn/etc ska kunna komma in i spirorören, det är även bra om inte fåglar kan bygga bo i röret.
 
Köpt avluftare och det är 70rör i slutet inte 110

Dessutom kommer ju inte detta bli ventilation ovan nock utan snarare i mitten på taket. Är detta verkligen ok??

Röret i pannan sticker dessutom bara ner i flexslangen utan nån tätning så det lär ju läcka massa luft under pannan om man inte gör någon egen tätning i rörskarven
 
På kalla sidan så bör/måste det vara 110-rör för att inte riskera att röret isar igen.
Eftersom det ”bara” går luft i röret så gör det inget att man monterar en 110/70-förminskare åt fel håll.

Att avluftningen slutar mitt på taket och inte över nock gör inget, idag slutar aldrig avluftningen över nock utan den slutar ofta bara någon cm över takpannan avluftningen går genom, ofta genom liknande panna,
https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/produktblad_avloppsluftare_betong_2012_lu.pdf
 
Avloppsavluftning och imkanal synlig på ett snöigt tegeltak, ingen del går över taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser vår avloppsavluftning ut

Avloppsavluftning och imkanal (köksventilation) på ett snötäckt hustak, inte högre än taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser vår imkanal (ventilation från köksfläkten) ut på taket, om vi inte hade haft FTX vars avluft gåt ut genom gavel så hade vår vanliga frånluft antagligen varit lika dan.

Ingen av dom går upp över taknock, det är bara rökkanalen från kaminen som går upp över taknock.
 
Ok tackar för svaret!!

Men röret från pannan är ett 70rör som sticker ner i mitt 110rör så sista biten blir en liten flaskhals

. Denna skarv måste jag täta själv är dessutom..för ja gissar att man inten vill att det ska läcka luft under pannorna..
 
Till helgen lutar det åt att fixa genomföringen. Jag är fortfarande lite förbryllad över hur det ska sättas ihop.

Från pannan sitter det alltså ett smalt 70 rör ingjutet i plastpannan. Flexmuffen kan man kapa så att detta rör antingen sticks ner i denna eller kommer utanpå. Ingen tätning finns med i paketet.

För att regnvatten inte ska hamna på undertaket måste alltså 70röret på pannan stickas in i flexröret. Problemet då är att det blir en skarv under pannan där luft kan läcka. jag an ju givetvis täta detta själv med något men det känns ju skummt att denna "kompletta sats" inte är komplett

Enkelt ritad skiss som visar ett vertikalt rör som sticker upp genom ett vågigt tak, med osäker anslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.