Har inte varit ute på plats, utan bara fått bilden på motorn till mig per epost! Självklart AlmostDwarf, det är en gammal två hastighetare!

Tacksam för alla svar! Ska läsa igenom dom imorgon, när jag är pigg (rätt sliten idag av andra anledningar...). Mycket mycket tacksam.

AlmostDwarf: Kommer få köra på lindningen för högfart, Y. Kan du utläsa på motorskylten vilket av värdena som är det jag ska förhålla mig till när jag väljer storlek (A) på omformaren?

Tommib:Du har också rätt! Frekvensomformare slarvigt kallat frekvens av mig.
 
D Daniel 109 skrev:
Ny vände du på det va? Spänningen måste sänkas när fekvensen går ner. Annars rusar strömmen.
Helt rätt.
Men vill man öka frekvensen kan man D- koppla motorn och och lägga ut 230V vid 50Hz och 400V vid 87 Hz med fullt moment. Vid högre frekvenser minskar momentet. Just vid kranar kan det vara praktiskt att köra snabbare då man inte har last.
Däremot är det lägre frekvens man nyttja är det bättre med Y-kopplad motor och 400V matning
 
Helt rätt. Jag fattar inte hur jag lyckades få 87 till att bli mindre än 50.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mina 50 cent:
Ir = I running. Den ström den drar kontinuerligt vid nominell last eller nåt sånt
Ist = I start. Strömmen den kan dra i startögonblicket.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

D davidhell skrev:
Hej, frågar så jag tänker rätt!

kollar för att sätta en frekvens på en maskin.

Typskylt är 380V på Y.
Så betyder väl att det är 220/380 motor rimligtvis.

Men vad betyder Ir och Ist i strömsammanhang?
VIlket värde ska jag förhålla mig till?

Hua!
Googlat, men hittar ingenting om Ir och Ist.

Manual för frekvens anger att "Nominal current för motorn" kan ställas mellan 200 till 440VAC. Och på ett annat sätt anger den "Rated current for 60% duty ratio and clock frequency 8 kHz fix = 13A". Gäller 13A även om jag går ner till delta spänning?

Typ. motor output (400 V) = 5,5kw

Tacksam för hint i rätt riktning.
Det du behöver använda från märkskylten om du ska köra via högfartslindningen är:

Spänning 380 V
Ström 9.2 A
Nominell frekvens 50 Hz
Nominellt varvtal 1355 rpm
Cos fi 0.79

Det är vad du matar in i omformarens grundläggande parametrering. Och du ska ha trefasigt matad omformare 400 V eftersom jag misstänker du inte kommer åt lindningsändarna för omkoppling till D. Är det tvåhastighetsmotor med de varvtalen är det helt skilda lindningar.

Och skulle du koppla D får du välja omformare med större möjlig ström i stort en faktor 2 större så runt 20 A för en sån motor i så fall. Den du har nu på 13 A passar bra som det är nu med motorström 9.4 A.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Tusen tack alla killar ! ;)

Alltid uppskattat få hjälp!
Skriver upp det här i min lathund för framtiden. Ir och Ist har jag faktiskt sett par ggr förr exempelvis, och bra veta vad det står för.

Mycket tacksam!

Förstår jag skylten med (tror jag..);

Lindningar Y380
När maskin är i drift, 9.2 A på högfart.(1355rpm).
I drift på lågfart 7.5A (280rpm).
I start toppar 34A på högfart
I start toppar 9.9A på lågfart

Blev mycket låst av Ir och Ist ser jag i efterhand, och värdet före efter parantes. Hade jag varit på plats så hade jag märkt att det var en två hastighetare direkt.

Trodde felaktigt ena värdet var ett angivet Delta värde i typskylten så att säga (för strömvärde). Men finns ju inte angivet på denna skylten öht. Säkert maskin där man är medveten om att den skall sitta i Sverige med spänning 400VAC, där vi bara vanligtvis har den systemspänningen
 
Redigerat:
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
GK100 GK100 skrev:
Det du behöver använda från märkskylten om du ska köra via högfartslindningen är:

Spänning 380 V
Ström 9.2 A
Nominell frekvens 50 Hz
Nominellt varvtal 1355 rpm
Cos fi 0.79

Det är vad du matar in i omformarens grundläggande parametrering. Och du ska ha trefasigt matad omformare 400 V eftersom jag misstänker du inte kommer åt lindningsändarna för omkoppling till D. Är det tvåhastighetsmotor med de varvtalen är det helt skilda lindningar.

Och skulle du koppla D får du välja omformare med större möjlig ström i stort en faktor 2 större så runt 20 A för en sån motor i så fall. Den du har nu på 13 A passar bra som det är nu med motorström 9.4 A.
Såklart, men då är den angivna effekten endast skriven för lågfarten på skylten:thinking:? Sätt å stirrade mig blind på strömvärdena och fick dem inte alls att stämma mer än märkatrömmen lågfartslindningen.:oops:
Satt å stirrade mig blind på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.