Hej Jag håller på renoverar köket i en lägenhet och undrar om hällen fungerar med gamla uttag?? Eller måste man dra en till fas ?
 
  • Anslutningspanel för spishäll med etikett för 400V och 230V elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med flera anslutna kablar i olika färger för en spishälls installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit elektrisk spiskontakt modell AXJO F90, 16A 250V/400V, fråga om kompatibilitet med äldre uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Är det din lägenhet du renoverar?

Du kan inte koppla in en häll med Perilexpropp mot det där. I dosan har du en enfasmatning, troligen 20 A. Perilex är avsett för trefas 16A (men kan iofs användas med färre faser).

Hällen på första bilden kan kopplas enfasigt, då följer man den högra bilden. Anslutningskabeln bör vara 2,5 kvmm (Perilex kommer vanligen på sladdställ som är 1,5 kvmm).

Hur var det kopplat från början?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Är det din lägenhet du renoverar?

Du kan inte koppla in en häll med Perilexpropp mot det där. I dosan har du en enfasmatning, troligen 20 A. Perilex är avsett för trefas 16A (men kan iofs användas med färre faser).

Hällen på första bilden kan kopplas enfasigt, då följer man den högra bilden. Anslutningskabeln bör vara 2,5 kvmm (Perilex kommer vanligen på sladdställ som är 1,5 kvmm).

Hur var det kopplat från början?
Hej igen och tack för snabb svar ! Ja det är min lägenhet och köket köpte jag begagnad inklusive vitvaror. Det var såhär hos tidigare ägaren
 
  • Hand ansluter kablar till en dubbel strömbrytare och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Inget konstigt där, det är som väntat. Du har inte trefas som tidigare ägaren hade.

Som sagt, du kan koppla hällen enfasigt i det du har tillgängligt. Detta är ett jobb för en elektriker eftersom det krävs fast anslutning. Du kan också be elektrikern installera ett Norwescodon på väggen (och motsvarande på hällen) så kan du koppla i och ur själv.
 
För det första bör du undersöka att din lägenhet har 20A säkring till spisen. Sedan att trådarna verkligen är på 4kvmm.

I så fall kan du välja enfasalternativet för inkoppling, men då kan du inte ha perilexkontakten, den är bara godkänd för 16A per fas. Antingen måste spisen då anslutas fast till dosan, eller så kan du ha en Norwesco enfaskontakt. De följer en norsk standard, och används i praktiken ofta för enfasanslutna spisar även i Sverige. Men de är formellt inte godkända i Sverige, en ändring av reglerna är aktuell (kan precis ha blivit OK).

Edit, oj vad jag skrev långsamt, Tommib hann före.
 
Spisen verkar ju funka på 400V, så då är det väl bäst att använda det perilexuttag som verkar ha funnits där innan? Eller har du rivit bort det?
 
Nej, den går på 230V.
Det uttaget är ju fotat his säljaren.
 
Enligt TS första bild går spisen att ansluta till 400V 2N. Enligt TS sista bild verkar det iallafall ha funnits ett perilexuttag nånstan i lägenheten. Iallafall antar jag att bilden inte är tagen i säljarens nya lägenhet, utan i TS lägenhet innan eller i direkt anslutning till att den köptes...
 
Funderat på att läsa texten och inte bara titta på bilderna?

”Det var såhär hos tidigare ägaren”

Det finns inget i den spisen som går på 230V. Den har två separata 230V anslutningar som inte måste vara samma fas. Men det finns inget 400V i den.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
”Det var såhär hos tidigare ägaren”
Vart bodde den tidigare ägaren då om det inte var i TS lägenhet?
 
Läs även meningen innan den jag citerade.

”Ja det är min lägenhet och köket köpte jag begagnad inklusive vitvaror. Det var såhär hos tidigare ägaren”

Framgår det då att det är spisen han köpt?
Hsn skulle nog inte skriva hos tidigare ägaren om han syftar på sin lägenhet.
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
richardtenggren
useless useless skrev:
Vart bodde den tidigare ägaren då om det inte var i TS lägenhet?
...av det begagnade köket. :)

Edit, Daniel hann före.
 
L Leif i Skåne skrev:
Den funger inte som 2-Fas!
I väggdosan har du standard 1950-tals 1-Fas med, Svart fas, Vit Nolla, Röd Skyddsjord.
Och det ska man inte lita på. Hos hos byggt -60 är vit=fas, svart=nolla men röd=jord.
Det finns ingen standard så här tidigt, knappt nu heller.;)
 
I norra delarna av Sverige tror jag det är vanligare med svart nolla och vit fas. Det är iallafall i princip det enda jag har stött på.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.