Hej, frågar så jag tänker rätt!

kollar för att sätta en frekvens på en maskin.

Typskylt är 380V på Y.
Så betyder väl att det är 220/380 motor rimligtvis.

Men vad betyder Ir och Ist i strömsammanhang?
VIlket värde ska jag förhålla mig till?

Hua!
Googlat, men hittar ingenting om Ir och Ist.

Manual för frekvens anger att "Nominal current för motorn" kan ställas mellan 200 till 440VAC. Och på ett annat sätt anger den "Rated current for 60% duty ratio and clock frequency 8 kHz fix = 13A". Gäller 13A även om jag går ner till delta spänning?

Typ. motor output (400 V) = 5,5kw

Tacksam för hint i rätt riktning.
 
  • Metalltypskylt för motor med specifikationer såsom kW, V, RPM, ström (Ir och Ist), moment och andra elektriska data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag förstår inte frågan. Uppenbarligen förstår du inte vad du skriver heller.

Motorn ska gå på 50Hz enligt märkskylten, men den klararnog den del utanför det om man anpassar spänningen.

Är motorn utrustad med en växel?
Ström mäts aldrig i volt.
Den ska matas med 400V Y kopplat.
Strömen blir vad den blir.
 
Trött ;)
Japp det är växel på denna.

Givetvis får jag ut det högre RPM värdet vid 400VAC. Rörde till det i mitt huvud.

Undrade egentligen vad Ir och Ist stod för i det här fallet.
Vilket av värdena är Y, och vilket är D och vad är det andra?
Skillnaden på dom. Är det max och för "setup" ?
Där frågan bestod mest,kul veta hur uppställningen ser ut.
Strömmen blir vad den blir är inte "kul", och roligt veta på förhand när man köper in storleken på omformaren.

Den här maskinen har ju aldrig gått DELTA kopplad.

Sekundära frågan var egentligen hur "det hänger ihop" om jag hypotetiskt hade kört den på 220VAC. Hypotetiskt. Strömvärdet som frekvensen är specifiserad till är det för valfri spänning i intervallet (200-440VAC), eller är strömvärdet ett värde som är "i angivet under förutsättning typexempel 400VAC".
 
Redigerat:
Varvtalet är före respektive efter växeln. Varvtalet är bara marginellt beroende på spänningen.

Jag föutsätter att märkningen gäller för 380V 50Hz och inget annat. Jag är dock osäker på vad de olika diffrorna står för i de rutorna.

Men för motorns del är det ingen skillnad på 380V Y eller 220V D. Så det är inte det det står för.
 
Tack Daniel!
Tusan också, så var det ja, varvtalet är före / efter. Blev inte alls klok det skiljde så pass mycket. Sätter det sig lite, nånstans har jag det, men länge sen man höll på med vissa bitar. Behöver färskas upp! Kul fråga.

34A värdet är inget jag behöver oroa mig för, på Ist? Är det någon peak i början, om man hade kört den i Delta?

Tror du att 11/13A frekvens räcker till?
Max operating current för 10s på 11A omformare = 20A.
Borde ju onekligen aldrig vara ett problem då den inte kommer gå i Delta. Men är orolig för vad just det höga värdet är "för något", eftersom jag inte förstår benämningen.
 
Frekvens mäts aldrig i amper.
 
Att frekvens mäts i ström menade jag givetvis inte, om du tolkade det så.

En frekvensomformare är det ändå.
Frekvens hz.

Tacksam för ditt svar hittills!
Men om du inte vet vad värdet 34A så vet jag ;) Du behöver inte peta med det övriga!

Frågan var om;

Rated current for 60% duty ratio and clock
frequency 8 kHz fix = 11A

räcker till.
 
5
Är inte det där möjligtvis en hiss/kran
2 hastigetsmotor med rotorförskjutningsbroms?
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Stämmer mycket riktigt AlmostDwarf!
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
En ren gissning är att Ir är strömmen motorn förbrukar vid 4kW belastning på motoraxeln. Ist borde stå för startströmmen. Sen hur det mäts har jag ingen aning om. Den är ju rimligtvis högre ju kortare tid efter start man mäter.
 
På effektbrytare står Ir för inställning på överlasstskydd och Isd för inställning av kortslutningsskydd. Det kan ju ha med det att göra, men jag får inte riktigt ihop siffrorna på märkskylten. Vid 7,5A blir effekten 3,9 kW. Den större strömmen bör kunna ange tillförd ström beräknat utifrån den skenbara effekten. 4,8kVA, det stämmer hyggligt med angiven effektfaktor. Någon får gärna komma med input? Msn har kininet angivit någon verkningsgrad, det kan ju vara rena värmeförluster jag inte tagit med i min beräkning.
 
tommib
Jag tror att TS har glömt att nämna att det finns en frekvensomformare med i denna ekvation. Den vet vi nästan ingenting om mer än det TS har berättat om manualen för "motorn" som i själva verket sannolikt är manualen för frekvensomformare + motor. Detta prat om olika frekvenser och angivandet av 8 kHz mm talar starkt för det.

Lägg upp bilder på hela grejen samt gärna typbeteckningar.
 
5
D Daniel 109 skrev:
Varvtalet är före respektive efter växeln. Varvtalet är bara marginellt beroende på spänningen.

Jag föutsätter att märkningen gäller för 380V 50Hz och inget annat. Jag är dock osäker på vad de olika diffrorna står för i de rutorna.

Men för motorns del är det ingen skillnad på 380V Y eller 220V D. Så det är inte det det står för.
Varvtalet som står är från motorn då det är en 2 hastigetsmotor, och bromsmomentet i Nm
 
”Sätt i SlåPå”
Dom flesta frekvensomformare har autodetekt av motordata.
Är det en kuggväxel motor till ett transportband eller något?
Du måste ha en 3-fas 400V omriktare för att få ut full effekt men det är sälla det utnyttjas helt, oftast är det möjligheten att öka frekvensen upp till 400 Hz på bekostnad av momentet som man utnyttjar.
Genom att Delta koppla motorn kan man ta ut fullt moment vid 87 Hz som då får 400V, vid 50 Hz får motorn 230 V mellan faserna.
Vad skall den användas till?
 
Ny vände du på det va? Spänningen måste sänkas när fekvensen går ner. Annars rusar strömmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.