Hej,

Sitter med arkitekten och planerar tillbyggnad. Dessvärre måste sovrum och tvättstuga vara vägg i vägg och till råga på allt är huvudänden på sängen mot tvättstugeväggen.

Då vi vill kunna tvätta (samt centrifugera...) trots att man lagt sig tänker jag följande vägg sett från sovrummet:

Gips - gips - 45mm regel med isolering - 15mm luftspalt - 45mm regel m isolering - gips - gips - kakel

Lagom eller overkill?

Jag tänker också att man kanske bör sänka taket i tvättstugan för att minska ljudet som fortplantar sig via taket? D.v.s. i tvättstugan under innertaket lämnar jag en liten luftspalt, isolerar med 45mm och sätter gips.

Vidare undrar jag hur väl ljud fortplantar sig i yttervägg bestående av lättbetong?

I en gjuten platta misstänker jag att fortplantningen av ljudet är minimal, rätt?

Tack för hjälpen, klurigt det här!
 
Åsa Lund
Lägg hellre pengarna som isolering och krångel kostar på en trefas tvättmaskin som tvättar full maskin 60° bomull på trekvart. Sån som man har i hyreshus
Så blir tvätten inget problem längre
 
Tycker din vägg är rimlig. Efter det är det stomvibrationer från tvättmaskinen. Vill man göra det ordentligt skulle tvättmaskinen monteras i ett avvibrerat fundament och inte direkt på golvet. Men ett sådant fundament kan man göra i efterhand.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bra idé med fundament. Bör man även isolera tak och yttervägg extra i tvättstugan tycker du? Inga större ytor så material och arbete bör inte landa på särskilt mycket.
 
Skulle inte besvära att göra det. Visst är det kul att bygga ljudfällor men jag tror inte det är nödvändigt.
 
Här får du lite åtgärder för att isolera ljud och vibrationer från tvättmaskin.

Isolera ljud och vibrationer direkt vid källan. Då får du bäst effekt till minst peng.

#1 Köp en riktigt tyst och tysk tvättmaskin. Vi har en Miele WMB120 och den väger 96kg. De flesta andra populära tvättmaskinerna väger 60-70kg och de där extra ~30kg är enorm viktigt vad gäller vibrationer och ljud. Den är extremt tyst och har väldigt lite vibrationer. Dock piper den alltid för högt när den är klar. Det måste gå att stänga av men vi har inte kommit dit.

#2 Sätt två lager syllremsa i plattan och tejpa ihop allt där tvättmaskinen ska stå så har du fått ett fint avvibrerat fundament till tvättmaskinen direkt. Sätt klinker på fundamentet med mjukfog till resterande golv så håller avvibreringen. Tätskiktet klarar avvibreringen bra för det är rätt elastiskt ändå. Vill du vara extra noga så ta bort ett lager isolering under fundamentet så det blir 200 mm tjock betong.

#3 Bygg väggen mellan sovrummen som du skrev men öka luftspalten till 100 mm. Då har du fått nog med lågfrekvent isolering så ni inte störs. Liten luftspalt dämpar inte basljud nog bra.

#4 Yttervägg av lättbetong är inte bra för flanktransmission av ljud. Sätt på en 45mm regel med 45 mm mineralull i och skruva på två lager gips i tvättstugan.

#5 Dela läkten i undertaket ovan innerväggen så läkten i respektive rum vilar på varsin stomme av innerväggen. Bygg innertaket i tvättstugan av två lager gips.

#6 Sätt en hyggligt ljuddämpad dörr till sovrummet. Dvs dörr med massivträ och anslagströskel.

Av dessa tips tycker jag det absolut rimligaste billigaste och enklaste är att köpa en tyst tvättmaskin direkt! Sen är nog mellanväggen bra att gå på också!
 
  • Gilla
danielte och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi har en Electrolux W455H. Väger 102 kg.
Framförallt vansinnigt snabb!

Om det är bra torkväder kan man en solig sommardag tvätta 6 maskiner på en förmiddag. Hänga på vinda ute och allt är torrt till klockan fyra sedan. Vardagslyx.

Det svåra när man har en snabb maskin är att ha plats för att hänga tvätten.

Vi tumlar ingenting. Dels för att det sliter på kläderna plus energi i onödan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.