Godkväller alla
Har ett stort dilemma. Vår toalett pajade och vi beställde en ny. Skulle ge mig på att montera den idag och upptäckte att utrymmet mellan vägg och avlopp gjorde det omöjligt att få ner toan, då röret ligger för nära väggen och skulle behöva komma ut 0,5 cm . Lätt fixat tänkte jag och körde iväg till närmsta byggvaruhus och införskaffade en
ANSLUTNING TILL TOALETT EXCENTRISK 0-13 https://www.bauhaus.se/wc-anslutning-0-13-mm.html . När jag sedan kom hem så upptäckte jag till allts jävlighet att den anslutning som sitter där redan är en 110 till 90mm excentrisk fastjutet rör, som ligger ca 1,5 cm ner och sticker upp ca 2,5cm.(försökt förklara på bild 4)
Hur i hela friden skall jag lösa detta ? någon som har några bra förslag eller råkat ut för något liknande ?
 
  • Avloppsrör i golv nära vägg problematiskt för toalettmontering, visar excentriskt fastjutet rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlopp i badrumsgolv med närliggande vägg som visar svårigheten att montera en toalett på grund av litet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettavlopp med mätmarkeringar som visar avståndet mellan rör och vägg samt rörets storlek i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bernieberg Bernieberg skrev:
Här har Jafo en fin översikt att sina stosar:

[länk]

Kolla produkter märkta med B eller C, de är för montering i 110-muff. Ex. RSK 310 67 11 med 30 mm excentricitet.
Tack så mycket för svaret :) . Är dock fortfarande lite frågande till om att jag avänder en stos med excentricitet i detta rör som redan är excentriskt och dessutom enbart 90mm i bakkant , blir det inte för smalt då ?
 
Krilleman
https://www.rskdatabasen.se/kategor...omhusrordelar/overgangar/wafix-pp-2830239-183

Och vad är utsikterna för att få loss anslutningen från klinkersen?

Flänsen ser tung ut att få loss. Men det kanske går om man knackar upp lite sen monterar en ny med större excenter?

Går det att uppskatta vilket håll den sitter åt med excentern med hjälp av mina bilder? (Det är ju inte helt omöjligt att den sitter åt fel håll) Värre saker har hänt!

Edit: Efter lite mer kikande på dina bilder så verkar det som att den sitter åt "rätt" håll. :thinking:

Metallfläns med gänga och excenter för anslutning i byggprojekt, undersökt för riktning och montering.
2830239.jpg
 
Mitt öga är inte lika starkt som Krillemans, trodde det var en vanlig 110-muff som stack upp så att man kunde låta den sitta.
 
Hur löste det sig?
 
platon1980 platon1980 skrev:
Hur löste det sig?
Nja det gick inte att fixa med någon koppling eller liknande, så jag fick ta bort röret och såga upp hålet ca 5 cm . För att sedan sätt dit nytt rör och täta med flytspackel/tätmembran/MS-polymerlim och slutligen en del kakelbitar . Inte det snyggaste men lär hålla tätare än övriga badrummet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.