Hej,

Apple är inte mina hemmabana.. men nu har vi iaf en sådan. Nästa steg är att koppla Macen till en skärm, tangentbord & mus. Jag slog till på en sån här https://www.komplett.se/product/963...sb-hub/satechi-type-c-multiport-adapter-4k-v2 på rean men inser då att min Mac saknar USB-C.
Jag har googlat massor men hittar ingen skarvadapter mellan Thunderbolt & USB-C.
Men jag hittar inte heller någon annan adapter som kopplar mot min Mac. Någon kunnig som kan hjälpa mig vidare?

Stort tack på förhand!
 
B backstromj skrev:
Hej,

Apple är inte mina hemmabana.. men nu har vi iaf en sådan. Nästa steg är att koppla Macen till en skärm, tangentbord & mus. Jag slog till på en sån här [länk] på rean men inser då att min Mac saknar USB-C.
Jag har googlat massor men hittar ingen skarvadapter mellan Thunderbolt & USB-C.
Men jag hittar inte heller någon annan adapter som kopplar mot min Mac. Någon kunnig som kan hjälpa mig vidare?

Stort tack på förhand!
Vad är det för mac du har?
 
JLyck JLyck skrev:
Vad är det för mac du har?
Det är en MacBook Air 2017, 13,3”.
 
jlind74 jlind74 skrev:
En sådan här adapter kanske fungerar
[länk]

Med den bör du kunna ansluta din andra adapter till en MBA 2017.
Ja kanske, det står ju faktiskt omvänt, men jag fattar inte hur den ska funka omvänt. En adapter som funkar utan extraadapter hade varit att föredra :).
 
B backstromj skrev:
Det är en MacBook Air 2017, 13,3”.
Är tanken att du ska köra mus och t-bord trådlöst?

Vad för skärm är det du ska koppla den till?
 

Bästa svaret

Mini-displayport (lika utseende som Thunderbolt) för extern skärm. Tangentbord och mus kan du köra via USB eller Bluetooth.
 
JLyck JLyck skrev:
Är tanken att du ska köra mus och t-bord trådlöst?

Vad för skärm är det du ska koppla den till?
Helst inte trådlöst. Ultimat skulle jag ja allt inkopplat i dockan och bara en kontakt till datorn
 
arneri68 arneri68 skrev:
Mini-displayport (lika utseende som Thunderbolt) för extern skärm. Tangentbord och mus kan du köra via USB eller Bluetooth.
Jag har bara en USB på datorn annars vore det ett alternativ. Helst skulle jag koppla datorn till en docka och köra alla kablar dit. Börjar luta åt att jag får åka in till applestore och kolla vad de har i lager.
 
Din Mac har Thunderbolt 2 som kan anslutas till en dockningslist, men dessvärre har de flesta slutat sälja sådana pga Thunderbolt 3 via USB-C som är bättre och framförallt mycket billigare. Thunderbolt-kontakter är dyra.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Din Mac har Thunderbolt 2 som kan anslutas till en dockningslist, men dessvärre har de flesta slutat sälja sådana pga Thunderbolt 3 via USB-C som är bättre och framförallt mycket billigare. Thunderbolt-kontakter är dyra.
Ja det verkar inte helt trivialt att lösa det här..
 
richardtenggren
Köp en Thunderbolt 2-hdmi/DisplayPort/VGA-adapter, beroende på typ av skärm.
Så kör du mus och tangentbord via USB, är det jobbigt med att ansluta tre kablar, kan du använda en usb-hub, eller ett tangentbord med inbyggd sådan. Då får du ansluta två kablar till datorn, det finns dockor men det verkar ligga runt 3kkr, sen får väl du avgöra om den kostnaden är försvarbar.
Förstår dock inte vad problemet med mus och tangentbord via bluetooth skulle vara.
 
B backstromj skrev:
Ja det verkar inte helt trivialt att lösa det här..
Beror på vilka förväntningar du har.
Den billigaste lösningen är som sagt var en Mini-DisplayPort kontakt för anslutning av skärm till dator. Det är så skärmar anslutits till Macbook Pro typ de senaste 10 åren.
Om du har skärm och dator på bordet kanske det inte stör om du använder en USB-hub för anslsutning av övrig utrustning.

Personligen skulle jag köpa en ny dator istället för en TB2-docka. Vi talar alltså om minst 2000 kr om du lyckas få tag på en billig docka. Begagnadmarknaden kanske kan vara räddningen.
 
Om din skärm har Displayport, är den bästa och billigaste lösningen att skaffa en miniDP-till-DP-kabel till skärmen och sedan koppla all USB i serie dator>tbord>mus. Lämna tillbaka den Satechi-adaptern du köpte, för det blir bara krångligt och dyrt med signalering ”bakvägen” från TB2 till USB-C och HDMI över USB-C är inte särskilt stabilt.
Thunderbolt2-dockor finns det gott om, men dessa är dyra. Kolla blocket, för nu uppgraderar många till datorer med TB3/USB-C och då blir dessa överflödiga. Belkin, Caldigit, Elgato är bra grejer.
Du behöver fortfarande ha laddkabeln (MagSafe) separat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.