KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ursäkta ironin, men var menar du att man nyinstallerar asbesthaltiga byggnadsdelar?
Vad jag tror så menar heimlaga att man t.ex. återanvänder gammal eternit till nån liten byggnad.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Vad jag tror så menar heimlaga att man t.ex. återanvänder gammal eternit till nån liten byggnad.
Nä, jag tror snarare att grannarna använder det för att komplettera vid spruckna plattor (efter snöbollskrig eller nyårsraketer?) eller vid ändringar av fönster och dörrar till exempel. Inte för nybyggnader.
Det har jag i alla fall aldrig sett. Sidi-plattor ses ju numera som riktigt fult av praktiskt taget alla!
 
Jag vet en som tillverkade dräneringsrör av asbeströr. Med vinkelslip kapades slitsar i röret... länge sedan men det va lika dumt och förbjudet då som nu.
Så nog finns det stollar som finner användning för återvunnen eternit.
 
  • Gilla
Carl Fredriksson
  • Laddar…
Jag talade en gång med en som hade kommit över gammal korrugerad eternit billigt och skulle sätta på något tak på något nybygge...... så tyvärr finns det dumskallar.
 
Det finns t.ex. bromsklossar ifrån Kina som fortfarande kan innehålla asbest... Men det är bara det man beställer från kinesiska säljare... Inte från biltema eller någon annan europeiskt företag.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Det finns t.ex. bromsklossar ifrån Kina som fortfarande kan innehålla asbest... Men det är bara det man beställer från kinesiska säljare... Inte från biltema eller någon annan europeiskt företag.
Det är antagligen en skröna bara. Idag är det liksom billigare att göra belägg utan så varför skulle de blanda i ett dyrare material eller vilja få nåt bättre?
 
Jag tror inte att det är en skröna.
I Kina och Indien och Ryssland och många andra länder är asbest fortfarande fritt att använda hur mycket man vill och rent allmänt brukar bromsbelägg med asbest fungera bättre än asbestfria.

Det finns faktiskt en lobbyorganisation som arbetar för att få asbest frisläppt i Europa också. Bland annat med hänvisning till att asbestförbudet är ett hinder för frihandeln.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det finns faktiskt en lobbyorganisation som arbetar för att få asbest frisläppt i Europa också
Vilken organisation är detta?
 
Man måste ju inse hanteringens risker just utifrån hanteringen. När varvsarbetare arbetade med asbets och såg ut som snögubbar dag efter dag så är det givet farligt. Men när kalle byter en sidiplatta där fibrerna är bundna i cement så är ju risken liten.

Precis som med rökning. En cig i veckan knappt någon risk--ett paket om dagen hög risk.
Livet är livsfarligt---alla dör.
 
  • Gilla
Snorkeljohn
  • Laddar…
L
Här bryter dom asbest i dagbrott i Ryssland ... Gul gruvkran och truck i asbestdagbrott med synliga arbetare och stenmassor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
Precis som med rökning. En cig i veckan knappt någon risk--ett paket om dagen hög risk.
Livet är livsfarligt---alla dör.
Ska man jämföra rökning med den asbestnoja som råder så skulle man behöva anlita certifierad saneringspersonal om man hittar ett cigarettpaket i huset.
 
De eternitfasader jag sett, har sett förjävliga ut. Materialet förekommer även i en del balkongracken, vilket ser lite bättre ut.
Kanske finns det hus med tjusigare eternitfasad än jag sett. Det skulle i så fall vara typ liggande plank eller nåt. Stora skivor är aldrig snygga oavsett material. Eternit brukar bli fult flammigt.
Men, går det att få till snygga fasader så skulle jag definitivt inte backa. Det är ett synnerligen hållbart material som tillåter bra ventilation och isolering inunder. Hälsorisken är lika med noll med en befintlig panel.
 
Att det är ett evighetsmaterial håller jag inte med om. Cementen lakas ur och skivorna faller sönder med tiden. Särskilt takskivorna där åldrandet brukar skyndas på av mossa.
Däremot har det många byggtekniska fördelar (förmodligen det bästa material som har uppfunnits i modern tid. Rent tekniskt. ) och underhållsbehovet är ganska begränsat under materialets livslängd.
 
J J-stedt skrev:
Kanske finns det hus med tjusigare eternitfasad än jag sett.
Innan jag föddes högtryckssputade mina föräldrar eternitfasaden. Där är ett foto där man ser huset, och det såg faktisk fint ut, inte det tråkiga man brukar se.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Det finns t.ex. bromsklossar ifrån Kina som fortfarande kan innehålla asbest... Men det är bara det man beställer från kinesiska säljare... Inte från biltema eller någon annan europeiskt företag.
Visst används det fortfarande i vissa länder.. Finns till och med kläder vävd i asbestfibrer att köpa över nätet om någon är sugen :crysmile:
 
  • Asbestvävd skjorta med kinesisk text framför flammande eld, annonserad online.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.