Jag har en liten fundering som jag hoppas att någon elkunnig kan svara på. Vi har senaste dagarna haft ett par strömavbrott pga storm, första avbrottet 8 timmar o det andra 2 timmar. Efter det har två av våra tre huvudsäkringar smällt av, den ena 2 ggr. Detta har bara hänt en gång innan och då var det pga ett trasigt konvektorelement, vilket ju är i sin ordning. Någon enstaka gång har en automatsäkring gått då vi kört för mkt grejor samtidigt, men det är ju mer normalt.

Det är som sagt två olika huvudsäkringar (16 ampere) som gått med ett dygns mellanrum, ena säkringen gick igen 10 min efter vi bytt den men båda har hållit sig sen dess. Känns som att man kan utesluta att det är någon trasig maskin då det är olika säkringar. Första gången hade vi dammsugaren igång samtidigt som diskmaskinen (olika automatsäkringar men samma huvudsäkring) o igår spis och ugn samtidigt (återigen olika automatsäkringar men samma hivudsäkring). Har kört samma kombo idag utan problem och det har aldrig tidigare varit problem, det är ju inte extremt mycket och borde om man räknar på det klara sig utan problem på en 16 amperes säkring.

Min fundering är om strömavbrott och elbolagets meckande för att få igång strömmen på nåt sätt försvagar våra huvudsäkringar? Att det blir överslag eller nåt. Känns väldigt konstigt att det aldrig hänt men plötsligt flera ggr just efter ett strömavbrott orsakat av trasig ledning. Någon som kan ge mig lite klarhet i detta? Fortsätter det ringer vi såklart elektriker, planer finns ändå på att ev säkra upp då de tidigare säkrat ner och lagt väldigt mycket på samma säkringar. Men aldrig varit problem innan som sagt, mer än med automatsäkringar men man lär ju sig anpassa vad som funkar ihop o inte.
 
Osannolikt att elbolagets arbete har någon påverkan på dina huvudsäkringar. Mer sannolikt att du har för mycket belastning på på dessa säkringar.
 
  • Gilla
Tweety1985
  • Laddar…

Bästa svaret

Förmodligen har huset kylts ner så att värmesystemet gasar på för fullt för att återställa värmen.
 
useless useless skrev:
Förmodligen har huset kylts ner så att värmesystemet gasar på för fullt för att återställa värmen.
Jaa, värmesystemet (vattenburen golvvärme, pelletspanna) har fått jobba hårt för att värma! Kan det vara det kanske? Avbrotten kom ju dock några timmar efter att vi fått igång värmen igen men kanske inte spelar nån roll? Systemet öppnar/stänger ju själv styrdon osv så man vet ju inte riktigt när den jobbar på hårt o inte. Men visst hann huset kylas ner en hel del, mycket vatten som ska värmas upp igen sen.
 
Fast
E etompau skrev:
Osannolikt att elbolagets arbete har någon påverkan på dina huvudsäkringar. Mer sannolikt att du har för mycket belastning på på dessa säkringar.
Fast vi har haft lika mkt belastning som vanligt... men visst kan det, som personen här nedan föreslår, vara att värmesystemet får jobba hårdare o därför frestar på!
 
Jag brukar tipsa om billiga energimätare som du hänger på din elmätare.
Du kan då snabbt se hur mycket effekt ditt hus drar (dock ej per fas).
Det ger en bra indikation om du ligger nära maxbelastning (3x16x230 W)
 
K
E etompau skrev:
Jag brukar tipsa om billiga energimätare som du hänger på din elmätare.
Du kan då snabbt se hur mycket effekt ditt hus drar (dock ej per fas).
Det ger en bra indikation om du ligger nära maxbelastning (3x16x230 W)
Vilken tipsar du om?
 
K Kortling skrev:
Vilken tipsar du om?
Ikeas Sparsnäs. Brukar kunna hittas på Tradera nuförtiden för några hundra kronor.
 
  • Gilla
Kortling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.