Har tidigare använt Tenax Briotop för daglig rengöring av vår granitbänkskiva.
Hittar ingen som säljer den idag och önskar förslag på bra produkter som inte förstör graniten, ej kräver eftersköljning, ej farlig att exvis baka på.

Vet ni om exvis Super10 klarar ovanstående?

Vänligen Peter
 
Har alltid använt Yes diskmedel utspätt ordentligt med vatten i vanlig sprayflaska till våra svarta granitskivor.
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
BirgitS
När vi flyttade till ett kök med granitbänkar (troligen Blue Pearl) för några år sen läste jag vad olika leverantörer av stenskivor rekommenderade för skötsel och det var att absolut inte använda diskmedel eller andra rengöringsmedel eftersom de kommer att med tiden lämna kvar en hinna så att graniten inte kommer att se lika snygg ut längre utan behöver lämnas in för polering. Avtorkning med fuktig mikrofiberduk ansågs räcka eftersom granitytan är ogästvänlig för bakterier om den är torr och fri från fett och andra matrester (fuktig mikrofiberduk suger upp fett och liknande bra). Det har vi följt och vi har inte varit magsjuka någon gång under de här 7 åren.

Dock finns det porösare stensorter som man kan behöva impregnera då och då för att de ska fortsätta ha en tät yta.
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
Flaska med stenimpregneringsmedel märkt 'Stenvård Special', använd 1:99 för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev denna. Spädde 1:99. Fungerar kanon!
 
M
Vi använder såpa på våran marmor, borde inte ha någon inverkan på granit heller.
 
BirgitS
Marmor är rätt porös (det är ju därför den kan färgas av t.ex. vin) och behöver då impregneras och såpa fungerar som det. Däremot om vi skulle ha såpa på våra stenskivor skulle det bara lägga sig som ett lager ovanpå och ta bort stenens blankhet.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Marmor är rätt porös (det är ju därför den kan färgas av t.ex. vin) och behöver då impregneras och såpa fungerar som det. Däremot om vi skulle ha såpa på våra stenskivor skulle det bara lägga sig som ett lager ovanpå och ta bort stenens blankhet.

Dubbelkollade och andra granittilverkare säger att såpa är bra, men att det normalt sett räcker med vatten.
Det håller jag med om, det är väldigt sällan vi tar fram såpan också, så jag var nog lite otydlig i mitt tidigare inlägg. Vi använder det bara vid behov.
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.