A AndersS skrev:
Och lämna kvar en cm med aska i botten när du tömmer. Jag kan nog elda 0,5-1 kubik ved mellan tömningar beroende av vilken ved jag eldar (har den större hörnmodellen). Det är ingen nackdel om det ligger kvar aska på botten så aska inte ur förrän det verkligen behövs.
Det du ska göra med jämna mellanrum är att trycka in plåten upptill i eldstaden som kan flytta sig utåt med värmen. Rökvägen ska var från framkant av insatsen och passera mellan pålten och överdel av insatsen, bara att trycka till innåt med t.ex. askskyffel eller vedtång som syns på bilden.
Vi har så bra drag i murstocken att spjällen står på 2/3 öppna för jämnan, samma när vi tänder och låter luckan stå lite öppen tills det tagit sig.
Jag testade att trycka den inåt men det verkar som om någonting täpps till och det blev bakdrag. Kan det vara tvärtom?
 
På vår lilla Keddy så fjädrar den alltid ut. Och vrider man den så hamnar man i eldningsläge och står vredet vågrätt är det stängt, det är inte det du lyckats göra. Vi eldning ska vreden stå ungefär som klockan "fem i ett".
För att öppna spjällen fullt, dvs de står lodrätt, så måste de tryckas in för att kunna vridas till det läget.
 
A AndersS skrev:
På vår lilla Keddy så fjädrar den alltid ut. Och vrider man den så hamnar man i eldningsläge och står vredet vågrätt är det stängt, det är inte det du lyckats göra. Vi eldning ska vreden stå ungefär som klockan "fem i ett".
För att öppna spjällen fullt, dvs de står lodrätt, så måste de tryckas in för att kunna vridas till det läget.
A AndersS skrev:
På vår lilla Keddy så fjädrar den alltid ut. Och vrider man den så hamnar man i eldningsläge och står vredet vågrätt är det stängt, det är inte det du lyckats göra. Vi eldning ska vreden stå ungefär som klockan "fem i ett".
För att öppna spjällen fullt, dvs de står lodrätt, så måste de tryckas in för att kunna vridas till det läget.
Denna har ingen fjädring på vreden. Här är det också stängt vid vågrätt och öppet vid lodrätt och lite mindre öppet vid 5 i 1. Det jag menade är att om jag trycker in plåten helt då blir det bakdrag.
 
Plåten ska vara intryckt och det tyder istället på att du har undertryck i huset så att det suger luft från Keddyn.
Då kan du t.ex. få öppna ett fönster i rummet där Keddyn finns när du tänder så att du kan få drag i skorstenen, sedan brukar det gå bra att lägga in ytterligare ved när du fått drag i skorstenen. Misstänker att rummet där du har kaminen saknar tilluftsventil?
 
  • Gilla
Jessica Abica och 1 till
  • Laddar…
5: Hur nära eldstaden har ni rökdetektorn (brandlarmet)?
Den behöver sitta några meter ifrån eldstaden för att inte riskera lösa ut.

Rökdetektorn behöver sitta rätt i rummet i förhållande till bla tilluft, frånluft, väggar, mm för att kunna fungera optimalt.
 
A AndersS skrev:
Plåten ska vara intryckt och det tyder istället på att du har undertryck i huset så att det suger luft från Keddyn.
Då kan du t.ex. få öppna ett fönster i rummet där Keddyn finns när du tänder så att du kan få drag i skorstenen, sedan brukar det gå bra att lägga in ytterligare ved när du fått drag i skorstenen. Misstänker att rummet där du har kaminen saknar tilluftsventil?
Det är mekanisk ventilation. Jag har läst på lite mer nu och hittade just manualen till denna spiskassett. Ska testa och se med öppet fönster.
 
Det är med största sannolikhet ventilationen som gör att det ryker in.
 
Serfi Serfi skrev:
Det är mekanisk ventilation. Jag har läst på lite mer nu och hittade just manualen till denna spiskassett. Ska testa och se med öppet fönster.
Är det bara mekanisk frånluft eller är det mekanisk till-/frånluft?

Är det bara mekanisk frånluft så måste det öppnas någon tilluftsventilation när det eldas, eventuellt öppna extra när det ska tändas/läggas in mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.