Har fått en faktura på 3000! för en felsökning av en värmepump. Det visade sig vara nätägarens fel då det hade gått en säkring i skåpet ute i gatan. Finns det en möjlighet att få dom att betala felsökningen?
 
C Corsair skrev:
Har fått en faktura på 3000! för en felsökning av en värmepump. Det visade sig vara nätägarens fel då det hade gått en säkring i skåpet ute i gatan. Finns det en möjlighet att få dom att betala felsökningen?
Du borde själv ha upptäckt att en fas tappat strömmen. Går du till ditt fasadmätarskåp så ser du på mätaren om du har alla faser eller inte (i normalfallet). Så du borde inte ens ha felsökt värmepumpen utan på el....
 
Du kan ju prova, men jag tror inte det blir så framgångsrikt.
De kommer troligen att hävda att du borde märkt att det saknas en fas in till huset, och således ringt dem och felanmält.
 
A Autodidak1 skrev:
Du borde själv ha upptäckt att en fas tappat strömmen. Går du till ditt fasadmätarskåp så ser du på mätaren om du har alla faser eller inte (i normalfallet). Så du borde inte ens ha felsökt värmepumpen utan på el....
Riktigt så enkelt var det inte. Krävdes 2 firmor för att lista ut att det var en ingående fas som svajade i spänningen. Den var inte helt borta.
 
C Corsair skrev:
Riktigt så enkelt var det inte. Krävdes 2 firmor för att lista ut att det var en ingående fas som svajade i spänningen. Den var inte helt borta.
Glappkontakt då m a o. Då har du kanske ett bättre case.
 
L lordi skrev:
Glappkontakt då m a o. Då har du kanske ett bättre case.
Enligt nätägarens reparatör hade det brunnit på en fasskena. Märkte aldrig något i huset innan. Det var ett motorskydd som började lösa ut på pumpen och det var så det upptäcktes.
 
C Corsair skrev:
Enligt nätägarens reparatör hade det brunnit på en fasskena. Märkte aldrig något i huset innan. Det var ett motorskydd som började lösa ut på pumpen och det var så det upptäcktes.
Inte lätt att upptäcka, men nätägare brukar vara mkt snåla med att ersätta följdfel.

Kostar inget att försöka.
 
A Autodidak1 skrev:
Du borde själv ha upptäckt att en fas tappat strömmen. Går du till ditt fasadmätarskåp så ser du på mätaren om du har alla faser eller inte (i normalfallet). Så du borde inte ens ha felsökt värmepumpen utan på el....
Är det verkligen så att vem som helst, utan några elkunskaper, skall kunna se om alla faser är ok, även om man kollat huvudsäkringarna?
Har man kontrollerat sina huvudsäkringar har man i min värld gjort vad som kan förväntas av en ”vanlig” person.
Men jag kanske har fel uppfattning?

Själv hade jag mätt o kollat, men det är egentligen utöver normalanvändaren skulle jag tro.
Min mamma hade troligen inte ens klarat att kolla huvudsäkringarna utan hjälp, än mindre konstatera att en fas är borta efter hon fått guidning med att kontrollera huvudsäkringarna.

Detta är ingen kritik mot inlägget, tvärtom.
Var går gränsen för vad en som har ett elskåp skall klara av?
 
  • Gilla
RJMS
  • Laddar…
K knipo skrev:
Är det verkligen så att vem som helst, utan några elkunskaper, skall kunna se om alla faser är ok, även om man kollat huvudsäkringarna?
Har man kontrollerat sina huvudsäkringar har man i min värld gjort vad som kan förväntas av en ”vanlig” person.
Men jag kanske har fel uppfattning?

Själv hade jag mätt o kollat, men det är egentligen utöver normalanvändaren skulle jag tro.
Min mamma hade troligen inte ens klarat att kolla huvudsäkringarna utan hjälp, än mindre konstatera att en fas är borta efter hon fått guidning med att kontrollera huvudsäkringarna.

Detta är ingen kritik mot inlägget, tvärtom.
Var går gränsen för vad en som har ett elskåp skall klara av?
Jag håller med dig där. Det är en intressant frågeställning. Här krävdes det till och med 2 firmor för att lokalisera felet. Det kan man inte rimligen kräva av en "vanlig" elanvändare. Dom är snabba med att ta ut en avgift på 1200 om det visar sig att det inte är dom som är ansvariga. Vi får se om dom är lika givmilda åt andra hållet. Väntar på svar från dom nu. Jag har lagt in ett ärende.
 
Skulle absolut prova! De säger man ska kolla Jfb samt huvudsäkringarna, alla har inte spänningsprovare..

Du har inget att förlora, bara att vinna..
 
K knipo skrev:
Är det verkligen så att vem som helst, utan några elkunskaper, skall kunna se om alla faser är ok, även om man kollat huvudsäkringarna?
Har man kontrollerat sina huvudsäkringar har man i min värld gjort vad som kan förväntas av en ”vanlig” person.
Men jag kanske har fel uppfattning?

Själv hade jag mätt o kollat, men det är egentligen utöver normalanvändaren skulle jag tro.
Min mamma hade troligen inte ens klarat att kolla huvudsäkringarna utan hjälp, än mindre konstatera att en fas är borta efter hon fått guidning med att kontrollera huvudsäkringarna.

Detta är ingen kritik mot inlägget, tvärtom.
Var går gränsen för vad en som har ett elskåp skall klara av?
Normalt märks det ju om en fas saknas. En tredjedel (ca) av huset funkar ju inte då. Drar man på spisen så blir det bakmatningar och belysning lyser svagt mm.
 
Men detta vet inte alla, och ibland märks det inte beroende på..
 
Det finns ju indikering på elmätaren.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Inte alla..
 
K knipo skrev:
Är det verkligen så att vem som helst, utan några elkunskaper, skall kunna se om alla faser är ok, även om man kollat huvudsäkringarna?
Har man kontrollerat sina huvudsäkringar har man i min värld gjort vad som kan förväntas av en ”vanlig” person.
Men jag kanske har fel uppfattning?

Själv hade jag mätt o kollat, men det är egentligen utöver normalanvändaren skulle jag tro.
Min mamma hade troligen inte ens klarat att kolla huvudsäkringarna utan hjälp, än mindre konstatera att en fas är borta efter hon fått guidning med att kontrollera huvudsäkringarna.

Detta är ingen kritik mot inlägget, tvärtom.
Var går gränsen för vad en som har ett elskåp skall klara av?
Jag tycker inte man ska behöva mäta själv, behövs för mycket kunskap. Däremot så har alla (som jag sett i varje fall) fasadmätarskåp med elmätare en indikering för ledarna som har ström. Det är enkelt att se.

Tyvärr hade TS ett fel som inte var så tydligt då det fanns ström, men dålig kontakt. Det är inte lätt att upptäcka. Jag själv råkade ut för motsvarande fel som TS, men då försvann strömmen helt. Tog 10 minuter att inse att säkringarna var hel och L3 hade slocknat ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.